نشست روز گذشته بیش از 60 کشور و سازمان بین المللی تحت عنوان ” دوستان سوریه ” در تونس با بروز اختلاف میان عربستان و دیگر کشورهای شرکت کننده بر سر قطعنامه پایانی این نشست با حاشیه همراه شد .

در این نشست سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان ، در سخنانی خواهان تسلیح مخالفان در سوریه با قید عبارت “مسلح کردن مخالفان حکومت سوریه” در قطعنامه پایانی شد که با مخالفت دیگر کشورها مواجه شد .

هیات عربستانی که همچنان اصرار داشت برای توقف خشونت ها در سوریه عبارتی درباره تسلیح مخالفان بشار اسد در قطعنامه پایانی باشد ، با توجه به عدم استقبال از پیشنهادش نشست را ترک کرد.

سعود الفیصل پیش از ترک محل نشست گفت :  ” این عدالت است تا به مردم سوریه کمک رسانی شده و مردم از ماشین کشتار بیرون برده شوند.”

فیصل همچنین در سخنان خود در نشست اعلام کرد که پیشنهاد تسلیح مخالفان در سوریه یک ایده عالی برای حمایت از معترضان در برابر ماشین سرکوب حکومت سوریه است .

با وجود ترک محل نشست ، یکی از اعضای هیات سعودی با توجیه این خبر به خبرگزاری رویترز گفت : هیات عربستانی تنها برای انجام گفتگوهای دو جانبه محل نشست را ترک کرده است.

دولت قطر نیز در این نشست پیشنهاد اعزام نیروهای نظامی متشکل از ارتش های عرب برای حفظ صلح را ارایه کرد که این پیشنهاد نیز مورد قبول اعضای شرکت کننده قرار نگرفت .

در نهایت این نشست بر توقف خشونت ها در سوریه و اعمال آتش بس فوری تاکید کرد و از دولت دمشق خواست تا راه ارسال کمک های بشردوستانه بین المللی را به مردم مناطق درگیری فراهم کند.

گفتنی است روسیه و چین و ایران به عنوان سه متحد مهم دولت سوریه در این نشست حضور نداشتند .

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *