هراز نیوز :وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه ایران خاورمیانه را به سمت جنگ سرد می برد، این اظهارات را در راستای تند کردن فضا علیه ایران با هدف اعمال فشار دانست.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای نیکاراگوئه ای خود در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه بلند پروازی های هسته ای ایران خاورمیانه را به سمت جنگ سرد می برد، تصریح کرد: یکی از شیوه های ایجاد فشار تند کردن فضای رسانه ای است.

وی افزود: این اظهارات از طرف برخی مسئولان غربی با هدف تبلیغاتی و ایجاد فضای تند رسانه ای انجام می شود و آنها فکر می کنند با این اظهارات نگرانی ایجاد خواهند کرد، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران با عزت و اقتدار رو به جلو حرکت می کند و نگران این موضع گیری ها و اظهارات نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران تردیدی در ادامه فعالیت های صلح جویانه هسته ای خود ندارد، گفت: ما با اعتماد به نفس به پیش می رویم هر چند برای بدترین سناریوها نیز آماده هستیم.

 

صالحی تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه انگلیس حاکی از تناقض است چون از طرفی از نامه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقبال شده است و از طرف دیگر چنین صحبت هایی می کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: یاد نگرفته اند با عقلانیت و حکمت، از روش های انسانی استفاده کنند و همچنان مانند کولونیالیست ها به شیوه استکباری با قضیه روبرو می شوند در حالیکه به زودی خواهند فهمید که ملت های مستقل توجهی به اظهارات آنها ندارند.

وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که مجموعه غرب شیوه خود را در رابطه با ایران عوض کند و گفت: 30 سال از این روش استفاده کردند راه به جایی نبردند توصیه می کنیم شیوه تعامل را در پیش بگیرند.

 

صالحی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اهداف مذاکرات آتی ایران با 1+5 گفت: به دنبال مکانیسمی برای برون رفت از موضوع هسته ای هستیم تا شاهد وضعیت برد – برد برای طرفین باشیم.

 

وی افزود: وضعیت طرف مقابل را درک می کنیم آنها می خواهند آبرومندانه از این وضعیت خارج شوند ما آمادگی داریم زمینه خروج آبرومندانه آنها فراهم شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما با حسن نیت به نشست 1+5 می رویم امیدواریم طرف مقابل نیز حسن نیت متقابل نشان دهد.

 

علی اکبر صالحی و ساموئل لوپز پیش از پاسخ به سئوالات خبرنگاران نتایج مذاکرات خود را اعلام و بر همکاری های اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

 

به گفته صالحی در مذاکرات وزرای خارجه ایران و نیکاراگوئه در خصوص بدهی های نیکاراگوئه به جمهوری اسلامی ایران تبادل نظر شده است.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *