مشاور عالی سازمان بهزیستی درامور توانبخشی و روابط بین الملل گفت که براساس تحقیقات میدانی حدود 20 درصد از پسران دانش آموز مقطع راهنمایی در ایران از کمردرد رنج می برند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی روز پنجشنبه در چهارمین سمینار بیماران اسکلتی و عضلانی در ساری افزود : بر اساس این بررسی 15 درصد از دختران دانش آموز نیز در این مقطع تحصیلی از بیماری کمردرد رنج می برند.
به گفته وی ، این آمارها از نتایج تحقیق بر روی پنج هزار دانش آموز به دست آمده است.
وی سنگینی محتویات کوله پشتی و استفاده نامناسب آن به خصوص کوله پشتی چرخ دار را یکی از علت های ابتلای این دانش آموزان به کمردرد عنوان کرد.
محسنی بندپی گفت که کم تحرکی ، کم شدن آفتاب گیری و استفاده طولانی مدت از لب تاپ و تکنولوژی جدید برای سرگرمی هم از دیگر علت های افزایش کمردرد در نوجوانان کشور است .
** کمردرد در 50 درصد از پرستاران ایرانی
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران همچنین گفت : بر اساس تحقیقات میدانی از یکهزار و 300 پرستار در کشور ، حدود 50 درصد آنان از کمردرد رنج می برند.
وی با اعلام این که علت 33 درصد از مرخصی استعلاجی پرستاران ایرانی در سال به دلیل کمردرد است ، افزود : این آمار سه برابر میانگین استاندارد جهانی است.
به گفته وی 11 درصد از مرخصی استعلاجی پرستاران در جهان به دلیل کمردرد است.
مشاور عالی سازمان بهزیستی کشور گفت : در کنار پرستاران ، دندانپزشکان و جراحان به خصوص پزشکان جراحی عمومی نیز از دیگر گروههای حوزه سلامت هستند که از کمردرد رنج می برند.
** درمان 90 درصد از درهای کمری بدون جراحی
محسنی بندپی گفت : 70 درصد از این بیماران با رعایت برخی مسایل اولیه زندگی و 20 درصد نیز با استراحت حداقل 6 هفته ای بدون انجام جراحی درمان می شوند.
وی اضافه کرد : هم اکنون 10 درصد از بیماران مبتلا به کمردرد ، برای درمان بیماری خود نیاز به جراحی دارند و این روند نیز باید با شناخت نوع بیماری و بیمار انجام شود.
او ادامه داد : به دلیل بالا بودن هزینه جراحی و درمان کمردرد حدود 90 درصد از هزینه های این بخش برای 10 درصد افراد مبتلا هزینه می شود.
چهارمین سمینارملی دو روزه بیماری اسکلتی و عضلانی صبح امروز در ساری آغاز به کار کرد و فردا پایان می یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *