یک جوان 24 ساله افغان، برای نخستین بار جایزه معتبر پولیتزر را که به عکس او از انفجار خونین عاشورای سال گذشته در افغانستان اختصاص دارد، برای خود و کشورش تصاحب کرد.

جام نیوز به نقل از سایت بی بی سی؛ یک عکاس 24 ساله افغان، توانست برنده جایزه پولیتزر(Pulitzer Prize) گردد.
عکسی که او گرفته از یک بمب گذاری انتحاری در جریان عزاداری های عاشورای سال گذشته است. این عکس دختری را نشان می دهد که “ترانه” نام دارد و از بهت کشته شدن اعضای خانواده اش در حال فریاد زدن است. آن طور که مسعود حسینی می گوید آن سال با خواهش و اصرار او، خانواده اش لباس سبزی برای او تهیه کرده بودند که او در عزاداری های امام حسین بپوشد. این عکاس جوان با یادآوری خاطره ای که از گرفتن این عکس دارد، می گوید: «هر لحظه ای که به این عکس نگاه می کنم، با آن هیجان و آن فریاد دختر سبزپوش دوباره تمام وجود من را وحشت می گیرد.» رنگ سبز، نمادی از خانواده پیامبر اسلام است که در تعزیه و عزاداری های امام حسین (نوه پیامبر اسلام) به کار می رود. او که پیش از انفجار، ترانه و همراهانش را مشغول عزاداری دیده بود، بعد از انفجار، ترانه را در حالی می یابد که در بهت مرگ برادر، اقوام و همبازی هایش، فریاد می زد. مویه می کرد. ضجه می زد. فغان می کرد. ترانه برای مدتی بدون وقفه جیغ می کشید. مسعود حسینی هم از این صحنه عکاسی کرد.
می گوید که می خواسته تمام آن دردی را که شاهدش بوده در عکس هایش نشان دهد تا آنها که خبر را می شنوند یا می خوانند، تصویری از بزرگی فاجعه داشته باشند.
112

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *