بندگان مومن خدا از غضب و ناخرسندی یار برحذر باشند / آثار پر برکت  اجتماع میلیونی اربعین با نگاه جامع شناسی از مسند و مناسک دینی /حضرت آیت الله لاریجانی هم عالم به زمان است و هم عامل به منابع دینی است و دارای شخصیتی ذو ابعاد / آثار برکات حضور اهل بیت در اسارت و بر ملاء نمودن نفوذ دشمنان بر علیه دین/ فریاد مرگ بر آمریکا و استکبار جهانی بر اساس آموزه های قرآنی است / نقاشان چهره مبغوض استکبار جهانی متوجه باشند که مطابق با آرمان انقلاب و امام راحل نیست/سیاست خارجی کشورمان متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهای انقلاب است /تنها راه برون رفت مسائل سیاسی منطقه تفویض امور به مردم آنهاست/ نگین علویان شهرستان آمل به پایتخت علویان مزین خواهد شد
خطبه اول
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
در این لحظات عرفانی و ملکوتی در این اجتماع پر شور و شعور میعادگاه نماز جمعه طلیعه همدلی و همزبانی متعلق به امام زمان عج در ابتدای عرائضم بدوا به خودم و بعد همه شما سرورا مومن و با بصیرت بردران اهل ایمان و بصیرت و خواهران ایمانی خودم را توصیه به تقوای الهی می کنم
عرض نموده ایم برکات زیبای تقوای الهی را که در همه زندگی بشریت ملموس هست چه عزت هایی را به بار داشته به همراه داشته و موجب عزت دارین می شود.
عزیز شدن بین مخلوق و خالق ، موجب نورانیت و مشخص شدن مسیر زندگی بشریت بواسطه تقوای الهی است که هم موجب نجات بخشی خودش خواهد شد و هم اجتماع می شود پس بیائیم در محضر تقوای الهی باشیم پس بیائیم لباس تقوا را بر تن بپوشیم خوش لباسی است عزیزمان می کند .
جوانان عزیز هر عزتی وجود دارد نوجوانان عزیز هر سمت معنوی ای که وجود دارد اگر این عزت و سمت توام با عزت الهی باشد به لباس زیبای تقوای الهی مزین گردد قطعا این عزت زنده و جاویدان خواهد ماند چون بعضی مواقع بعضی مسائل در زندگی بشریت مترتب می شود انجام می پذیرد بستگی به آن نیت بشری دارد نماز می خوانم از اینکه خدای ناکرده امروز مردم مرا عزیز ببینند ثوابش در حد عزت امروزی است اگر این نماز این عبادت، این طاعت، این عبودیت برای رضای خداوند متعال باشد به لباس تقوای الهی مزین گردد موجب عزت توام با سعادت خواهد شد و موجب جاودانگی خواهد شد
تقوا، از مهم ترین شاخص های تربیت دینی است که به سمع ما شما اعزه مکرم رسانده شده که آثار وضعیش در زندگی متقین ملموس می باشد که در معارف ناب اسلامی بسیار به آن موکدا سفارش شده است. بنا بر همین ارزش و جایگاه، بزرگان اخلاقی و پیشروان تعلیم و تربیت اسلامی نیز به مسئله تقوا بیش از هر چیز توجه می کنند. آنچه را که ما در سیره علمی و عملی عالمان ربانی بزرگان دینی فقهاء اندیشمندان از آثار وضعی تقوا مشاهده می کنیم خود این مقوله درس برزگی است برای بهره وری از این داشنگاه معرفتی.
در این میان، هرکدام از مفسرین نسبت به مقوله تقوا تفسیر خاص خودشان را اذعان داشته اند و تعریف های گوناگونی از تقوا ارائه داده اند که اگر عزیزان اهل علم دقت عمل داشته باشند و دقت نظر که وجه مشترک همه عزیزان در تفسیر مقوله تقوا «پرهیزکاری» است.
حال آنکه شهید فرزانه، استاد بزرگ حوزه و دانشگاه استاد شهید سعید مرتضی مطهری که در تبیین و آشکار ساختن معارف الهی، نگرشی ژرف اندیشی که داشته اند  و مدقانه نسبت به این مسائل، با دید تیزبین و تحلیل موشکافانه خویش، این معنا را برای واژه تقوا، نارسا می دانستد از اینکه بگوئیم تقوا صرفا به معنای پرهیزگاری است. ایشان ضمن اینکه زبان فارسی را از داشتن واژه ای هم سنگ در برابر کلمه تقوا ناتوان معرفی می کند، در یک تعریف توضیحی، کلمه «خود نگه داری» را معادل تقوا می داند و انسانی می تواند خودش را متقی بداند که در همه مراحل زندگی خود نگه دار باشد و نفس خویش را مهار نماید و می گوید:
تقوای از معاصی، در واقع معنایش خود نگه داری در مقابل همه گناهان است. ملکه ای که در جان انسان ایجاد می شود و این ملکه می تواند مسیر صراط مستقیم را برای خود و اجتماع ایجاد نماید و این ملکه موجبات مقاومت و مداومت را برای بشر ایجاد خواهد نماید حتی تفکر اندیشیدن به گناه را برای انسان دور می کند در آن روایت شریف حضرت عیسی بن مریم فرمودند که اگر حضرت موسی بن عمران فرمودند گناه نکنید من عیسی می گویم فکر گناه نکنید و ملکه تقوا سدود نیاز را در مقابل را گناه ایجاد می کند . متقی باش؛ یعنی خود نگه دار باش. انسان باید خودش حافظ خودش باشد باید خودش منجی خودش باشد . تفکر در مسیر گناه هم در زندگی ما نباشد  نگرش در مسیر تقوا یعنی راه ندادن نفوذ شیطان و همه ی اموری که منجر به انحراف بشر می شود . خود این، یک حالت روحی و معنوی است که از آن، تعبیر به «تسلط بر نفس» می کنند. اینکه انسان بتواند خود بر خود و در واقع، اراده و عقل و ایمانش بر خواهش ها و هوس هایش تسلط داشته باشند، به طوری که بتواند خودش را نگه دارد، این نیروی خود نگه داری، اسمش تقواست… خود را نگه داری کردن از معصیت، لازمه اش اجتناب از معصیت است و لازمه اجتناب از معصیت، خود نگه داری کردن است… اگر بگویند «اِتَّقِ اللّه َ» معنایش این است که خود را نگه دار از اینکه گرفتار گناه شوی و بر اثر گناه کردن، در معرض خشم الهی قرار بگیری اگر انسان خود این کلمه را در ذهن خود منقش کند . خودش را به عنوان متقی بداند . قطعاً در همین مکتب و در همین مسیر قرار می گیر . لذا می توان گفت که منظور از تقوا تسلط بر نفس است . انسان این فضا را اماده کند تا به نفس خود مسلط شود . این که انسان بتواند خود بر خود و در مقابل اراده ی و قلب و ایمان و خواهش  ها و هوس های نفسانی خودش تسلط داشته باشد . خودش نگه دار خودش باشد . این نیروی خود نگه دارنده میتوان در یک جمله اسمش را تقوا نامید . خود نگه داری کردن از معصیت ها . متأسفانه زرق و برق های امروزه ی دنیا کم نیست . و بسیار دیده شده که بعضی از مواقع بعی از انسان های مؤمن هم در مقابل گناه کم می اورند و باید به گونه ای باشد که همیشه ی ایام در هه یث لحظات لذا گفته شده که « حاسبوا قبل ان تحاسبکم » قبل از این که ما مورد محاسبه قرار دهند ما خودمان را مورد محاسبه قرار دهم
اما در محضر همه شما سروران عزیز و ارزشمند جوانان با کفایت و لیاقت و با فضیلت مردمان شریف ولایتمدار و شهید پرور و عزیز دابودشت و دشت سر، سلسله جلیله کریمه روحانیت و مسئولین مکرم مباحثی را که تا بحال به سمع و محضر شما نور چشمانم داشته ایم در بیان سبک زندگی دینی بوده است عرض کرده ایم دلدادگی به مسائل دینی  در مسیر قرآن و احادیث قرار گرفتن موجب عزت می شود ما قرار هست خودمان را تفویض به خداوند متعال بکنیم «افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» این تفویض موجب عزت می شود آن که خواند مرا راه نشانم دهد راه را نشان خواهند داد هم از زبان قرآن و هم از زبان اهل بیت که قرآن ناطق هستند و هم به زبان احادیث و روایات که با حضور عالمان ربانی از تریبون مقدس منبر به گوش ارادتمندان می رسد .
خوب از کتاب مقدس مفاتیح الحیات آمده است چگونه زیست کردن در این دنیای پرتلاطم مسائلی که وجود دارد میسرهای سراسر پرنشیب و ناهموار که در همه این مسیرها می توان نورانیت باشد اگر بهره وری از تقوا باشد و هم می تواند تنگ و تاریک و ظلمت باشد ولی این اثر پرافتخار مولف جهانی مفسر بزرگ قرآنی جهان اسلام این کتاب گرانسنگ بر سر سفره مردم قرار گرفته و موجب بهره وری جهت تکامل و سعادت قرار گرفته است و نیز در کنار این اثر الهی اثر وزین دیگری تحت عنوان خانوداده متعادل نیز در مورد مبانی تربیتی خانواده مباحث مهمی را عنوان فرموده اند
عرض شد که انسان متقی با بهره گیری از تقوا با کیاست در محضر قران هست و با عقلانیت و رجوع به نقل هم در محضر قران کریم و هم در محضر اهل بیت (ع) سعی می کند که برنامه زندگی خودش را بر اساس اموزه های اسلامی ترسیم کند . مهندسی ای که خداوند متعال برای ما ایجاد کرد . نسخه ی زندگی مان را در مقابل مان قرار داد . همه ی انچه را که عواقب پس از کردار و افعال و همه ی امورمان در این دنیا هست نتیجه اش را در قران کریم عنوان فرموده . پس می توان انسانی را مؤمن کیس نامید که بتواند با مراجعه به محضر قران ببرنامه زندگی اش را از قرآن بگیرد و نسخه ی زندگی اش را بر اساس آن تدوین کند . اگر بخواهیم مبانی تربیتی از دیدگاه یا منظر اسلام نگاه کرده شود تحت عنوان زندگی دینی گفته شده ما باید از خانه و خانواده شروع کنیم . از بن ، پایه و اساس در صورتی می توان تا ثریا انسان به مرحله ی ایمان برسد که پایه اش قوی باشد و خدایی ناکرده انسان سست بنیان نمی تواند در مسیر تقوای الهی قرار بگیرد . می تواند فرزندانی را تربیت کند که این فرزندان در مسیر عبودیت و بندگی باشند لذا عرض کردیم که بهترین آموزه ها را خداوند متعال برای هدایت بشریت قرار داد . از ابعاد شخصیتی و الگوهای رفتاری ای که توسط پدر و مادر برای فرزندان و در مرحله ی اول انتخاب همسر مناسب برای فرزند سخن بسیار گفتیم تا رسیدیم به مبانی تربیتی فرزندان در خانه و خانواده .
در اسلام، تربیت به معنای شناخت فطرت خداجوی انسان و سوق دادن او در جهت ظهور استعدادهایش برای سعادتمندی در جامعه و تقرب به خداست.
سروران عزیز و نمازگزاران محترم شخصیت هر فرد مجموعه ای از صفات، عقاید، عادات و افکار اوست که چون با هم ترکیب شود، وحدتی خاص به وجود می آورد. در واقع، شکل گیری شخصیت انسان، حاصل رشد و تربیت وی در مراحل قبل و بعد از تولد است. تربیت نیز طبق تعریف علمای روان شناسی: « ایجاد تغییر در فرد است » و کسی را که تغییرات مطلوب داشته باشد، « تربیت شده » می نامند که این مبانی تربیتی از ابتدایی ترین لحظه ای که انعقاد نطفه هست این پدر و مادر باید اولین قدم جهت رشد و شکوفایی فرزند را خودشان ایجاد کنند و تربیت نیز طبق آرای علمای روان شناس بیان فرمودند ایجاد تغییر در فرد است . این که انسان در مبانی تربیتی قرار می گیرد یعنی می خواهد تغییراتی را درزندگی خودش محقق کند . اصلاحاتی را در زندگی خودش محقق کند و کسی را که تغیررات در مقابلش قرار گیرد و مطلوب واقع شود به ایشان تربیت شده گفته می شود .
همان طور که گفته شد، شخصیت هر فرد حاصل رشد و تربیت وی در مراحل قبل و بعد از تولد است  و شخصیت هر انسانی حاصل از رشد و نموی است که در آن مکتب یاد گرفته . خانه ای که در آن بویی از خدا برده نشود اهل خانه ای که در مسیر خدا نباشند قطعاً فرزندی که در آن خانه تربیت می شود آن فرزند در مسیر شکوفایی به تکامل نیست و. عزیزان اهل علم می دانیم جهان بر اساس تکامل چینش و همیشه رو به رشد است . انسان هم به همین حالت است . انسان مؤمن ، متقی از ریزترین لحظات باید استفاده کند . فضا را باید به گونه ای اماده کند تا بتواند مسیر نمجات بخشی را برای خود محقق کند . حساسیتی که ما در تربیت کودک باید برای خودمان داشته باشیم بنده را بر این واداشت که در خطبه های متعدد به عناوین مختلف به آن اشاره داشته باشیم . سروران عزیز آینده ی فرزندان مان در دست من وشماست . نمازگزاران عزیز امروز با گذشته فرق می کند . امروز فضا به گکونه ای آلوده هست که برای همه ی سنین در همه ی مراحل برای به انحراف کشیدنشان برنامه دارند . دیروز در مراسم شهید سعید بخش دابودشت عرض کردیم جناب آقای شالیکار که متأسفانه ما بالغ بر دو سال است که از موارد تخریبی ماهواره داریم عرض می کنیم . چندین یادوراه ی شهدا برگزار می شود ولی کدام مجلس شهید باعث شد که آن عزریز ارزشی ان ماهواره را از خانه ی خود خارج کند . واقعاً دشمنی است بر همه ی تفکر فرزندان مان . آینده ی فرزندان مان مورد تهدید است . فیلم های مستهجن و روابط نامشروعی که از طریق آن برای فرزندان مان دارد ایجاد می شود . شخصیت کودک به طور مستقیم تحت تأثیر این رفتارها قرار گرفته که ما باید نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشیم . بنده به همین مقدار در این خطبه بسنده می کنم و قطعاً حضور در چنین مجلس معظمی که حضور ملائکه ملموس هست از این که ما دعوت شده ی خدا هستیم . از این که خدا تک تک من و شما را به این نماز پر شور و شعور ، میعادگاه وحدت و هم دلی و هم زبانی دعوت کرده . از این که به بنده ی حقیر فقیر رسالت داده شده که بتوانیم در مورد مبانی تربیتی فرزندانیم که ولقعاً خطوط قرمز در مقابل آنها قرار گرفته . اجتماع مان به فضل خداوند متعال یک سری اصلاحات در مبانی تربیتی در روابط اجتماعی مان باید ایجاد شود هم خانه و خانواده مان و این بدین معناست که پایه های اصلی شخصیت او در محیط خانواده و متأثر از عملکرد والدین بنا نهاده می شود. به عبارتی، شخصیت کودک به طور مستقیم تحت تأثیر رفتارهای واقعی والدین و در جریان تعامل با آنها شکل می گیرد و رشد سالم شخصیت و موفقیت در زمینه های متعدد زندگی، متأثر از الگوهای ارتباطی حاکم بر محیط خانواده است.
آنچه والدین باید مورد توجه قرار دهند را می توان در دو بخش ذکر کرد: ۱- توجه به عوامل شخصیت ساز و توجه و آگاهی نسبت به آنچه که باید برای فرزندان خود فراهم کند و آنچه باید به آنها آموزش دهند و ۲- شناخت خصوصیات جسمی- روانی فرزندان در دوره های مختلف زندگی تا در مورد فرزند برنامه ی آموزنده ای تنظیم کنند، به طوری که بتوانند با هماهنگی کامل و استفاده از کلیه وسایل، تسهیلات و امکانات در راه پرورش کودکان و نوجوانان بکوشند. در این مقاله تلاش می شود این دو بخش توضیح و سهم هر یک از والدین در ایفای آن نشان داده شود.
خب ایام اسارت آل الله است . ادب اقتضا می کند سلامی به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داشته باشیم . اگر می بینیم این ایام وجود نازنین اما المصائب ، زینب کبری (س) در مسیر سعادت بخش اسارت قرار گرفته . اگر می بینیم که متأسفانه حتی بنا بر نقل برخی از روایت ها به طفل ششماهه ی  کربلا رحم نکردند و سر مبارکش را جدا می کنند . اگر می بینیم که متأسفانه حضرت اباعبد الله الحسین (ع) با قرائت قرآن مورد شماتت قرار می گیرد و این همه مصائب را می بینیم . این ها رسالت شیعیان را بیشتر می کند . تفکر بیشتر در مسیر مبانی دینی و درک صحیح از دین . اما حقیقتاً محبان اهل بیت (ع) مادرانی که محبت حضرت زینب (س) در دلتان هست . نمی توانیم زینب (س) را تفسیر کنیم . نمی توانیم جمله ای را در مورد ابعاد شخصیتی حضرت زینب (س) عنوان کنیم . زینبی که آن روز مادر به او اشاره کرد که از روی طاقچه بقچه ای هست بیار و بقچه ها را  می آورد و لباس های منقش به کفن را به یک دختر سه چهار ساله می دهد و حقیقتاً هم این دختر نمی تواند درک کند ولی می خواهد این ابتلا و این آزمایش را بر این زینب پرورش دهد . می خواهد قلب سلیمی از این زینب سه چهار ساله تحویل جامعه دهد . سؤال میکند که این چیست . فرمود این کفن است . بعد از شهادت من به بابا علی (ع) بده که من را کفن کند . این کفن دوم را به داداش حسن بده بعد از این که باب علی به شهادت رسیده ایشان را کفن کند . کفن سوم را به داداش حسین بده تا داداش حسن را کفن کند . تمام امید زینب به حسینش است . یک نگاه معناداری به وجود نازنین مادر می کند . مادر جان شما برای همه کفن داده اید پس حسینم چه می شود . فرمود این لباس کهنی که من اماده کردم . ان لحظه ای که امده است برای وداع آخر و امده است تا خداحافظی کند این لباس را بر تن حسین بپوشان . سروران عزیز حضرت زینب لحظات متعدد پرتلاطم و اضطرابی را مشاهده می کند هم از مدینه و هم از کربلا و یکی از آنها در این ایام و شبیه آن را در مدینه مشاهده می کند زینب جان دو تا طشت در مقابلت مصور شده . دو تا ظشت را دیدی . یک طشت لحظه هایی که جگر داداش حسن در مدینه ان لحظه ای که لحظه ی اضطراب و نگرانی حسن بوده . و فرموده زینب جان به فریاد من برس . حسن فرمود  خواهرم یک طشتی برای من بیاور . طشت آورد . لخته های جگر داداش حسن را داخل طشت می بیند زینب جان این جا به شما سخت گذشت یا در مجلس یزید ای بی ادب امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در مجلس هستند . در کنار تخت خودش با چوب خیزران بر لبان مبارک حسینی که اری قرآن است . قرائت قرآن می کند چوب خیزران می زند . می فرماید مزن چوب خیزران بر لبان حسین (ع) من زینبم .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
 در این خطبه نیز همانند خطبه ی اول محضر شریف همه ی شما اعزه ی مکرم ، نمازگزاران باصداقت و مؤمن برادران با ایمان ، خواهران ایمانی.در ابتدای امر خودم و بعد همه ی شما سروران عزیز رو توصیه به تقوای الهی میکنم.
عرض کردیم که معنای دقیق تقوا، خود نگهداری است. اینکه انسان خودش را از هرچه که غیر رضایت خداست نگهدارد پس همانگونه که عرض شد معنای دقیق تقوا، خود نگه داری است؛ یعنی انسان، نفس خود را از هر چه غیر رضایت خداست، نگه دارد و نیز گفته شد خواهش های نفسانی، بدون تقوی پیشگی کنترل نمی شود، و این خود، دلیل مهمی بر اهمیت تقوی است.
عباد مومن و متقی خدا انسان خداجو که در امور زندگانی خویش جز به خشنودی پروردگار نمی اندیشد و از غضب و ناخرسندی یار برحذر است، همواره چشم دل، نگران می دارد تا در برابر مسائل گوناگونی که روز و شب با آنها برخورد می کند، عملی غیر از خواست پروردگار از او سر نزند و در این مسیر، مراقب اعمال خویش است. کارهایی که رضای الهی در آن نیست، به انحراف آدمی از جاده فطرت توحیدی انسان می انجامد و در مقابل، هر آنچه انسان را به محضر پرخیر ربوبی نزدیک می سازد، همانا در فطرت پاک و روح روشن او ریشه دارد. از همین رو، در آموزه های تربیتی و اخلاقی اسلام نیز به این مسئله بسیار توجه شده است که انسان در همه لحظه های عمر خویش باید مراقب احوال خود باشد، نفس را از خطر افتادن در مهلکه های انحراف و گناه و گمراهی نگه دارد و این «خود نگه داری» و مراقبه نفس همان تقوای الهی است. مغز متفکر و استاد برجسته حوزه و دانشگاه استاد شهید مطهری، تقوا را محور اساسی تهذیب نفس می داند و مرکب چموش نفس را تنها در دست تقوا پیشگان، رام و راهوار معرفی می کند. ایشان در این باره می گوید: اساس تربیت دینی، همین است که انسان، خود بر خود مسلط باشد. مگر می شود چنین چیزی که یک چیز خودش بر خودش مسلط باشد؟ اگر یک چیز، خودش یک امر بسیط باشد، که معنا ندارد خودش بر خودش مسلط باشد. این نشان می دهد که انسان دو «خود» دارد؛ یک خودش، خود حقیقی است و خود دیگرش، ناخود است و در واقع، تقوا تسلط بر ناخودی است که انسان آن «ناخود» را خود می داند. … گر انسان بتواند بر نفس خودش در آن حد مسلط باشد که بر جُبن خودش هم مسلط باشد، بر بخل و حسد و خشم و طمع و آز و حرص خودش مسلط باشد، این اسمش تقواست و حقیقت تقوا، تسلط خود واقعی انسان بر ناخود اوست و چنین تسلطی، اساس تربیت دینی اسلامی است.
متاسفانه یکی از اموری که در مسیر زندگی بعضی از انسان ها قرار می گیرد رضایت و خشنودی خلق است در صورتی که نارضایتی خدا را در بر دارد. خواهشهای نفسانی بدون پیشگیری کنترل نمیشود عزیزانم. نمیتوانیم در مقابل هوای نفسمان قرار بگیریم و قطعاً با کمک تقواست به یاد خدا بودن است. در واقع به یاد خودمان است. به فکر خودمان باشیم. لحظه ی تنگ و تاریک قبر هیچکس نیست به فریادمان برسد سکرات مرگ جمع اند. کسی نمیتواند کاری بکند. خودمان هستیم با جناب عزرائیل. به یاد این لحظات باشید. به یاد مرگ باشید. انسانی که آن بهترین قهرمانش که الان الحمدلله قهرمانان و پهلوانان مان هستند که انشالله صحیح و سالم باشند، بر تخت که قرار می گیرند هیچ کاری نمیتوانند بکنند. براحتی جناب غسال ایشان را به این طرف و آن طرف حملش می کند. دنیایی که این است چرا این قدر بد اخلاقی؟ دنیایی که این است که بنده از پس عزرائیل بر نیایم، بخواهد همین الان جان مرا بگیرد جرأت نه گفتن را ندارم. من نمیتوانم بهش بگویم که نمیتوانم جان بدهم. این دنیا و این همه بد اخلاقی؟ انسان خدا جو هم در امور زندگی خودش جز به خشنودی پروردگار به چیز دیگری فکر نمی کند. آن هایی که در مسیر خشنودی خلق هستند، واقعاً یک تفکری باید بکنند. این که یک عده امروز خوشحال باشند  من خدا را فراموش کنم. این که در مسیر خشنودی یک عده ای قرار بگیرم، در صورتیکه میدانم نا خشنودی خداوند در مقابل این عمل قرار گرفته است. باید دقت بکنیم و انسان مومن از غضب و ناخرسندی یار بر حذر است و همیشه چشم دل نگران است. نکند که خدا از من ناراضی باشد. نکند که در مقابل خدا کم بیاورم. نکند که فرموده اند: «یوم تشهد علیهم السنتکم و ایدیکم و ارجلکم بما کانوا یعملون» اعضاء فردا شهادت می دهند. دست شهادت می دهد. پا شهادت می دهد. زبان شهادت می دهد. تک تک اعضای بدن من و شما شهادت می دهند.
اما سروران عزیز این ایام مرتبط به حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام هست. روزهای شور و هیجان تاریخ اسلامی است. این مختص به شیعه نیست. امروز همه ی فرق، همه ی ملل در مکتب اباعبدلله الحسین قرار گرفته اند و غیر تشیع نیز حرکت امام حسین را حرکتی بزرگ تصور نموده اند و درس آموز و الگو برای همه ملت ها می دانند .
ملت ایران یکی از افتخاراتش این است که با سید الشهدا آشناست با کربلا آشناست با مسائل مهمی که در ذیل ماجرای عاشورا یا در ضمن آن ماجرا طرح می شود آشناست این روزها روزهای زینب کبری است و زینب کبری همان کسی است که ماجرای عاشورا را زنده نگهداشته است مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسون های سیاسی دستگاههای حاکم آن روز از بین برود یا فراموش شود و یا در تاریخ کهنه شود و این مسائل توسط زینب کبری زنده نگه داشته شد بنابراین مسئله بسیار مهمی است و برحه تاریخی ما هم برحه مهمی است و این حرکت بزرگ رخداد بزرگی در حال شکل گیری است به نام اسارت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و اسارت حضرت زینب (س)  و در خلال این اسارت جریانی را حضرت زینب (س) در کوفه می بیند و عبیداالله زینب با ان خطابه ای که داشته سؤال می کند با ان که خانواده تان را کشتیم و فعلاً حاکم هستیم و شما مغلوب شدید و ما غالب هستیم شما کربلا را چه دیدی « ما رایت الا جمیلا » چه تفسیر زیبایی . جز زیبایی چیزی ندیدم . این زیبانگر جهان ، این منقش به همه ی زیبایی امیرالمؤمنین (ع) آن چناان زیبا می نکرد . مگر می شود . واقعاً تألم است . زینبی که آمد  در گودی قتلگاه دستانش را زیر بدن برادرش حسین گذاشت از بس که با اسب هایی که نعل تازه بسته بودند بر جسم و جان حسین تاختند دید بدن قابل حمل نیست و نمی تواند ان را حمل کند . ایت که ان روز اما سجاد (ع) فرمود بوریا و حصیر بیاورید این درس بزرگی است . واقعاً اگر کسی خودش را شیعه بداند و در مسیر اهل بیت (ع) باشد و بهره وری نکند خودش دارد در حق خودش ظلم می کند . این که حضرت زینب (س) می فرماید «ما رایت الا جمیلا» ما زیبانگر هستیم و جهان را زیبا دیدیم . زینب (س) به اسارت رفت تا ما در ذلت نباشیم . زینب (س) اسیر شده تا ما امروز در مسیر تفکر غرب قرار نگیریم . مادر من ، خواهر من . امروز رسالت شما رسالت عطیم و بزرگی است . امروز بهره وری فرزندان شما از مکتب حضرت زینب (س) از سوی شما رسالت بزرگی است که بر عهده ی شماست . . هم باید جواب گوی فرزندان تان باشید و هم جواب گوی دین مان و آموزگاران دینی مان .
دومین موضوعی که در این خطبه همانند هفته گذشته با توجه به رخداد عظیمی که در پیش رو خواهیم داشت به عرض شما برسانم اجتماع میلیونی اربعین حقیقتاً با نگاه جامع شناسی از مسند و مناسک دینی باید نگاه شود . یک ویژگی ها و اقتضاهای خاصی را نیاز دارد . مناسک دینی غالباً می بینیم مجموعه ی رفتارهای توأم با احساسات و دارای هدف خاصی است . یعنی یک اجتماعی در کنار هم قرار می گیرند . یک جریانی رخ می دهند که موجب تبلور و رویش می شود .  جریان اربعین هم در مسیر هویت بخشی است و هم تربیت اخلاقی است . هم تأمین معنویت است . هم افزایش دامنه ی معرفت است ، هم در مسیر کلان نگری است ، هم در مسیر اقتدار آفرینی است . از مؤلفه ها و آموزه های جریان  راهپیمایی اربعین که هم سال گذشته بسیار مدقانه و همه ی مان دیده ایم که همه بودند . نه فقط شیعه ، مسیحی بود  و سنی ها بودند و همه در این مسیر پیاده روی بودند . خود اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارند این مسیر را راهنمایی می کنند . تربیت اخلاقی ای که با تکیه بر اخلاق اجتماعی از آموزه ها و کارکردهای دیگر این راهپیمایی اربعین است و خیرات و صدقات از مظاهر آن محسوب می شود .
جهان اندیشی و در بند این مسائل جزئی نبودند . آن روز در آن اجتماع بزرگ در مسیر پیاده روی . یکی داره کفش عزیزان را واکس می زند . یکی مالش می دهد . دیگری به دنبال خورد و خوراک خود نیست . صرفاً می خواهند به یار برسند به حرم برسند ، به حرم و مضجع شریف امام حسین (ع) برسند . پس جهت فرهنگ سازی این رخداد عظیم و جهت حضور انهایی که برایشان میسور و ممکن است بر همه ی مان لازم است تا در این مسیر قرار بگیرم .
اعزه مکرم این مراسم موجب اقتدار و بالندگی مسلمانان در برابر داعش و اربابان آنهاست و ظرفیت تمدنی اربعین مائده آسمانی است که باید مدیریت گردد.
 سومین مطلبی که باید به عرضتان برسانم سفر ریاست محترم قوه ی قضاییه هست . خب می دانیم ریاست محترم قوه ی قضاییه از مواهب بزرگ این شهرستان ولایتمدار است و برکات زیادی جهت ارتقاء قضاء در این استان علویان خواهد داشت .
حضرت آیت الله لاریجانی هم عالم به زمان است و هم عامل به منابع دینی است . ایشان خلف و سلف صالح مرجع جهان تشیع حضرت آیت اله العظمی میرزاهاشم آملی است .
ریاست معزز قوه قضائیه شخصیتی است که ذو ابعاد است . شاخصه ترین آن ها ذوب در ولایت است  ذوب در ولی فقیه زمان است . و رهبر و مقتدای مان را درک کردند و در کنار منویات و سخنان ایشان هم ایشان و هم معاونینی شان بوده و مطابق با منویات این عزیز اسلام و مسلمین و موهبت بزرگ الهی زمان رسالت محوله خویش را جهت عدالت گستری انجام می دهند .
بنده ضمن خیر مقدم مجدد خدمت ایشان و هم معاون ایشان جناب آقای محسنی اژه ای که محبت نموده اند در پایتخت علویان شهرستان شور و شعور آمل همیشه قهرمان شرفیاب شده اند مباحثی در غالب توصیه به دستگاه محترم قضاء عرض نمایم.
 شاخصه ترین انتظار مردم از دستگاه قضا ادب قضا است از منظر اسلام که الحمدلله جزء آموزه های اسلامی است و البته اکثر قضات معزز در این مسیر قرار گرفته اند  ولی انتظاری که امروز از این مسند مبارک داریم این است نه این که تمکین کنند به آن کسی که در مسیر عدالت نیست نه . حقوق را در مسیر عدالت قرار دهند و کاری بکنند که جزئی از آموزه هایشان هست بنده در سخنرانی خود در شهرستان آمل عرض نموده ام که از برنامه های زیبائی که این نهاد مقدس انجام داده اند مبارزه با ساخت و ساز غیر مجاز و جلوگیری از به هدر رفتن زمین هایی که هر وجبش طلای ناب هست بنده ضمن تقدیر و تشکر عرضی را گفته و الان نیز عرض خواهم کرد این مردم با کرامت تمام همیشه مطابق با قانون عمل نموده و در همه برنامه های نظام با بصیرت و حضور خود موجبات عزت و سربلندی را رقم می زنند تخصیصا کشاورزان عزیز هم انتظار آن می رود نسبت به زمین خواری های کذائی عنایت ویژه گردد و هم نسبت به کشاورزان عزیزمان حمایت لازم انجام گیرد تا رغبت به فروش زمین کشاورزی انجام نپذیرد و نیز در صورت نیاز برای ساخت منزل برای فرزندان خودشان پس از کارشناسی لازم عنایت ویژه انجام پذیرد .
درایت قضا هم در مورد مفاسد اجتماعی و هم در مقابل مفاسد اقتصادی . امروز مردم منتظر هستند تا مثل همیشه با افکار عدالت محوری خودتان و با علم و اقتدار خود با مفسدان اقتصادی مبارزه نموده و آنها را بر سر میز عدالت قرار بدهید و بیت المال مردم را به جای خود برگردانید حقیقتا مردم به شما دلخوش نموده اند. بنده خودم چند روز گذشته برای یک شخصی که مقروض بوده و مراجعه کرد واقعاً دلم سوخت . یک میلیون و پانصد هزار تومن چندین صندوق زنگ زدم نتوانستم واقعاً دلم سوخت . نتوانستند وام دهند ان وقت این همه میلیارد میلیارد . ان شاءالله با درایت شما . مردم منتظر عنایت شما هستند تا خبرهای خوش حال کننده ای نه این که دست به دست دهیم بیایند ببرند بعد قوه ی قضا محاکمه کند نه همه و همه باید متوجه باشند . دولتی که در مسیر امید هست باید دقت عمل را داشته باشد . مردم باید دقت عمل را داشته باشند همه و همه در این امر مهم درایت لازم را داشته باشیم.
و آخرین توصیه ام به دستگاه قضاء در مورد معضل بزرگ طلاق و برنامه ریزی مدقانه در برابر این موضوع می باشد و فرهنگ سازی به موقع در مورد اثار وضعی ازدواج و برکات آن و نیز در مقابل آثار مخرب طلاق می تواند کمک بزرگی در این امر داشته باشد و متاسفانه جدیدا برنامه ای تحت عنوان جشن طلاق که اصلا در شأن ایران عزیز نیست البته نه فقط این دستگاه بلکه دستگاههای متعدد تخصیصا صدا و سیمای محترم باید در این باره بیش از پیش مبادرت نماید و نیز در مورد آثار وضعی و غیر اخلاقی ازدواج سفید هیپ منبع روائی ای در این باره وجود نداشته و نخواهد داشت جزء مفسده اخلاقی و اشاحه فحشاء چیز دیگری را به همراه نخواهد داشت و اصلا در شأن یک مملکت امام رمانی عج نیست  .
 دیدار پرشور هزاران نفر از عزیزان دانشجو و دانش آموز محضر مقام عظمای ولایت و رهبری بود . که حقیقتاً سخنان گهربار ایشان موجب تبلور و جوشش شد .
همانگونه که علمدار اسلام و مسلمین ولی فقیه زمان فرموده اند مبارزه ملت ایران با استکبار را مبارزه ای «منطقی، خردمندانه و متکی بر تجربیات تاریخی» است و با استناد به مشکلات و ضرباتی که به علت اعتماد به امریکا و ساده اندیشی برخی سیاسیون، در تاریخ معاصرِ کشور بوجود آمده است و امریکا، همان امریکای قدیم است اما عده ای مغرض و یا ساده لوح تلاش می کنند این دشمن توطئه گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند تا امریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند.
یک عده امروز در صدد این هستند که چهره ی منحوس استکبار جهانی را نقاشی کنند . بگویند آمریکا توبه کردند نسبت به کدام گناه و آیا مقام توبه را رسیده اند به کدام حق الناس به کدام اربده کشی و قلدرمأبی شان و خونخواهی کدام بلاد و منطقه وکشور و یا حتی در مورد کدام جریان در این در چه روز و ماه و سالی چرا اونهای که میگند ما به نظام و ارمانهای امام راحل پایبند هستیم دم از این گفتمان می زنند و  بگویند امریکا آن آمریکای سابق نیست . بگویند آمریکا امروز آمده طلایه دار این است که حقانیت را به بشریت بدهد . کجای صفحه ی تاریخ ایران این بوده . از آن هفده شهریور گرفته تا به امروز . از آن جریان مصدق که مقام معظم رهبری به آن اذعان داشته . نفوذ آمریکا در دل مصدقی که توانسته در مقابل انگلیس پیروز شود منجر به شکست او شد چون به امریکا اطمینان کرد . یک صفحه از این چندین سال ظلم آمریکا به نفع ما نبوده و الآن هم نخواهد بود . آنهایی که خودشان را متفکر می دانند دقت عمل داشته باشند . در مسیر منویات مقام معظم رهبری باشند .
چون همانگونه ولی امر مسلمین در محضر جوانان پر شور و شعور با استناد به سخنان امام خمینی(ره) در سال 42 درباره نفرت عمیق ملت از رئیس جمهور امریکا است و  آن رهبر مقتدر و مصمم امام راحل قدس الله نفسه الزکیه که به وعده های الهی، ایمانی عمیق داشت از همان ابتدای شکل گیری نهضت برای مردم تبیین کرد که هرچه شرارت و توطئه است زیر سر امریکاست.
همانگونه رهبر فزرانه مان به آن اشاره داشته اند مقطع کنونی دوره تثبیت عزت ملت و ترسیم نقشه پیشرفت ایرانیان هست و هوشیاری، آگاهی و بصیرت عمومی به ویژه جوانان را در این مقطع، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و نکته اساسی در فهم و تحلیل اوضاع کنونی و ترسیم حرکت آینده کشور، درک این واقعیت است که مبارزه جمهوری اسلامی و مردم ایران با استکبار برخلاف حرفهای برخی ها، حرکتی غیرمنطقی و احساساتی نیست بلکه مقابله ای برخاسته از عقل و تجربه و برخوردار از پشتوانه علمی است و  مبارزه ای منطقی و خردمندانه است و متکی به تجربیات مان هست چون همانگونه معمار کبیرمان فرموده اند هر جا با اقتدار باشیم به زانو در خواهند آمد و هر جا که کوتاه بیائیم در ما نفوذ خواهند کرد و به تعبیر رهبری عظیم الشانمان در سر موعد مقرر خنجر را از پشت خواهند زد .
فریاد مرگ بر استکبار جهانی بر اساس آموزه های قرآنی است چون در برابر استکبار باید ایستادگی کرد و برای مستکبران عالم از خدا طلب مرگ کرد چون جزء مرگ آنها موجبات آسایش مردم ستمدیده  را رغم خواهد زد  این که امروز داریم  فریاد مرگ بر امریکا را را بلند می کنیم دارای پشتوانه ی منطقی و عقلانی است . که الحمدلله شعار مرگ بر امریکا طنینی انداز شده و در مسیر عزت قرار گرفته و قطعا  با دعای شما مردم خانه ظلم ویران خواهد شد .
از دیگر مباحثی که باید به سمع شما برسد دیدار هبر عظیم الشانمان با وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی است که حقیقتا مباحثی بسیار کارشناسی شده و کاربردی  و راهبردی در امر دیپلماسی خارجی عنوان  فرموده اند و بار دیگر افکار منهوس استکبار جهانی را به همه معرفی فرموده اند تا موجب بصیرت همگان گردد .
رهبر عظیم الشانمان با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاستها»، راه حلهای منطقی و مستحکم ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را عنوان فرموده اند و در این باره اذعان داشته اند که اهداف امریکا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران، متفاوت است.
همگان باید بدانیم سیاست خارجی کشور را همان سیاست خارجی نظام در قانون اساسی است و  این سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهای انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و کارداران در حقیقت این عزیزان «نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمانها» هستند.
هر کشوری قوانین در امور سیاست خارجی داشته و سیاست خارجی کشور ما نیز در ذل عنایات و منویات رهبرمان و مطابق با قانون اساسی کشور در دستور کار خویش دارند و امام و مولا و موقتدای مان در این باره فرمودند: در قانون اساسی، اسلام معیار سیاست خارجی است بنابراین موضع گیری در مقابل کشورها و مسائل مختلف، باید مختصات دینی داشته باشد و سیاست خارجی کشورمان مانند همه کشورهای جهان بر منافع بلند مدت و اصول و ارزشها استواراست و با رفت و آمد دولتها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی کند، دولتها فقط در تاکتیکها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند و  همه تاکتیکهای دیپلماسی در دولتهای مختلف باید در خدمت پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی باشد و نمایندگان سیاسی ایران در خارج، خود را نماینده و مدافع جدی و منطقی سیاستهای نظام بدانند.
اصول اصیل سیاسیت خارجی مان که بر اساس مبانی دینی و قرآنی مان نشأت گرفته مباحثی را در دل خود داشته و برنامه های ما بر اساس آن انجام می پذیرد لذا اصول سیاست خارجی در قانون اساسی از جمله تعهدات برادرانه به همه مسلمانان جهان، حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب در همه زمینه ها، حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرتهای سلطه گر، روابط صلح آمیز متقابل با دولتهای غیر محارب، خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتها و حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستکبران در هر نقطه از جهان افزودند: این اصول جذاب، نو و والا، ذهن ملتها بخصوص نخبگان را به خود جلب کرده است و سیاست خارجی جمهوری اسلامی با این راهبردها و مختصات، سیاست خارجی انقلابی است و اگر در اجرا با راهکارهای هوشمندانه همراه شود، آثار شگفت انگیزی به همراه می آورد و ظرفیت حل بخش مهمی از مشکلات جهان اسلام را داراست و اجرای سیاستهای انقلابی در هر زمینه، از جمله عرصه دیپلماسی باعث افزایش اقتدار و تأثیرگذاری، ارتقای جایگاه کشور و عزت و اعتبار ایرانیان در میان ملتها می شود.
مسائل سیاست خارجی مان در دفاع از ملل مسلمانان جهان بسیار مشهود می باشد و  در مسئله فلسطین ما ضمن نفی رژیم غاصب و جعلی و محکومیت شدید فجایع و جنایات روزانه این رژیم، برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی ها را پیشنهاد کرده ایم که با موازین جاری دنیا نیز کاملاً منطبق است و هر دولتی از دل آرای ملت فلسطین بیرون بیاید تکلیف صهیونیستها و ساکنان سرزمینهای اشغالی را مشخص خواهد کرد البته در مخالفت با پیشنهاد منطقی ما گفته اند این به معنای فروپاشی رژیم غاصب است که طبیعی است این رژیم جعلی باید دچار فروپاشی شود.
 و همچنین در مورد سوریه حرف ما در این زمینه، مستحکم ترین حرفهاست ما معتقدیم معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی پذیرد و راه حل مسئله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند و مرجع قرار دادن یکی از گروههای مسلح برای تصمیم گیری و تشکیل دولت، منطقی و مورد قبول نیست و اینگونه فرمولها عملاً باعث ادامه یافتن جنگ می شود.
آخرین عرضم سروران عزیز روز 14 آبانماه روز مازندران و روز علویان بوده است ما در پایتخت علویان در این روز چه کرده ایم چرا دیگران در این روز بهره برداری لازم را می کنند و ما نسبت به آن زیان ببینیم سروران عزیز بیشتر نسبت به داشته هایمان دقت بکنیم چون این سرمایه های عظیمی است که می تواند موجب تعالی و پیشرفت گردد و البته به فضل خداوند متعال کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی با قوت هر چه بیشتر به لطف خداوند متعال و با درایت و تدبیر فرماندار ارزشی و ولایتمدار و مسئولین ذی ربط در زمان مقتضی انجام خواهد گرفت تا همانند جشنواره برنج که آمل به پایتخت برنج ملقب گردید با این کنگره نیز نگین علویان به پایتخت علویان مزین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *