جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران همچون سال‌های گذشته در سفر به نیویورک در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافت و در جمع تحلیلگران برجسته آمریکایی به سوالات آنها پاسخ گفت.
در این جلسه که مدیریت آن را فرید ذکریا، تحلیلگر برجسته آمریکایی و سازنده برنامه مشهور «جی‌پی‌اس» برعهده داشت، از ظریف سوال است که چرا دولت ایران ادعا دارد آمریکا طبق توافق هسته‌ای رفتار نکرده است؟ ظریف در پاسخ به این سوال گفت:  «توافق (معامله) بسیار واضح و روشنی است با تقاضاهای مشخص از سوی هر طرف. آن کاری که ایران موظف به انجام آن است، می‌تواند توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شود که چندین بار هم توسط آژانس تأیید شده است و جالب اینجاست که حتی آمریکا در این‌باره بحثی ندارد. همه اعضای گروه ١+٥ و آژانس بارها گفته‌اند که ایران به یکایک قسمت‌ها در توافق عمل کرده است. در سمت آمریکا اگر بخواهم عادلانه سخن بگویم، آمریکا اجرای سهم خود در توافق را تا آنجا که مربوط به امضاي مدارک توسط رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه می‌شود را انجام داده است، ولی درباره سعی در اجرای این توافق کار زیادی صورت نگرفته است؛ زیرا نیاز به تلاش‌های زیادی است که جهان بتواند رفتار خود را تغییر داده و با ایران معاملات (تجاری) داشته باشد.»
ظریف در ادامه به کارشکنی‌های پنهان آمریکا در رابطه با گشایش‌های روابط بانکی اشاره کرد و گفت: «برخی از بانک‌های اروپایی مقدار بسیار زیادی جریمه شده‌اند. ارقام آن‌قدر بزرگ هستند که گفتن آنها دشوار است. این نوعی از ترس و وحشت است که این قبیل جریمه‌ها برای بانک‌های اروپایی ایجاد کرده است. در نتیجه آنها می‌خواهند بیایند و با ایران معاملات جدیدی را آغاز کنند اما اوفک به آن افراد می‌گوید كه اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید. البته یک جمله می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید و در عوض در پنج صفحه اما و اگرهایی ذکر شده است و درنهایت این بانک‌ها می‌گویند ما مسیر امن‌تر را در پیش می‌گیریم و اصلا ایران را فراموش می‌کنیم و نتیجه همیشه همین بوده است.» ظریف در این نشست تأکید کرد که «هیچ‌یک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد». وی گفت: «ما بر این باوریم که این یک کاستی است. البته از سوی آمریکا هم این امر یک کاستی است. ولی اینها شرکت‌های خصوصی هستند که تصمیمات خصوصی می‌گیرند ولی حتی دولت آمریکا هم شش یا هفت ماه طول کشید که به ایرباس مجوز فروش ١٧ هواپیمای درخواست‌شده را بدهند؛ ولی خوشبختانه به بویینگ مجوز فروش هشتاد هواپیما داده شد».
در ادامه این جلسه، از ظریف درباره شرایط در سوریه و بن‌بستی که در حل این بحران ایجاد شده است، سوال شد که ظریف در پاسخ گفت: «مشکل در سوریه این است که بسیاری از بازیگران فکر می‌کنند راه‌حل نظامی وجود دارد و بسیاری از بازیگران همچنان بر این باورند که می‌توانند با این گروه‌های متفاوت افراطی به منظور کسب منافع استراتژیک بازی کنند».
از ظریف درباره مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته و در آن عربستان‌سعودی را تحت شدیدترین انتقادها قرار داده بود، سوال شد که ظریف در این‌خصوص گفت: «ولی من در همان مقاله تأکید کردم که عربستان باید بخشی از راه‌حل باشد و من فکر می‌کنم منطقه ما نمی‌تواند راه‌حلی بر مبنای حذف‌کردن داشته باشد و این درست مخالف فلسفه عربستان است که می‌خواهد ایران را از مسائل در منطقه حذف کند. من آن‌قدر هوشیارم که بدانم هیچ توافقی در منطقه ما نمی‌تواند بر مبنای حذف طرفی صورت گیرد. من فکر می‌کنم و امیدوارم عربستان شریک بسیار مهمی در این منطقه است».
ظریف افزود: «ایران، عربستان‌سعودی و دیگران می‌توانند درواقع این چشم‌انداز را درباره آینده سوریه ایجاد کنند. در آخرین نشستی که همراه با گروه حامیان سوریه در وین و در بهار صورت گرفت، تأکید کردم که باید درباره آینده سوریه گفت‌وگو کنیم و نتیجه را می‌توانیم به دوستان‌مان در سوریه منتقل کنیم تا آنها هم بتوانند تصویر بهتری درباره آینده سوریه ترسیم کنند. همه طرف‌ها در سوریه باید فکر‌کردن درباره آینده سوریه را آغاز کنند. آینده‌ای که نیاز به خشونت و خونریزی ندارد و من بر این باورم که باید به این سوال پاسخ داده شود و آن سوال هم این است که آیا می‌خواهند جنگ در سوریه تمام شود؟ من می‌توانم قاطعانه به شما بگویم که ایران و دوستانش می‌خواهند که جنگ در سوریه پایان یابد و امروز بهتر از فرداست».
جواد ظریف در ادامه به ادعاهای واهی عربستان‌سعودی علیه ایران اشاره کرد و گفت: «متأسفانه همتای سعودی من ادعاهای تاریخی را مطرح می‌کند. شما نمی‌بینید هیچ مطلب تازه‌ای در مقاله‌اش  عنوان شده باشد. هر آنچه من عنوان کرده‌ام درباره مسائل روز است نه ادعاهایی که مربوط به پانزده، بیست، سی‌ سال پیش بوده است. هر آنچه من گفته‌ام از سی، چهل‌سال پیش، پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است و غرب هم تصمیم گرفت چشمان خود را به روی آن ببندد و حالا مجبور شده است چشمان خود را به روی یک کابوس بسیار زننده بگشاید. من نمی‌خواهم تاریخ گذشته را تکرار کنم ولی اگر می‌خواستم تاریخ گذشته را تکرار کنم، می‌گفتم که عربستان‌سعودی همان بود که از صدام حسین حمایت کرد تا مردم ما را بکشد و آنها هم برای هشت‌سال این کار را کردند».
ظریف در ادامه عربستان‌سعودی را از حامیان اصلی طالبان و القاعده دانست و گفت: «سعودی‌ها طالبان و القاعده را تأمین مالی کردند آنها هم بر ضدسعودی‌ها برخاستند و هم اکنون داعش و النصره را تأمین مالی می‌کنند و آنها هم به ضدیت با سعودی‌ها برخواهند خاست و زمانی که این‌طور شود یک فاجعه به بار می‌آید. در نتیجه این چیزی است که آنان می‌خواهند و فکر می‌کنم این جایی است که ایران و عربستان یک نقطه مشترک دارند و آن ‌هم این است که در جایی که عربستان فکر می‌کند می‌تواند افراطیون را در جنبش عرب به حالت معکوس به سمت ایران باز گرداند خودش هم می‌داند که در آخر کار آنها هستند که هدف اصلی خواهند بود و اگر آنها بتوانند این موضوع را بفهمند، درمی‌یابند که هیچ‌کس از حمایت افراطیون هیچ چیزی عایدش نخواهد شد. افراطی‌گری یک حیوان، هیولا و فرانکشتاینی است که دستی که به او غذا می‌دهد را گاز می‌گیرد. و زمانی که این موضوع را درک کنیم که نیروهای اسد و افراطی‌ها یکدیگر را در میدان جنگ سوریه می‌کشند و وقتی که ابهامات برطرف شود، آن وقت است که ایران و عربستان‌سعودی می‌توانند دور یک میز مذاکره بنشینند و درباره آینده گفت‌وگو کرده و کمک کنند تصویری را برای طرف‌های نگران ایجاد که آنان را به سوی مذاکره و توافق جلب کنند و ما در هر زمان آمادگی چنین کاری را داریم.»
رویارویی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس
در ادامه این جلسه از ظریف درباره رویارویی نیروهای دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس سوال شد. ظریف با اشاره به این‌که «ایران حق دارد از آب‌های سرزمینی خود محافظت کند»، گفت: «همه سربازان و دریانوردان ما فقط چندین مایل دورتر از ساحل ما قرار دارند؛ ولی سربازان و دریانوردان شما هزاران مایل از سواحل شما دورند و آنها ناراحت می‌شوند وقتی که قایق‌های ما به آنان می‌گویند وارد آب‌های سرزمینی ما نشوید و شما وارد آب‌های ایران شده‌اید و نزدیک حاکمیت مرزی ما قرار دارید. ما روابط زیادی با آمریکا نداریم، حدود ٤٠‌سال است که با آمریکا مشکل داریم. در نظر داشته باشید که ناو جنگی و یا جنگنده ما به آب‌های شما نزدیک شود. آنها درباره خلیج مکزیک صحبت نمی‌کنند این خلیج‌فارس است و در آنجاست که به آنها هشدار داده شده است. من با ارتش خودمان چک کردم و آنها گفتند هیچ قایق ایرانی به صدمتری هیچ ناو آمریکایی نزدیک نشده است. مردم ناراحت می‌شوند چون فکر می‌کنند امور از کنترل خارج شده است».
ظریف در این بخش از سخنانش تأکید کرد که ایران و نیروهای ایرانی به هیچ عنوان به‌دنبال ایجاد تنش در خلیج‌فارس و یا درگیری با نیروهای آمریکایی نیستند. ظریف به قوانین نیروی دریایی ایران در خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت:  «قوانین ما بدین ترتیب است که از کمتر از یک مایل مانده به قایق آمریکایی و یا قایق دیگری نزدیک نمی‌شویم. خلیج‌فارس خط حیات ماست؛ ما همه نفت خود را از طریق خلیج‌فارس می‌فروشیم. برای آمریکا خلیج‌فارس یک مکان مهم مورد توجه است. چگونه است اگر فکر کنید یک قایق ایرانی به خلیج مکزیک که در نزدیکی تگزاس و یا فلوریدا قرار دارد، بیاید و آن‌وقت بگوید چرا به من نزدیک می‌شوید؟ من هنوز هم در آب‌های بین‌المللی هستم. این شما هستید که به ما نزدیک شده‌اید آنها نیستند که به شما نزدیک شدند. ما به فتنه‌پراکنی با آمریکا علاقه‌ای نداریم. ما درباره سیاست‌های داخلی آمریکا سخن نمی‌گوییم و نمی‌خواهیم آمریکا هم درباره سیاست داخلی ما سخن بگوید».
پاسخ به سوالی درباره دستگیری دو‌تابعیتی‌ها در ایران
ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل بازداشت افراد دو‌تابعیتی در ایران گفت: «به‌دلیل این‌که دستگاه قضائی ایران مستقل است، ولی شما اینجا بیانیه‌ای را عنوان کردید و گفتید ما ایرانیان با تابعیت آمریکایی و یا هر ملیت دیگری را دعوت به بازگشت به ایران کردیم. مشخص است که بسیاری از کشورها تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسند. وقتی آنها وارد کشور می‌شوند کسی به پشت پاسپورت آنها نگاه نمی‌کند و قوانین شهروندی کشورشان شامل حال آنها هم می‌شود. میلیون‌ها ایرانی در خارج از ایران هستند. صدها‌هزار نفر از آنها دايما به ایران می‌آیند و ایران را ترک می‌کنند بدون این‌که مشکلی برایشان پیش آید. متأسفانه اتفاق‌هایی برای برخی از آنان رخ می‌دهد و من در این‌باره قضاوت نمی‌کنم. امیدوارم وضع آنها به‌طور دوستانه حل شود. همان‌طوری که من در آزاد‌شدن شماری از آنها در گذشته نقش داشتم و امیدواریم این امر باز هم در آینده ادامه یابد. برخی به دلايل سیاسی اصرار دارند كه بگویند این امر طی دوره سه ساله‌ای که آقای روحانی بوده است، رخ داده ولی آقای روحانی نقشی در آن ندارد. هیچ رئیس‌جمهوری نقشی در این موارد ندارد. دستگاه قضائی مستقل از قدرت اجرایی است.»
ظریف در ادامه به بی‌عدالتی در آمریکا درخصوص بلوکه‌کردن اموال بانک مرکزی ایران به دلیل حادثه ١١ سپتامبر اشاره کرده و گفت:  «چند ماه پیش دادگاهی در همین نیویورک ١١‌میلیارد دلار ایران را به دلیل واقعه یازدهم سپتامبر جریمه کرد. پیش از این‌که این موضوع در کنگره مطرح و وتو شود ما موظف هستیم که به قربانیان یازدهم سپتامبر ١١میلیارد دلار پرداخت کنیم. در واقعه یازدهم سپتامبر حتی یک ایرانی هم دخالت نداشت، همه کسانی که در واقعه یازدهم سپتامبر دست داشتند از ما متنفر بودند؛ ولی ما هنوز هم موظف به پرداخت ١١‌میلیارد دلار هستیم زیرا سیستم دادگاهی آمریکا ما را به این مبلغ جریمه کرده است. دیوانعالی آمریکا درست پس از توافق برجام تصمیم گرفت درخواست استیناف بانک مرکزی ایران درباره حکم قبلی که توسط دادگاهی در نیویورک صادر شده بود را رد کند و بیش از یک ممیز هشت‌میلیارد دلار از دارایی‌ها بانک مرکزی را به دلیل موضوعات تروریستی مصادره کند».
موضع ایران در قبال اسرايیل
از ظریف سوال شد که چرا ایران هر‌ از ‌چند گاهی اسراییل را تهدید می‌کند. ظریف اما در پاسخ گفت: «اگر شما به سخنان آقای نتانیاهو در مجمع عمومی گوش می‌کردید برعکس این امر را مشاهده می‌کردید. ما دیدگاهی را درباره مشکلات در منطقه خودمان داریم و این دیدگاه نیز نشأت گرفته از حقیقت است. به مدت هفتاد ‌سال گذشته حقوق فلسطینیان نقض شده است و این ربطی به ما نداشته ما دخالتی نداشتیم و حقوق آنان همچنان هم نقض می‌شود. هیچ نتیجه‌ای نبوده است. همه انزوا و خشمی که منجر به افراطی‌گری منتشر شده است در نتیجه تداوم وضع در فلسطین است. رنج و مرارت مردم فلسطین همچنان موضوع محوری در خاورمیانه است. مردم سعی می‌کنند دیگران را در کاری که دخالتی در آن نداشته‌اند ملامت کنند. اگر می‌خواهید به موضوع توجه کنید خوب پس به موضوع توجه کنید. مشکل اشغالگری و نقض حقوق بنیادی مردم فلسطین است. مشکل گسترش است. مشکل تهاجم است. مشکل استفاده از زور است. اسراییل به‌طور روزانه تهدید به استفاده از زور ضدایران می‌کند. او حتی در ترور‌کردن مردم ما با کشتن دانشمندان‌مان دست دارد. او می‌خواهد بر ضدتأسیسات اتمی ما حتی پس از توافق هم زور به کار ببرد. اسرائیل سعی کرد توافق را بر هم بزند. با بر هم زدن سنت در آمریکا، بدون هیچ‌گونه دعوتی از رئیس‌جمهوری به کنگره آمد.آنها همه این کارها را کردند و شما یک نفر از مقام‌های ایرانی را بیابید که تهدید بر استفاده از زور ضد اسراییل کرده باشد، هرگز چنین مقامی را نمی‌یابید. ما هرگز تهدید نکردیم که زور ضد کسی به کار ببریم ولی از خودمان دفاع می‌کنیم. اگر کسی بخواهد به ما حمله کند از خودمان دفاع می‌کنیم. همان‌طوری که این حق ماست ما این را به وضوح و در عموم می‌گوییم که ایران هرگز ضد هیچ نهادی در جهان زور به کار نمی‌برد».
دلیل حمایت عربستان از داعش
در ادامه از جواد ظریف خواسته شد تا دلایلش را درباره این ادعا که عربستان‌سعودی از داعش حمایت می‌کند، ارایه دهد که ظریف در پاسخ گفت: «من می‌گویم پول زیادی از سوی عربستان‌سعودی به تأسیسات این نهاد واریز شده است. من نمی‌دانم آیا آنها امروز داعش را تأمین مالی می‌کنند ولی می‌دانم که پول، اسلحه به النصره داده می‌شود و می‌دانم النصره سربازگیری می‌کند. فکر نمی‌کنم فرشته‌ها این چیزها را پایین می‌آورند. اگر چه که آنها خیلی می‌خواهند این را قبول کنند. اینها از یک‌جایی می‌آیند. پول از جایی می‌آید؛ سلاح از جایی می‌آید؛ این زیاد هم دشوار نیست. آنها سلاح‌های مبارزات چریکی نیستند. آنها تانک دارند. موشک دارند. موشک‌های ضدهوایی دارند؛ موشک‌های ضدتانک دارند و من هیچ اتهامی نمی‌زنم فقط می‌گویم یک نفر برود شماره سریال‌های این سلاح‌ها را چک کند و بعد هم از دولت آمریکا سوال کند که موجودی خود را چک کند.

باهنر: احمدی‌نژاد به دلایلی از ورود به انتخابات منع شد
عضو جبهه پایداری: منبع خبر «نهی» مشخص نیست
برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد هنوز نمی‌خواهند «نهی» رهبر معظم انقلاب از نامزدی رئیس دولت‌های نهم و دهم را در انتخابات باور کنند. در مقابل اما قسمت دیگری از همین اردوگاه  مانند اکثر اصولگرایان مفهوم این «نهی» را پذیرفته‌اند و از احمدی‌نژاد می‌خواهند که به آن گردن بنهد. در آخرین اظهار نظر امیرحسین قاضی‌زاده، از نمایندگان عضو جبهه پایداری به «خبرآنلاین» گفته است که منبع خبر «نهی» رهبر معظم انقلاب برای او روشن نیست و به همین دلیل نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند. هفته پیش هم دو چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد یعنی عبدالرضا داوری و بهمن شریف‌زاده در اظهاراتی مشابه نسبت به صحت خبر این «نهی» تردیدهایی را مطرح کرده بودند. داوری در کانال تلگرام خود نوشته بود که «انتشار خبر نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری بخشی از عملیات روانی اصولگرایان است.» همزمان نیز بهمن شریف‌زاده در مصاحبه‌ای با روزنامه «فرهیختگان» گفته بود: «این نقل‌قول‌ها در ذهن احمدی‌نژاد اثری نمی‌گذارد. بحث سر این است که این حکایات و نقل قول‌ها یک توصیه به احمدی‌نژاد است یا توصیه‌ای غیرمستقیم به مردم؟ بارها تأکید شده است که درباره رهبر معظم انقلاب هیچ نقل قولی جز زمانی که از سوی دفتر ایشان منتشر شود قابل قبول نیست و اساساً نباید کلامی به ایشان منتسب شود. اصلاً شایسته نیست به این اقوال اهمیت بدهید.»
اکنون اما در جدیدترین اظهار نظر از حامیان محمود احمدی‌نژاد، امیرحسین قاضی‌زاده گفته است: «من خبرش را در کانال‌های تلگرامی دیدم، وقتی می‌خواهیم درباره موضوعی تحلیل کنیم باید قطعیت خبرش روشن باشد، از آنجا که خیلی منبع خبر برایم روشن نیست، اظهار نظر نمی‌کنم.»
این در حالی است که  محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری شامگاه گذشته در جلسه جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: احمدی‌نژاد که از مظنه‌های قوی ریاست‌جمهوری بود، به دلایلی برای ورود به انتخابات منع شد.
عضو دیگر جبهه پایداری یعنی حمید رسایی نیز در مطلبی که در نشریه 9 دی منتشر کرده موضعی کاملاً متفاوت از این گرفته است. رسایی از لزوم روشن شدن ابعاد این موضوع سخن گفته و تأکید کرده است: «با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، برای هفته‌نامه 9 دی از منابع موجه و موثق که بعضاً از دوستداران و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد نیز هستند، روشن شد که با توجه به شائبه و برداشت انتخاباتی بودن از سفرهای آقای احمدی‌نژاد و بهره‌برداری‌های تفرقه‌افکنانه‌ای که غرض‌ورزان با تلقی ایجاد شده از این سفرها صورت می‌دهند، ایشان به ترک این سفرها توصیه شده‌اند. همچنین بعد از استمزاج صورت گرفته درخصوص کیفیت پاسخ به نظرات عده‌ای برای حضور در انتخابات نیز به ایشان توصیه اکید شده که ورودشان در انتخابات به مصلحت نیست، بلکه اعلام آن نیز شایسته است.» رسایی در مطلب خود به دو موضوع اشاره می‌کند. اول اینکه احمدی‌نژاد باید نتیجه «استمزاج» صورت گرفته را به صورت علنی بیان کند و نکته مهم‌تر اینکه او بجز نامزدی در انتخابات سال 96، از ادامه سفرهای استانی نیز «نهی» شده است. سفرهایی که بهمن شریف‌زاده گفته بود ادامه پیدا خواهند کرد. این اظهار نظرها البته می‌تواند بیشتر از گذشته باعث نگرانی جریان اصولگرا شود که زمانی احمدی‌نژاد خروجی آنها برای سیاست ایران بود. اصولگرایان در روزهای اخیر سخت احمدی‌نژاد و اطرافیانش را به خویشتنداری و اطاعت از «نهی» رهبر معظم انقلاب توصیه کرده‌اند. در پس این توصیه‌ها اما نگرانی‌های جدی از کارنامه محمود احمدی‌نژاد وجود دارد. برجسته‌ترین این قسمت‌ها مربوط به ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی در دولت و سر بازدن چند روزه احمدی‌نژاد از پذیرش توصیه رهبر معظم انقلاب و همین طور ماجرای 11 روز خانه‌نشینی وی است. او حداقل در این دو مقطع ثابت کرده بود که برای نادیده گرفتن برخی توصیه‌ها انگیزه کافی دارد. اما از زاویه‌ای دیگر و وسیع‌تر به نظر می‌رسد تمام نگرانی‌ها هم به شخص محمود احمدی‌نژاد خلاصه نمی‌شود. این را تاکنون اصولگرایان چندین بار مورد تأکید قرار داده‌اند اما همین دیروز، حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به صورت تلویحی به موضوعی مرتبط با همین ماجرا اشاره کرد. او با اشاره به برخی پیچیدگی‌های انتخابات پیش رو، اولین مورد آن را «تلاش افرادی که در گذشته در رأس حکومت بودند، مانند دولت‌های ‌نهم و دهم» معرفی کرد و گفت: «نوع رفتار و حرکت‌هایی که دارد انجام می‌گیرد، بازگشت به گذشته است که خود این موضوع مسأله مهمی است که آیا در شأن یک امت انقلابی و هدفمند این است که بازگشت به عقب داشته باشد یا خیر.»

باهنر: احمدی‌نژاد به دلایلی از ورود به انتخابات منع شد
عضو جبهه پایداری: منبع خبر «نهی» مشخص نیست
برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد هنوز نمی‌خواهند «نهی» رهبر معظم انقلاب از نامزدی رئیس دولت‌های نهم و دهم را در انتخابات باور کنند. در مقابل اما قسمت دیگری از همین اردوگاه  مانند اکثر اصولگرایان مفهوم این «نهی» را پذیرفته‌اند و از احمدی‌نژاد می‌خواهند که به آن گردن بنهد. در آخرین اظهار نظر امیرحسین قاضی‌زاده، از نمایندگان عضو جبهه پایداری به «خبرآنلاین» گفته است که منبع خبر «نهی» رهبر معظم انقلاب برای او روشن نیست و به همین دلیل نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند. هفته پیش هم دو چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد یعنی عبدالرضا داوری و بهمن شریف‌زاده در اظهاراتی مشابه نسبت به صحت خبر این «نهی» تردیدهایی را مطرح کرده بودند. داوری در کانال تلگرام خود نوشته بود که «انتشار خبر نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری بخشی از عملیات روانی اصولگرایان است.» همزمان نیز بهمن شریف‌زاده در مصاحبه‌ای با روزنامه «فرهیختگان» گفته بود: «این نقل‌قول‌ها در ذهن احمدی‌نژاد اثری نمی‌گذارد. بحث سر این است که این حکایات و نقل قول‌ها یک توصیه به احمدی‌نژاد است یا توصیه‌ای غیرمستقیم به مردم؟ بارها تأکید شده است که درباره رهبر معظم انقلاب هیچ نقل قولی جز زمانی که از سوی دفتر ایشان منتشر شود قابل قبول نیست و اساساً نباید کلامی به ایشان منتسب شود. اصلاً شایسته نیست به این اقوال اهمیت بدهید.»
اکنون اما در جدیدترین اظهار نظر از حامیان محمود احمدی‌نژاد، امیرحسین قاضی‌زاده گفته است: «من خبرش را در کانال‌های تلگرامی دیدم، وقتی می‌خواهیم درباره موضوعی تحلیل کنیم باید قطعیت خبرش روشن باشد، از آنجا که خیلی منبع خبر برایم روشن نیست، اظهار نظر نمی‌کنم.»
این در حالی است که  محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری شامگاه گذشته در جلسه جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: احمدی‌نژاد که از مظنه‌های قوی ریاست‌جمهوری بود، به دلایلی برای ورود به انتخابات منع شد.
عضو دیگر جبهه پایداری یعنی حمید رسایی نیز در مطلبی که در نشریه 9 دی منتشر کرده موضعی کاملاً متفاوت از این گرفته است. رسایی از لزوم روشن شدن ابعاد این موضوع سخن گفته و تأکید کرده است: «با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، برای هفته‌نامه 9 دی از منابع موجه و موثق که بعضاً از دوستداران و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد نیز هستند، روشن شد که با توجه به شائبه و برداشت انتخاباتی بودن از سفرهای آقای احمدی‌نژاد و بهره‌برداری‌های تفرقه‌افکنانه‌ای که غرض‌ورزان با تلقی ایجاد شده از این سفرها صورت می‌دهند، ایشان به ترک این سفرها توصیه شده‌اند. همچنین بعد از استمزاج صورت گرفته درخصوص کیفیت پاسخ به نظرات عده‌ای برای حضور در انتخابات نیز به ایشان توصیه اکید شده که ورودشان در انتخابات به مصلحت نیست، بلکه اعلام آن نیز شایسته است.» رسایی در مطلب خود به دو موضوع اشاره می‌کند. اول اینکه احمدی‌نژاد باید نتیجه «استمزاج» صورت گرفته را به صورت علنی بیان کند و نکته مهم‌تر اینکه او بجز نامزدی در انتخابات سال 96، از ادامه سفرهای استانی نیز «نهی» شده است. سفرهایی که بهمن شریف‌زاده گفته بود ادامه پیدا خواهند کرد. این اظهار نظرها البته می‌تواند بیشتر از گذشته باعث نگرانی جریان اصولگرا شود که زمانی احمدی‌نژاد خروجی آنها برای سیاست ایران بود. اصولگرایان در روزهای اخیر سخت احمدی‌نژاد و اطرافیانش را به خویشتنداری و اطاعت از «نهی» رهبر معظم انقلاب توصیه کرده‌اند. در پس این توصیه‌ها اما نگرانی‌های جدی از کارنامه محمود احمدی‌نژاد وجود دارد. برجسته‌ترین این قسمت‌ها مربوط به ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی در دولت و سر بازدن چند روزه احمدی‌نژاد از پذیرش توصیه رهبر معظم انقلاب و همین طور ماجرای 11 روز خانه‌نشینی وی است. او حداقل در این دو مقطع ثابت کرده بود که برای نادیده گرفتن برخی توصیه‌ها انگیزه کافی دارد. اما از زاویه‌ای دیگر و وسیع‌تر به نظر می‌رسد تمام نگرانی‌ها هم به شخص محمود احمدی‌نژاد خلاصه نمی‌شود. این را تاکنون اصولگرایان چندین بار مورد تأکید قرار داده‌اند اما همین دیروز، حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به صورت تلویحی به موضوعی مرتبط با همین ماجرا اشاره کرد. او با اشاره به برخی پیچیدگی‌های انتخابات پیش رو، اولین مورد آن را «تلاش افرادی که در گذشته در رأس حکومت بودند، مانند دولت‌های ‌نهم و دهم» معرفی کرد و گفت: «نوع رفتار و حرکت‌هایی که دارد انجام می‌گیرد، بازگشت به گذشته است که خود این موضوع مسأله مهمی است که آیا در شأن یک امت انقلابی و هدفمند این است که بازگشت به عقب داشته باشد یا خیر.»

باهنر: احمدی‌نژاد به دلایلی از ورود به انتخابات منع شد
عضو جبهه پایداری: منبع خبر «نهی» مشخص نیست
برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد هنوز نمی‌خواهند «نهی» رهبر معظم انقلاب از نامزدی رئیس دولت‌های نهم و دهم را در انتخابات باور کنند. در مقابل اما قسمت دیگری از همین اردوگاه  مانند اکثر اصولگرایان مفهوم این «نهی» را پذیرفته‌اند و از احمدی‌نژاد می‌خواهند که به آن گردن بنهد. در آخرین اظهار نظر امیرحسین قاضی‌زاده، از نمایندگان عضو جبهه پایداری به «خبرآنلاین» گفته است که منبع خبر «نهی» رهبر معظم انقلاب برای او روشن نیست و به همین دلیل نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند. هفته پیش هم دو چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد یعنی عبدالرضا داوری و بهمن شریف‌زاده در اظهاراتی مشابه نسبت به صحت خبر این «نهی» تردیدهایی را مطرح کرده بودند. داوری در کانال تلگرام خود نوشته بود که «انتشار خبر نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری بخشی از عملیات روانی اصولگرایان است.» همزمان نیز بهمن شریف‌زاده در مصاحبه‌ای با روزنامه «فرهیختگان» گفته بود: «این نقل‌قول‌ها در ذهن احمدی‌نژاد اثری نمی‌گذارد. بحث سر این است که این حکایات و نقل قول‌ها یک توصیه به احمدی‌نژاد است یا توصیه‌ای غیرمستقیم به مردم؟ بارها تأکید شده است که درباره رهبر معظم انقلاب هیچ نقل قولی جز زمانی که از سوی دفتر ایشان منتشر شود قابل قبول نیست و اساساً نباید کلامی به ایشان منتسب شود. اصلاً شایسته نیست به این اقوال اهمیت بدهید.»
اکنون اما در جدیدترین اظهار نظر از حامیان محمود احمدی‌نژاد، امیرحسین قاضی‌زاده گفته است: «من خبرش را در کانال‌های تلگرامی دیدم، وقتی می‌خواهیم درباره موضوعی تحلیل کنیم باید قطعیت خبرش روشن باشد، از آنجا که خیلی منبع خبر برایم روشن نیست، اظهار نظر نمی‌کنم.»
این در حالی است که  محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری شامگاه گذشته در جلسه جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: احمدی‌نژاد که از مظنه‌های قوی ریاست‌جمهوری بود، به دلایلی برای ورود به انتخابات منع شد.
عضو دیگر جبهه پایداری یعنی حمید رسایی نیز در مطلبی که در نشریه 9 دی منتشر کرده موضعی کاملاً متفاوت از این گرفته است. رسایی از لزوم روشن شدن ابعاد این موضوع سخن گفته و تأکید کرده است: «با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، برای هفته‌نامه 9 دی از منابع موجه و موثق که بعضاً از دوستداران و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد نیز هستند، روشن شد که با توجه به شائبه و برداشت انتخاباتی بودن از سفرهای آقای احمدی‌نژاد و بهره‌برداری‌های تفرقه‌افکنانه‌ای که غرض‌ورزان با تلقی ایجاد شده از این سفرها صورت می‌دهند، ایشان به ترک این سفرها توصیه شده‌اند. همچنین بعد از استمزاج صورت گرفته درخصوص کیفیت پاسخ به نظرات عده‌ای برای حضور در انتخابات نیز به ایشان توصیه اکید شده که ورودشان در انتخابات به مصلحت نیست، بلکه اعلام آن نیز شایسته است.» رسایی در مطلب خود به دو موضوع اشاره می‌کند. اول اینکه احمدی‌نژاد باید نتیجه «استمزاج» صورت گرفته را به صورت علنی بیان کند و نکته مهم‌تر اینکه او بجز نامزدی در انتخابات سال 96، از ادامه سفرهای استانی نیز «نهی» شده است. سفرهایی که بهمن شریف‌زاده گفته بود ادامه پیدا خواهند کرد. این اظهار نظرها البته می‌تواند بیشتر از گذشته باعث نگرانی جریان اصولگرا شود که زمانی احمدی‌نژاد خروجی آنها برای سیاست ایران بود. اصولگرایان در روزهای اخیر سخت احمدی‌نژاد و اطرافیانش را به خویشتنداری و اطاعت از «نهی» رهبر معظم انقلاب توصیه کرده‌اند. در پس این توصیه‌ها اما نگرانی‌های جدی از کارنامه محمود احمدی‌نژاد وجود دارد. برجسته‌ترین این قسمت‌ها مربوط به ماجرای معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی در دولت و سر بازدن چند روزه احمدی‌نژاد از پذیرش توصیه رهبر معظم انقلاب و همین طور ماجرای 11 روز خانه‌نشینی وی است. او حداقل در این دو مقطع ثابت کرده بود که برای نادیده گرفتن برخی توصیه‌ها انگیزه کافی دارد. اما از زاویه‌ای دیگر و وسیع‌تر به نظر می‌رسد تمام نگرانی‌ها هم به شخص محمود احمدی‌نژاد خلاصه نمی‌شود. این را تاکنون اصولگرایان چندین بار مورد تأکید قرار داده‌اند اما همین دیروز، حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس به صورت تلویحی به موضوعی مرتبط با همین ماجرا اشاره کرد. او با اشاره به برخی پیچیدگی‌های انتخابات پیش رو، اولین مورد آن را «تلاش افرادی که در گذشته در رأس حکومت بودند، مانند دولت‌های ‌نهم و دهم» معرفی کرد و گفت: «نوع رفتار و حرکت‌هایی که دارد انجام می‌گیرد، بازگشت به گذشته است که خود این موضوع مسأله مهمی است که آیا در شأن یک امت انقلابی و هدفمند این است که بازگشت به عقب داشته باشد یا خیر.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *