محمدجواد لاریجانی گفت: در بحث هستهای تئوری باید رفع تجاوز باشد نه اینکه با دزدی که به خانه آمده معامله کرده و نتیجه آن را برد-برد بدانیم.
محمدجواد لاریجانی شامگاه چهارشنبه در نشست بزم اندیشه که در محل موسسه جوانان آستان قدس رضوی با موضوع «توطئه نفوذ» برگزار شد اظهار کرد: عدهای در داخل سعی دارند تصویری غیرواقعی از آمریکا ارائه دهند اما در مکتب اهلبیت، باطل به خاطر اینکه ظاهر قدرتمندی دارد پذیرفتنی نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: ما تجربه بزرگی را شروع کردیم و اکنون ۳۶ سال از انقلاب گذشته است و ایرانی که سفرای خارجی در آن حکومت میکردند در حال حاضر تبدیل به یک کشور قدرتمند منطقه شده است.
وی افزود: از همین رو باید این تجربه را بشناسیم چراکه این تجربه و توفیقات ما در طی سال های گذشته موضوع تهاجم و نفوذ را توسط دشمن جدی تر کرده است.
وی با اشاره به مذاکرات هستهای خاطرنشان کرد: در این موضوع اینطور نبود که ما حق شخصی را خورده باشیم و قرار باشد آن را پس بدهیم و به همین خاطر من با منطق برد- برد مخالف بودم.
لاریجانی ادامه داد: منطق برد- برد در رابطه با جایی است که میخواهیم معامله کنیم ولی در بحث هستهای که دزدی به خانه ما آمده تئوری باید رفع تجاوز باشد نه اینکه با دزد معامله کنیم چراکه آنان از قدرتمند شدن ما هراس دارند و میخواهند ساق پای ما را بشکنند درحالیکه نمیتوانند و این مسئله به آنان تفهیم شده است.
وی بیان داشت خداوند نعمتهای زیادی به ما ارزانی داشته است که نسبت به آنها آگاه نیستیم مانند نعمت هستی و بودن درحالیکه بودن ما ضرورتی نداشت و نیز نعمت انسانیت و هدایت که از نشانههای اصرار خداوند بر هدایت بندگانش فرستادن ۱۲۴ هزار پیغمبر در طول تاریخ است.
لاریجانی با اشاره به اینکه دنباله این هدایت ولایت است ادامه داد: پایهها و ستونهای اسلام بر نماز، روزه، حج، زکات و ولایت استوارشده است و بر اساس نظریه مرحوم مجلسی همانطور که ۴ اصل اول کارها و اقداماتی است که باید انجام دهیم در رابطه با ولایت نیز وظایفی بر عهده ما قرار دارد.
شیعه نمیتواند نسبت به حاکمیت بیتفاوت باشد
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مسلمانان نسبت به ولایت حساسیت نسبت به مشروعیت سیطره است به این معنا که چه کسی حاکم است و از چه کسی تبعیت میکنیم که اگر حاکم نامشروع باشد دنبالهروی و تبعیت از آن حرام است.
وی اظهار داشت: در دورههای مختلف در جامعه افرادی وجود دارند که نماز و روزه بهجای میآورند اما کاری به ولایت ندارند و وظیفهای برای خودشان احساس نمیکنند درحالیکه شیعه هیچگاه نمیتواند نسبت به حاکمیت بیتفاوت باشد.
لاریجانی در ادامه افزود: از دیگر ضروریات برای یک مسلمان شناختن معیار مشروعیت سیطره است وبری فهم این موضوع حادثهای که در مصر اتفاق افتاد بهترین درس و عبرت است برای اینکه بدانیم جای مکتب اهلبیت پر شدنی نیست.
کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل اظهار داشت: مردم در این کشور قیام کردند و شهید دادند تا حکومت دستنشانده را ساقط کردند و از گروه اخوان المسلمین که سابقه طولانی در حکومتداری داشتند درخواست کردند که آنها را رهبری کنند اما در اینجا یک خلاء تئوریک احساس میشود.
وی این خلأ تئوریک را در ندانستن ماهیت حکومت مشروع دانست و افزود: علمای بزرگ اهل سنت حکومت مشروع را به ۴ طریق شناسایی میکنند که عبارتاند از: وصایت، اجماع، اهل حل و عقد و نیز قیام به سیف.
لاریجانی افزود: اخوان المسلمین مردم مصر رابین دو گروه مخیر کردند یعنی حکومت اردوغان در تونس و حزب النور سلفی که درنهایت مردم مصر در زیر یوغ حزب النور قرار گرفتند و آنها نیز علمای اهل سنت را بهنوبت کنار گذاشته و قلعوقمع کردند.
«محمد مرسی» و «مصدق» فریبی مشترک خورند
مشاور امور بینالملل قوه قضائیه به محمد مرسی رئیسجمهور مصر اشاره کرد که از آمریکا مشاوره میگرفت و تأکید کرد: حوادث مصر دو عبرت برای ما دارد نخست اینکه فهم از دین چیز سادهای نیست و باید دین را درست بفهمیم و دیگری اینکه هرگونه فهم از دین نیز نمیتواند جای خالی مکتب اهلبیت را پر کند.
وی علت قدرت و پیشرفت علم و فنّاوری ایران را در بین کشورهای منطقه توجه به این مسائل دانست و خاطرنشان کرد: رهبران ما نباید به آمریکا اعتماد کنند چراکه مرسی همان فریبی را خورد که مصدق خورده بود درحالیکه مصدق سکولار و مرسی یک مسلمان بود.
لاریجانی انتقال این تجربه را به نسلهای آینده دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: عدهای در ابتدای انقلاب معتقد بودند که اسلام مندرس است و در دنیای مدرن امروزی نمیتواند پاسخگو باشد درحالیکه اسلام سرزنده است و برای تمام دورههای تاریخی کاربرد دارد.
نفوذ در دوران اصلاحات
مشاور امور بینالملل بیان داشت: گروهی دیگر معتقد به اسلام بودند اما اظهار میکردند که این دین باید محدود به رندگی خصوصی باشد و در حوزه عمومی یعنی حکومت و جامعه مدنی نباید دخالت داشته باشد درحالیکه خصوصیترین بخش زندگی ما حب الله است و ما نمیتوانیم با یک خط کش حوزه عمومی و خصوصی را جدا کنیم.
وی تأکید کرد: در مکتب اهلبیت دین برای همه شئون زندگی است و یکی از دلایل آن گستردگی فقه در تمام شئون زندگی است و آشکار است که دین برای زندگی جمعی است.
لاریجانی ادامه داد: در شبهه سوم افرادی مطرح کردهاند که اسلام یک دین خشن است و برای اعراب نازلشده و اگر ما بخواهیم با اسلام پیشرفت کنیم مثل این است که با دوچرخه بخواهیم به کره ماه برویم ومتاسفانه این شبهات و ادعاها در دوره اصلاحات و در روزنامههای رسمی کشورمان توسط یک فرد بیخرد مطرحشده است.
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه بیان داشت: درجایی دیگر این شخص عنوان کرده است که حضرت علی در جنگهای خیبر و غیره افرادی را به هلاکت رساندند و واقعه کربلا به خاطر انتقام و خونخواهی این افراد بوده است و درنتیجه واقعه کربلا را به یک جنگ قبیلهای و خانوادگی تقلیل داده است.
وی تأکید کرد: انتشار این مطالب در روزنامههای رسمی کشور و در زمان اصلاحات از نمونههای آشکار نفوذ است و این در حالی است که وقتی این روزنامه را بستند آنها فریاد نبود آزادی سردادند.
نفوذ جدی است
لاریجانی تأکید کرد: ما تجربه بزرگی را شروع کردهایم و اکنون ۳۶ سال از انقلاب گذشته است و ایرانی که توسریخور بود و سفرای خارجی در آن حکومت میکردند تبدیل به یک کشور قدرتمند منطقه شده است و ما باید این تجربه را بشناسیم چراکه این تجربه و توفیقات ما در این زمینهها است که مسئله تهاجم و نفوذ را جدی میسازد.
لاریجانی اظهار داشت: دموکراسیهای غربی ۵۰۰ سال است که ایجادشدهاند درحالیکه ما در مدت ۳۵ سال توانستیم یک نظم مدنی ایجاد کنیم و این کار شگرفی بود ولی خودمان متوجه نیستیم و متأسفانه افرادی در کشور هستند که دشمن را توهم میدانند و با ژست روشنفکری سؤال میکنند که چرا دشمن هراسی ایجاد میکنید؟
ویژگی بارز مکتب شیعه بصیرت است
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه ویژگیهای بارز مکتب شیعه را بصیرت دانست و بیان داشت: یک مسلمان شیعه باید بصیرت داشته باشد و حتی در شعار دادن نیز باید مبنای بصیرتی داشته باشد چنانچه رهبر انقلاب گفتهاند شعارهای ما علیه آمریکا دارای منشأ قابلقبول است.
وی تصریح کرد: بصیرت نیز مندرآوردی نیست بلکه باید فهم خودمان را از منابع دینی و قرآن بالا ببریم.
لاریجانی افزود: بصیرت در حوزه سیاست نیز حیاتی و به معنای فهم درست وضعیت است بدین معنا که باید بدانیم کجا هستیم و برداشت ما از وضعیت موجود نه خیال پردازانِه بلکه بر مبنای واقعگرایی استوار باشد.
عدهای تصویر غیرواقعی از آمریکا به مردم میدهند
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه تأکید کرد: دشمن میخواهد فهم ما را از وضعیت موجود دستکاری کرده و تغییر دهد و این در حالی است که عدهای در داخل کشور نیز تصویری غیرواقعی از آمریکا به مردم ارائه میدهند.
وی ادامه داد: این دسته از افراد عنوان میکنند که آمریکا کشور پیشرفتهای است که برای این پیشرفت زحمتکشیده و ما باید با آنها کنار بیاییم چراکه آنها زور اتمی، تبلیغاتی و اقتصادی دارند و ما را نابود میکنند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: این افراد اظهار میکنند که باید به فکر جیب مردم باشیم و نباید با آمریکا درگیر شویم چراکه آنها میتوانند بانکهای ما را قفل کنند و مگر ما دیوانه هستیم که با آمریکا درگیر شویم؟
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه تصریح کرد: این حرفها ساده نیست و تازگی هم ندارد چراکه از جنس حرفهایی است که اطرافیان امام حسین(ع) به ایشان میزدند و ایشان را از ادامه مبارزه علیه دشمن نهی میکردند.
وی یادآور شد: در مکتب اهلبیت باطل به خاطر اینکه ظاهر قدرتمند دارد پذیرفته نیست و حضرت امام در اوایل انقلاب میدانستند که میتوان در مقابل آمریکا ایستاد و اکنون بخشی از توانمندیهای ایران ظاهرشده است.
خطر انحراف برای دو طیف اصلی وجود دارد
لاریجانی بابیان اینکه دشمن میخواهد دین را از ما بگیرد و پوسته ظاهریاش را برای ما باقی بگذارد ادامه داد: ما باید از انحراف آگاه باشیم چراکه اگر انحراف پیدا شود نه اصولگرا میشناسد و نه اصلاحطلب.
مشاور امور بینالملل قوه قضاییه تأکید کرد: در جریان اصلاحات انحراف سنگینی پیدا شد و گروهی که معتقد بهنظام سکولار هستند ادعا کردند که حکومت نباید دینی باشد و کشورهای ژاپن، فرانسه، آمریکا را مثال زدند که ولایتفقیه ندارند و پیشرفت کردهاند.
وی ادامه داد: این دسته از اصلاحطلبان ادعا کردند که حکومت دینی منجر به بیآبرویی دین میشود و افرادی که در فتنه ۸۸ حضور داشتند محصول همین افکار بودند.
لاریجانی افزود: جبهه اصولگرا نیز در معرض انحراف است چنانچه این انحراف را در نحوه عمل احمدینژاد و اطرافیانش شاهد بودیم که به تعبیر شیخ مفید این انحراف از نوع غلات در دین است بدین معنا که یک شخصیت محبوب اسلامی را در نظر گرفته و حب او را مقدم بر همهچیز میدانند و به خاطر علاقه به یک شخصیت سیاسی او را بزرگتر ازآنچه هست جلوه میدهند.