با شرایط کنونی استقلال و پرسپولیس به پلی‌آف می‌روند مجتبی تقوی در گفت‌وگو با «شهروند»: حق ایران پایمال می‌شود

شهروند| از مدت‌ها پیش شایعه شده بود که قرار است سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا کم شود. حالا این شایعه رنگ واقعیت به خود گرفته و با اعلام جدید رنکینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا دو سهمیه‌ فوتبال ایران به پلی‌آف رفتند تا پیش‌بینی روزنامه عربستانی به واقعیت تبدیل شود.
پای سعودی‌ها در میان است
روابط خصمانه ایران و عربستان به ورزش هم کشیده شده است. سعودی‌ها از هیچ راهی برای کارشکنی علیه ایران دریغ نمی‌کنند و حتی در عرصه ورزش هم می‌خواهند علیه ما اقدام کنند. در ماه خرداد درحالی‌که هنوز AFC امتیازات کشورها را برای تعیین رتبه و تعداد سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا جمع بندی نکرده بود، روزنامه «الریاض» عربستان در خبری مدعی شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به دو و نیم سهمیه کاهش داده و یکی از سهمیه‌های ایران به امارات داده شده است. با اعلام این خبر از طرف رسانه عربستانی معلوم بود که آنها می‌خواهند همه تلاش خود را برای کاهش سهمیه‌های ایران به کار بگیرند و تا جایی که می‌توانند علیه فوتبال ما کارشکنی کنند. آنها‌سال گذشته هم به بهانه ناامنی ایران، میزبانی را از نمایندگان ما گرفته بودند. درنهایت هم همین اتفاق افتاد و با توجه به سقوط یک پله‌ای ایران در رنکینگ AFC تعداد سهمیه‌های ما از ١+٣ به ٢+٢ کاهش یافت.
سرخابی‌ها در پلی‌آف
سایت کنفدراسیون آسیا رده‌بندی کشورها برای حضور باشگاه‌های آسیایی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده را اعلام کرده که براساس آن، ایران در رده چهارم قاره قرار گرفته است. ایران در بخش امتیازات ملی (FIFA POINTS) به لطف حضور در رده نخست آسیا در رنکینگ فیفا ۳۰ امتیاز به دست آورده و در بخش باشگاهی (CLUB POINTS) نیز ۴۹ امتیاز کسب کرده که در مجموع با ۷۹ امتیاز در رده چهارم این رده‌بندی قرار دارد. بر این اساس استقلال خوزستان و ذوب‌آهن مستقیماً در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا (منطقه غرب) به میدان می‌روند. از آن سو پرسپولیس و استقلال ایران، باید لیگ قهرمانان آسیا را از پلی آف استارت بزنند. با این شرایط استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند در مرحله گروهی حاضر شوند و برای حضور در این مرحله باید از پلی آف عبور کنند. البته شرایط برای آنها تفاوت دارد چون استقلال به‌عنوان تیم سوم لیگ ایران باید در دو بازی پلی آف و پرسپولیس به‌عنوان تیم دوم در یک بازی پلی آف حاضر شوند.
رنکینگ تغییر می‌کند؟
البته می‌توانیم امید کمرنگی به تغییر در وضع سهمیه‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم. فوتبال ایران درحال حاضر قرار گرفتن در همین رده چهارم را هم مدیون درخشش تیم‌ملی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی هستیم. رده بندی که درحال حاضر از سوی AFC اعلام شده و تعداد سهمیه‌های ایران را کاهش داده مربوط به ماه مهر است و یک رنکینگ دیگر در پایان ماه جاری اعلام می‌شود که آخرین ملاک برای حضور تیم‌ها در لیگ قهرمانان خواهد بود. یک احتمال ضعیف وجود دارد و آن هم این است که ایران با پیروزی مقابل سوریه در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی بر امتیازات خود در بخش ملی (FIFA POINTS) اضافه کند تا با شکست احتمالی عربستان مقابل ژاپن بتواند خود را به این کشور نزدیک کند. البته با توجه به اختلاف ۵ امتیازی، بعید است این اتفاق بیفتد و ایران به احتمال فراوان در رده‌بندی ماه بعد نیز در همین رده چهارم باقی خواهد ماند. با این شرایط اگر جایگاه ایران در آخرین رنکینگ AFC تغییر نکند و همچنان در رده چهارم بمانیم، چون قرعه‌کشی لیگ قهرمانان در ابتدای آذر ماه انجام می‌شود، تعداد سهمیه‌های ایران تغییر نخواهند کرد.
واکنش فدراسیون
سهیل مهدی، مسئول صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران درباره کاهش سهمیه‌های ایران می‌گوید: «تا زمانی که AFC به ایران نیامده است، تمام فشار ممکن را به باشگاه‌ها وارد می‌کنیم تا این مرحله را سپری کنند. زمانی که کارشناسان به ایران می‌آیند به‌عنوان مشاور در کنار باشگاه‌ها هستیم تا نمره‌های کافی را دریافت کنند. متاسفانه باشگاه‌های ما حرفه‌ای نیستند و  مشکلات فوتبال ما نیز به اقتصاد بازمی‌گردد. عدم درآمد تیم‌ها در کنار تحریم و عوامل دیگر بر فوتبال ما تأثیر گذاشته است اما ما سعی کردیم با پر رنگ کردن بخش‌های دیگر امتیازات لازم را جمع آوری کنیم اما مشخص است که باشگاه‌های ما در این موضوع ضعیف هستند. با این حال هنوز اجلاس نهاییAFC  برگزار نشده و باید منتظر برگزاری اجلاس نهایی باشیم تا در آن‌جا سهمیه فوتبال ایران مشخص شود. هنوز امید داریم که سهمیه ایران کاهش پیدا نکند.»البته این درحالی است که غلامرضا بهروان کاهش سهمیه ایران را به دلیل عملکرد ضعیف نمایندگان کشورمان در آسیا تأیید کرده است.
تقوی:   حق ایران پایمال می‌شود
مجتبی تقوی، کارشناس فوتبال درباره احتمال دخالت عربستانی‌ها در کاهش سهمیه‌های فوتبال ایران به «شهروند» می‌گوید: «واقعیت این است که خودمان بیشتر از دیگران به فوتبال کشورمان ضربه می‌زنیم. این‌که رقبا علیه ما کارشکنی می‌کنند درست است اما نباید برای فرافکنی و فرار از واقعیت مطرح شود. برنامه‌ریزی فوتبال ما آینده محور نیست و جایی برای پیشرفت نداریم. امروزه اعمال نفوذ سیاسیون و مردان باقدرت در فوتبال به اصلی انکارناپذیر تبدیل شده و سیاست است که منافع کشورها را در فوتبال تضمین می‌کند. طبیعی است که کشورهایی مثل ایران که در مجامع بین‌المللی کرسی ندارند، حق‌شان پایمال می‌شود. ما فردی مثل کفاشیان را در AFC داریم اما حضور او کمرنگ است و فایده‌ای برای ایران ندارد. تا وقتی نتوانیم اشتباهات‌مان را رفع کنیم همین وضع ادامه دارد.» وی درباره ضعف باشگاه‌های ایران ادامه می‌دهد: «باشگاه‌های ما روز به روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. آنها هر روز مقروض‌تر از روز قبل هستند و فضا و ابزار پیشرفت را ندارند. به جای این‌که مثل کشورهای پیشرفته تمرکز فدراسیون روی باشگاه‌ها باشد همه چیز شده تیم‌ملی و همین باعث تضعیف باشگاه‌ها شده است. باشگاه‌ها هم به دلیل نداشتن مدیریت قوی برنامه‌ریزی ندارند. تا زمانی که فوتبال از مدیریت افراد لایق خالی باشد وضع از این هم بدتر می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *