ایران به یکی از کشورهای دارای توانمندی ساخت انواع مجتمع‌های سوخت تبدیل شد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نتایج آزمایش‌ها را به تصحیح و طراحی ساخت مجتمع سوخت و صفحه استاندارد و کنترل متصل خواند و اظهار داشت: امروز ایران به یکی از کشورهای دارای توانمندی طراحی و ساخت انواع مجتمع‌های سوخت تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: ایران به یکی از کشورهای دارای توانمندی ساخت انواع مجتمع‌های سوخت تبدیل شد

فارس، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‌ای که امروز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای هسته‌‌ای کشورمان اظهار داشت: در این خصوص سه نکته قابل توجه است. اول اینکه راکتور تحقیقاتی تهران برای استمرار کار خود و تولید داروهای مورد نیاز بیمارستان‌های کشور، نیازمند سوخت اورانیوم با غنای ۲۰درصد بود که به دلیل محدودیت‌های غیرمنطقی و خصمانه تأمین کنندگان خارجی، این نیاز مرتفع نشد.

* طراحی و ساخت مجتمع های سوخت، ضرب شستی به طرف‌های خارجی بود

وی افزود: تفکری بود که سطح دانش و فناوری ایرانی پایینتر از سطح لازم است که به منظور نشان دادن ضرب شستی محکم، با اختصاص بخش کوچکی از توان تخصصی کشور و مدیریت و بهره گیری از روحیات جوانان متخصص، با انجام کلیه مراحل شبیه سازی محاسبات، طراحی و نمونه سازی اجزای اولیه مجتمع‌های سوخت، ساخته و آزمایش‌های مختلف ابعادی، عملکردی، مکانیکی، متالوژیکی و پرتوی بر روی آنها انجام شد.

* ایران به یکی از کشورهای دارای توانمندی طراحی و ساخت انواع مجتمع‌های سوخت تبدیل شد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نتایج آزمایش‌ها را به تصحیح و طراحی ساخت مجتمع سوخت و صفحه استاندارد و کنترل متصل خواند و اظهار داشت: امروز ایران به یکی از کشورهای دارای توانمندی طراحی و ساخت انواع مجتمع‌های سوخت تبدیل شده است.

عباسی رشد علمی و فنی جمهوری اسلامی را الگوی مناسبی برای سایر کشورها در کسب استقلال، حاکمیت ملی و انتقال مرکز تصمیم گیری و مدیریت به داخل کشور دانست و افزود: رشد دانش و فناوری هسته‌ای به عنوان یک شاخص چشمگیر رشد و توسعه کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فنی، مدیریتی و فناوری است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مخالفان توسعه الگوی اسلامی به روش‌های مختلف در جهت از بین بردن و یا کند کردن دستیابی ایران به دانش و فناوری‌های راهبردی متمسک شده‌اند، یادآور شد: در این راه آنها صنعت هسته‌ای را به عنوان محور همه توانمندی کشور هدف قرار دادند که در این راستا با اعمال تحریم‌های مختلف آموزشی، تجاری و فنی تلاش کردند راه ما را سد کنند. از آنجا که در این مسیر موفق نبودند به خرابکاری روی آوردند که جوانان متخصص کشورمان با مجاهدت خود آنها را ناکام گذاشتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، ترور و حذف فیزیکی دانشمندان و متخصصان را حربه دیگر بد اندیشان خواند که طی سه سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم و یادآور شد: این موضوع نشان داد خط مقدم جبهه و دفاع از آزادی و استقلال کشور عرصه‌های علمی و فناوری می‌باشد.

عباسی ادامه داد: رشد تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای 3.5 درصد عزم ما را برای دستیابی به انرژی با استفاده از توانمندی داخلی را بیشتر نمایان می‌سازد و پاسخی محکم به تمام کارشکنی‌های متحد در اعمال تحریم در اعمال تحریم همه جانبه و ارسال پیام شکست و غلط بودن راهی است که آنها را در پیش گرفته‌اند. وی راه را برای عذرخواهی از مردم و تعامل مثبت باز دانست.

* سانتریفیوژهای کامپوزیتی با توان جداسازی 3 برابری

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ذکر اینکه نگاه به آینده، بهره گیری از دستاوردهای گذشته و ایجاد زمینه برای حفظ و نگهداری از نیروهای متخصص و فراهم سازی بستر مناسب برای تحقیق و توسعه در داخل کشور نیاز به توجه ویژه و اساسی به بهینه سازی تولید و همچنین پایین آوردن هزینه‌ها برای شرکت در رقابت‌های اقتصادی جهان می‌باشد، اظهار داشت:‌ با بومی شدن دانش طراحی و ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ، متخصصان ایرانی موفق به طراحی و ساخت و ‌آزمایش نسل جدیدی از این گونه ماشینها با روتورهای کامپوزیتی و باهدف دستیابی به واحد کار جداسازی ۶ شده‌اند.

عباسی ادامه داد: امروز شاهد راه اندازی و گازدهی اولین زنجیره از این ماشینها هستیم.

وی این دستاورد را که توان جداسازی فعلی را به بیش از سه برابر افزایش می‌دهد نشان دهنده عبور جمهوری اسلامی ایران از موانعی خواند که دیگران آن را با وجود تحریمها ناممکن می‌دانستند.

* نیروگاه بوشهر به توان 75 درصدی خود رسید

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش توان نیروگاه بوشهر گفت: با موفقیت در آزمون‌های عملکردی نیروگاه اتمی بوشهر در سطح ۵۰درصد قدرت همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن از ساعت ۹ صبح قدرت رآکتور بوشهر به تدریج افزایش یافته و در ساعت ۱۵ به ۷۵درصد قدرت نامی رسید و به این ترتیب توان تحویلی نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق کشور به حدود ۷۰۰ مگاوات و انرژی روزانه تحلیلی به شبکه برق کشور به حدود ۱۶هزار مگاوات ساعت بالغ شد و بالاترین سطح تولید یک نیروگاه در صنعت برق هسته‌ای کشور می‌باشد.

عباسی دستیابی به انرژی پاک را از طریق توسعه و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای مستلزم توجه به نکاتی خواند و گفت: تأمین مواد اولیه سوخت هسته‌ای، بهینه سازی فرآیند تولید سوخت، رشد فناوری تولید مواد راهبردی و ساخت تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور از جمله این موارد است.

وی افزود: در راستای دستیابی به اهداف ذکر شده، مجموعه واحدهای سازمان انرژی اتمی ایران با سازماندهی جدی این آمادگی را کسب کرده که علاوه بر سرعت بخشیدن و انجام وظایف ذاتی به منظور حفظ و توسعه توان تخصصی خود به کمک سایر بخش‌های علمی و صنعتی کشور بپردازد.

* کارخانه جدید تولید اکسید اورانیوم سال 91 پیش راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه در بخش تأمین منابع اولیه سوخت هسته‌ای، اکتشاف سراسری اورانیوم در نواحی مختلف کشور سرعت یافته است گفت: در بخش استخراج نیز با تجهیز معدن زیرزمینی و طراحی‌های لازم و رشد روزافزون حجم فعالیتها در این زمینه، بهره برداری از آن در سال آینده صورت می‌گیرد.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تولید کیک زرد گفت: آماده سازی و تکمیل کارخانه جدید تولید اکسید اورانیوم ادامه یافته و در سال ۹۱ پیش راه‌اندازی آن صورت می‌گیرد.

عباسی افزایش ظرفیت تولید کیک زرد بندرعباس و احصاء موفقیت آمیز اورانیوم از پساب این کارخانه را نکته‌ای قابل توجه دانست و افزود: با تثبیت روش‌های تولید سوخت، مستندسازی‌های مربوطه و ذخیره مواد، فرصت مناسبی برای اصلاح طراحی‌ها و بهینه سازی‌های روشها ایجاد شده و برخی از آنها در دست اجراست.

وی ادامه داد: ایجاد امکان صدور بخشی از توانمندی‌های تخصصی حاصل دستاوردهای تولید سوخت در کشور است.

وی بالا بردن کیفیت مواد و خودکفایی قابل توجه در صنعت هسته‌ای ایران نیازمند توجه خاص به رشد فناوری تولید مواد راهبردی در کشور دانست و اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی به منظور رفع نیازمندی خود با حمایت از بخش‌های خصوصی و دولتی کشور، ایجاد ظرفیت و تبدیل توانمندی‌های بالقوه و بالفعل، موفق به تولید برخی فناوری‌های راهبردی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: این دستاوردها در آینده‌ای نزدیک با از بین بردن محدودیت‌های موجود مواد، رشد قابل توجهی در این عرصه را به همراه خواهد داشت و سایر صنایع کشور نیز از جهشی چشمگیر بهره مند می‌شوند.

عباسی ساخت تجهیزات نیروگاهی در کشور را زمانی امکانپذیر دانست که سایر بخش‌های صنعتی و علمی کشور نیز در تأمین نیازمندی‌های خود به منابع داخلی توجه نمایند و افزود: متخصصان صنعت هسته‌ای کشور با آگاهی از این مهم به رفع نیازهای صنایع دیگر توجه داشته و مقدمات همکاری و هم فکری گروهی را فراهم آوردند که امیدواریم در آینده جامعه ایرانی حاصل این همکاریها را در رفاه زندگی خود احساس کند.

عباسی لازمه رشد بیشتر و همه جانبه صنعت هسته‌ای کشور و حفظ دستاوردهای ناشی از آن را تدوین و رعایت استانداردها و توجه مناسب به اصول ایمنی خواند و افزود: تدوین و تعریف استانداردهای خاص هسته‌ای در دستور کار این سازمان قرار گرفته و توجه لازم به اصول ایمنی و رعایت استانداردهای به روز جهانی و راه اندازی و بهره برداری نیروگاه بوشهر نمایانگر عزم ما در بهره گیری مناسب از دانش و فناوری هسته‌ای است.

وی طراحی و آمادگی برای ساخت مرکز امداد و فوریت‌های هسته‌ای را برنامه‌ دیگر سازمان انرژی اتمی و در حمایت از کارکنان خود خواند و افزود: این دستاوردها بدون حمایت راهبردی مقام معظم رهبری ، پشتیبانی همه جانبه رئیس جمهور و عزم ملت ایران امکانپذیر نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *