میانگین افزایش نرخ کرایه تاکسی در تهران 23 درصد است
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: میانگین افزایش قیمت کرایه تاکسی در تهران 23 درصد و در کشور هم 20 درصد است.
مرتضی ضامنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هرگونه افزایش قیمت کرایه تاکسی ها باید با نصب برچسب در تاکسی همراه باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین افزایش قیمت کرایه تاکسی در تهران 23 درصد است که شاید در برخی مسیرها در تهران بیش از 23 درصد افزایش داشته باشد و در برخی مسیرها هم کمتر از 23 درصد باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: فرآیند افزایش قیمت کرایه های تاکسی یک فرآیند مشخص است و شهرداری ها متناسب با نرخ تورم پیشنهاد میزان افزایش را مطرح می کنند و شورای شهر هم بعد از تصویب آن را به فرمانداری اعلام می کند و بعد از تایید فرمانداری میزان افزایش اعلام می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی و مباحث تحریم ها در جامعه شاهد افزایش قیمت ها هستیم، اما افزایش قیمت کرایه بخش حمل و نقل عمومی بیشتر در جامعه ملموس است.
* هرگونه دریافت کرایه بیش از نرخ مصوب تخلف است
ضامنی اعلام کرد: راننده های تاکسی موظف به دریافت نرخ مصوب هستند و چنانچه راننده تاکسی بیشتر از نرخ مصوب دریافت کند، متخلف محسوب می شود و شهروندان باید هرگونه پرداخت اضافی کرایه تاکسی را از طریق سامانه سازمان تاکسیرانی ها یا از طریق حضوری اطلاع دهند.
وی ادامه داد: این نوع تخلفات رانندگان تاکسی در کمیته تخلفات بررسی می شود و در صورت تکرار تخلف چند باره پروانه فعالیت راننده تاکسی متخلف ابطال خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری تاکید کرد: سازمان های تاکسیرانی با استفاده از بازرسان خود فعالیت رانندگان تاکسی را کنترل می کنند، اما نیاز است که مردم هم هرگونه تخلف را برای پیگیری اطلاع دهند و رسیدگی به اموری مانند گرفتن مبالغ اضافه تر از نرخ مصوب کرایه نیازمند مشارکت مردم است.
* قیمت سوخت در تعیین نرخ کرایه تاکسی ها موثر است
ضامنی ادامه داد: قیمت سوخت عامل مهمی در تعیین نرخ کرایه تاکسی هاست و به هر دلیل وقتی قیمت سوخت بالا رود، در قیمت کرایه ها نیز تاثیر می گذارد و بنابراین یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش قیمت کرایه ها، لحاظ کردن سهمیه برای تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 95 درصد از ناوگان تاکسیرانی دوگانه سوز هستند و هر تاکسی شهری هم روزانه 10 لیتر بنزین مصرف می کند؛ بنابراین نیاز است در صورت سهمیه بندی شدن بنزین برای تاکسی ها سهمیه خاص درنظرگرفته شود و پیشنهاد ما این است که این سهمیه حداقل 300 لیتر در ماه باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: هنوز خبری از سهمیه بندی بنزین نیست، اما در صورت عملی شدن آن یکی از راهکارها برای جبران هزینه های رانندگان تاکسی افزایش کرایه است که پیشنهاد ما برای جلوگیری از این اقدام، اعمال سهمیه بنزین برای تاکسی ها است.