مرجان نجفی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصول دین در پاسخ به این پرسش که به عنوان خانمی که هم در دانشگاه علوم قرآنی تدریس میکنید، چه جنبهای از حضرت فاطمه(س) را امروز مغفول میدانید؟ گفت: موضوعی که در خصوص حضرت زهرا(س) کمتر به آن بها میدهند بحث اهمیتی است که در خصوص نقش ایشان در منزل، همسرداری و تربیت فرزندان داشتهاند.
مهمترین اولویت حیات حضرت فاطمه(س)
نجفی افزود: علیرغم اینکه بانوان در صحنههای اجتماعی فعالیت گستردهای دارند ما میبینیم که در مورد فرزندان کوتاهیهایی به عمل میآید که اگر بخواهیم حضرت زهرا(س) را الگوی خودمان قرار دهیم، میبینیم که اولین و مهمترین چیز در زندگی حضرت فاطمه خانه داری و تربیت فرزندان بود.
وی ادامه داد: شما میبینید که حضرت زهرا(س) با توجه به کارهای سنگین منزل از پدر درخواست خدمتکار کردند و حضرت رسول نه به واسطه کمتوجهی به دخترشان و آسایش ایشان بلکه به واسطه اهمیت و ارزشی که برای کار منزل قائل بودند، فرمودند که من میتوانم برای تو خدمتکار بگیرم اما اگر این تسبیحات را بگویی کارها برایت راحت میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصول دین تصریح کرد: کار منزل ارزش و تقدسی داشت که امروز بانوان آن را فراموش کردهاند. یا همه چیز آماده از بیرون تهیه شده و یا توسط خدمتکارها آماده میشود. من نمیخواهم به صورت کلی این مسئله را نقد کنم، بلکه میخواهم بگویم اینکه بانوی خانه به کارهای منزل رسیدگی کند، ارزش بوده است ولی متاسفانه امروز از بین رفته و تحت شعاع فعالیت اجتماعی زنان قرار گرفته است.
تاثیر اجتماعی حضرت فاطمه
وی در پاسخ به این پرسش که فعالیت حضرت فاطمه(س) در حوزه خانواده چه تاثیری بر حیات اجتماعی پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) داشته است؟ با توجه به عمر کوتاه ایشان فرزندان حضرت زهرا(س) تاریخ ساز شدند. درست است که حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از ائمه بودند، اما واقعا هر کدام یک نسل در آینده شدند و تربیت و نظارت مادر بر روی ایشان را نمیتوان نادیده گرفت.
نجفی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) با آمادهسازی منزل و آرامشی که به واسطه ایشان فراهم بود، این زمینه را برای حضرت امام علی(ع) ایجاد کردند تا از این مسئله بهرهمند شوند و بتوانند به فعالیت اجتماعی برسند، در مورد حضرت پیامبر هم همین طور است و یک نمونه از آن را در پرستاری ایشان در غزوهها و یا حضور ایشان در مباهله، همان طور که قرآن اشاره کرده است را مورد توجه قرار داد و نقش ایشان در خانه مانع نشده است تا ایشان حضور اجتماعی داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصول دین در پاسخ به این پرسش که نقش اجتماعی زنان در ایران امروز با توجه به الگو قرار دادن حضرت فاطمه(س) چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ گفت: به نظر من وجود مبارک صدیقه کبری(س) در اجتماع جاهایی بود که نیاز به ایشان بود و شما توجه کنید اگر حضرت زهرا(س) کلاسهایی را برای بانوان مدینه داشت در محیط خانمها بود.
وی افزود: جاهایی ایشان در صحنه اجتماع بودند که واجب و اضطراری بود. برای مثال خطبه فدکیه تنها میتوانست توسط ایشان در مسجد مدینه ایراد شود. ایشان ابایی از حضور در جمع مردان نداشتند، هر چند در تاریخ آمده است که ایشان در قسمت خانمها و از پشت پرده این سخنرانی را انجام دادهاند.
نجفی در ادامه تصریح کرد: زنان باید در جاهایی در اجتماع باشند که اولا اختلاطی نباشد و ثانیا در جاهایی که مردها میتوانند باشند و کارهایی را انجام دهند، نیازی به حضور بانوان نیست.
وی ادامه داد: با توجه به حضرت زهرا(س) در سمتهای اجرایی نیازی نیست که خانمها در راس کار بوده و تعامل با آقایان داشته باشند و باید حفظ حیا در قسمتهای ارشد اجرایی جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
حضور زنان در جامعه
عضو هیئت علمی دانشگاه اصول دین در پاسخ به این پرسش که آیا با تحلیل شما، حضور زنان در فعالیت های سیاسی در پارلمان و مسئولیتهای اجرائی محدود نمیشود، گفت: وقتی ما میگوییم خانمها تکفل تدریس برای خانمها را داشته باشند در همه مقاطع و در دانشگاه است.
وی در خصوص فایده تدریس برای خانمها و تحصیل ایشان گفت: این میتواند برای خانواده و در نتیجه برای جامعه موثر باشند. مگر قرار است خانمها همیشه جلوی پرده و همه جا حاضر باشند. اگر فعالیتهای علمی، پژوهشی و سیاسی میکنند باید تداخلشان با آقایان کم باشد.
وی تصریح کرد: یک خانم میتواند حتی مشاور رییس جمهور در امور زنان باشد، اما لزومی ندارد برای تصدی کارهایی که برای آقایان است، با افتخار بگوییم که یک خانم را برگزیدهایم.
نجفی در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص در خصوص حضور زنان در مجلس و شورا چه نظری دارید؟ گفت: من خیلی با این موضوع موافق نیستم، کاملا رد نمیکنم، اما ضرورتی ندارد یک خانم نماینده مجلس شود و چنین نیست که اگر زنان نماینده مجلس نشوند از حق شان دفاع نشود. میتوان از طریق انجمنهایی زنانه مسائل در خصوص حقوق زنان را به نمایندگان انتقال داد.