برسردوراهی …

هراز نیوز :  خواستگاران زیادی داشتم که به دلیل حضور فرزندم اجازه خواستگاری به آنها نمیدادم چون فکر می کردم که لازم است تا وظایف پدری و مادری را برایش به دوش بکشم….

مروری بر یک مشاوره تلفنی با کارشناس مرکز مشاوره آرامش

با سلام خدمت همه کارشناسان مرکز مشاوره خانمی مطلقه، 42 ساله و دارای پسری 16 ساله هستم. 14 سال قبل از همسرسابقم جدا شده ام و دو سال بعد از طلاقم نیز ایشان به علت مصرف زیاد مواد مخدر فوت کرده اند .

خواستگاران زیادی داشتم که به دلیل حضور فرزندم اجازه خواستگاری به آنها نمیدادم چون فکر می کردم که لازم است تا وظایف پدری و مادری را برایش به دوش بکشم و از اینکه همسرم با او بدرفتاری کند و یا مثل غریبه ها با او رفتار کند می ترسیدم.

شاغل هم هستم و 2 ماه است که رئیس اداره ام از من خواستگاری کرده است. مردی 45 ساله است که یک سال قبل همسر خود را از دست داده است و دختری 15 ساله دارد. مذهبی است و از همه لحاظ مورد تایید خودم و خانواده ام می باشد اما ایشان فرزندم را به هیچ عنوان قبول نمی کند در صورتی که من و پسرم خیلی به یکدیگر وابسته هستیم. ضمن اینکه پسرم را از لحاظ اخلاقی کاملا قبول دارد. نمی دانم آیا شرایط ایشان را باید بپذیرم یا خیر.

نظر کارشناس مرکز مشاوره آرامش :

دوره آشنایی قبل از ازدواج دوره ای است که طرفین، شرایط و ملاک های خود را برای ازدواج مطرح می کنند و سعی می شود تا به طور منطقی و به دور از احساسات این شرایط بررسی شود و سود و زیان این ازدواج مشخص گردد و در نهایت تصمیمی منطقی گرفته شود. شرایط و ملاک هایی که هریک با توجه به باورها، خواسته ها و موقعیت زندگی و تاریخچه زندگیشان و تجربیاتشان اتخاذ می کنند و دلایلی پنهان در پشت هر یک از این ملاک هایشان وجود دارد.

در جامعه ما از زنان انتظار می رود تا بیش از مردان در حفظ ازدواجشان فداکاری کنند و اگر فرزندی نیز حاصل این ازدواج باشد انتظار می رود تا مادران به نفع فرزندشان از خود بگذرند و خود را فدای فرزندشان کنند باور و انتظاری که موجب می شود اکثر خانمهای مطلقه که دارای فرزندی می باشند نسبت به فرزندشان بعد از طلاق احساس گناه کنند و بعد از طلاق با خود بیندیشند که آیا طلاقشان بهترین تصمیم برای فرزندشان بوده یا خیر و آیا باید تحمل می کردند و به قولی می ماند و می سوخت به نفع فرزند و یا طلاق بهترین تصمیم برای خود و فرزندشان بوده است و…

آنان سعی می کنند تا این احساس گناه را از طریق سرمایه گذاری مالی و عاطفی بیشتر جبران کنند. گاهی ازدواج مجدد برای این زنان منجر به طرد فرزندشان می گردد و این خود این احساس گناه را تشدید می کند احساس گناهی که خود گاها منجر به ترک زندگی بعدی به نفع فرزندشان می شود. ضمن اینکه در مواردی که طرفین دارای فرزند می باشند هویت آنها در درجه اول به عنوان یک پدر و مادر تلقی می گردد هویتی که جدا از فرزندشان می باشد تا اینکه صرفا به عنوان زن و مردی که مایل به ازدواج باشند و بنابراین شرایط پیچیده تر خواهد بود.

در مورد این کیس نکته ای که قابل توجه می باشد این است که ایشان با وجود داشتن خواستگاران متعدد بعد از طلاق بخاطر فرزندشان ازدواج نکرده اند و با استناد به قول خودشان وابستگی زیادی بین ایشان و پسرشان وجود دارد. ازدواج مجدد در منظر ایشان به معنی تشدید احساس گناهی است چند ساله.

بنابراین لازم است تا در ابتدا باورها و نگرش ایشان در خصوص ازدواج و رابطه مادر و فرزند و دیدگاه و نگرششان در خصوص طلاقشان بیشتر بررسی گردد. از طرفی آقای خواستگار نیز برای ازدواج مجدد خود بعد از فوت همسرشان شرایطی را دارند که می تواند دلایل متنوعی داشته باشد که ان نیز نیاز به بررسی بیشتری می باشد.

بنابراین پیشنهاد می گردد طرفین جهت مشاوره قبل از ازدواج و بررسی بهتر و بیشتر به مرکز مشاوره مراجعه کرده و در نهایت با توجه به اموزش ها و راهنمایی های صورت گرفته شرایط خود را مجددا بررسی کرده و با توجه به سود و زیان پذیرش یا عدم پذیرش این ازدواج بهترین تصمیم اتخاذ گردد..

شما خوانندگان محترم نیز در صورت داشتن چنین مشکلی می توانید به صورت حضوری به مرکز مشاوره آرامش مراجعه و یا به صورت تلفنی مسایل خود را پیگیری نماید.

آدرس: ساری – میدان معلم – کوچه معلم 10 (شهید ولی نژاد ) مرکز مشاوره آرامش تلفن: 33247473 – 2182363 با پیش شماره 011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *