بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله
در این ایام میمون و مبارک ، دهه ی با فضیلتِ کرامت ، میلاد سراسر نور کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه (س) و میلاد سراسر نور سلطان سریر ارتزاق آقا علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف تحیة و الثناء) ، در این اجتماع عظیم ، سیدالایام روز جمعه ، در این اجتماع پرشور و شعور نماز وحدت بخش جمعه و در این خطبه ابتدای امر خودم و بعد همه ی شما نمازگزاران عزیز و بزرگوار ، مؤمنین و مؤمنات را به تقوای الهی دعوت می کنم .
آثار وضعی تقوا عرض شد که موجب نجات بخشی بشر خواهد شد . موجب عزت نفس می شود . هم فرد و هم اجتماع می تواند از طریق تقوا به تعالی و تکامل دست پیدا کند . سروران عزیز تحصیل تقوا فریضه و عبادت است . عبادتی که به امر ذات اقدس خداوند متعال صورت می گیرد که مربی و رب است . بندگانش را تربیت می کند . به مسیر فلاح و رستگاری دعوت می کند . از جمله برنامه ای است که قطعاً بدون تردید خرسندی ، خشنودی و رضایت حضرت حق را به دنبال خواهد داشت .
فلسفه ی انجام عبادات بدنی و مالی و اخلاقی، تحقق تقوا در عرصه ی حیات انسانی است. چون خداوند متعال عزت نفسی که به بشر داد . به شأنیت مقام انسانیت تقوا را جهت صلابت و رسیدن به تعالی ایجاد نموده تا از این طریق طی طریق نموده و سالک الی الله گردد.
عبادت و هر حرکتی و عملی که بوجود آورنده ی تقوا نباشد ان عبادت نیست . چون روح تقوا موجب زینت بخشی حرکات و سکنات بشریت است .
تقوا اساس کرامت است . اساس شرافت است و خمیر مایه ی سعادت و کلید خیر دنیا و آخرت است . پس اگر به دنبال هر آنچه که موجب سعادت می شود برویم نشان نشانی از تقوای الهی است .
یک جامعه مرکب از هزاران خانواده ، از زن و شوهر و تعدادی از فرزندان که در حقیقت مصالح بنای خانواده و جامعه ی افراد هستند اگر این افراد روح تقوا را در مسیر خود قرار ندهند به مسیر سعادت ختم نمی شود و ما آن جامعه ی صالح و سالم را رقم نخواهیم زد .
اگر فرد فرد انسانها دارای روح تقوا باشند خانواده سالم و جامعه برین خواهیم داشت خانواده ای که در محیط آن امنیت درونی و برونی حکمفرماست و زمنیه رشد و تکامل لفراد آن به خاطر تقوا به بهترین صورت فراهم می شود پس با این اوصاف اگر بخواهیم و در نتیجه جامعه ایی خواهیم داشت که کلیه افراد آن نسبت به یکدیگر منبع خیرا و همگان از شرّ و ضرر یکدیگر در امان خواهند بود و در اینجا اضافه می شود که ازدواج را باید بر پایه شرع انجام داد تا فرزندی که به دنیا قدم می گذارد در رحمی پاک شکل گرفته که محصول ازدواج شرعی می باشد لذا کلید سعادت و خوشبختی انسان ، منبع خیرات و مبرات و برکات دور شدن از هر گونه شرارت و ضلالت در مسیر تقوا بودن هست . و همانگونه که عرض کردیم آن شیری که از شیره ی جان مادر توأم با تقوای الهی ، عبودیت و بندگی و جان بندگان مؤمن و مخلص خدا ایجاد می شود می تواند موجب عزت و سعادت شود و آن مدینه ی فاضله است . پس الا ای نفس تقوا پیشه کن و در محضر خدا باش و از گناه دوری کن . چون می دانیم هر کسی در مسیر گناه است هم خسران و ضرر خود را رقم زده است هم جامعه . و در مقابل می بینیم مسیر تقوا است که می توانیم سعادت خانه خانواده را رقم بزنیم . در همین مسیر تقوا است که می توانیم فرزندان امام زمانی را تربیت کنیم .
نمازگزاران عزیز و با کرامت در محضر خدا بودن ، فرهنگ اصیل اهل بیت (ع) را بهره خواهند برد و اگر خدایی ناکرده سخن از فرهنگ غرب است در آن صورت ما از خدای خودمان و از آموزه های دینی مان جدا شده ایم.
اگر بخواهیم در یک جمله عرض کنیم از طریق تحصیل تقوای الهی ملکات نفسی مان را به کمال و سعادت می رسانیم و می توانیم ذائقه باطنی و شیره جان فرزندانمان را نیز به حلاوت و شیرینی تقوا رقم برنیم و سیره عملی خود و جامعه را در مسیر الله قرار بدهیم.
و از طریق تقوا خانه دلمان را آباد سازیم و سقف مسقف خانه و خانواده مان را با آن مزین نمائیم و در این خانه اجتماعی را تربیت نمائیم تا موجبات نجات بخشی خود و اجتماع را محقق نمائیم و عفاف و حجاب نیز از آموزه های دین مبین اسلام هست که می تواند مسیر سعادت را ایجاد نماید.
لذا در مقوله ی حجاب از روی ارادتی که خداوند متعال بر روی بندگانش داشته است حجاب و عفاف را قرار داد تا بتوانند از طریق این نردبان سعادت مسیر پیشرفت و تعالی و سعادت و تکامل را برای خودمان محقق کنیم .
تا به امروز سخن گفته شد خانه و خانواده . سخن گفته شد از زن و شوهر . سخن گفته شد برای رسیدن به یک مدینه ی فاضله نیاز هست آموزه های را از دین مان کسب کنیم . باید از قرآن سخن گفت . باید از قرآن ناطق سخن گفت . از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سخن گفت .
اما امروز سخن از عفاف در زینت است . همان گونه که مستحضر هستید انسان در ساختار فطری خود به زیبایی ها میل دارد و در رفتار اجتماعی خود زیبایی طلب است. که الحمدلله این اسلام و این خالق خبیر و این آموزگارهای مهربان و کریم آمده اند زیست سالم را در مسیرمان راه قرار داده اند تا انسان باشیم تا در کنار هم بتوانیم در باب کرامت استفاده کنیم . نسخه ی زندگی مان را قرآن به ما آموخته است . اسلام در مورد همه ی ابعاد زندگی بشریت آموزه هایش را عنوان فرموده است که از جمله استفاده از انواع زینت ها در زندگی بشریت اما در مسیر اعتدال . خداوند متعال و شارع مقدس و آموزگاران دین نه زیاده روی را قبول دارند و نه کم روی را نه افراط را و نه تفریط را. نه در امر زینت و نه در هیچ امور دیگر . هر کدام از اینها موجب هلاکت می شود . هم آنهایی که افراط می کنند و هم آنهایی که تفریط می کنند . بعضی ها فکر می کنند استفاده از زینت ها و تجملات حتی به صورت معتدل مخالف زهد و پارسایی است . نه خیر حتی پیغمبرمان ، نبی مرسلمان ، مربی مان حضرت محمد ابن عبدالله (ص) هم خود در سیره ی عملی خود آراستگی را برای خودشان محقق کردند .
استفاده از زیورهایی که مختص آقایان است و نه برای زنان و از آن طرف برای خانم هاست نه آقایان ولی متاسفانه امر برای بعضی مشتبه گردید و جای زن و مرد در زندگی بشریت فعلی مان عوض گردید. و باز می بینیم که عده ای تجمل گرا هستند و غرق در زر و زیور و زور شده اند از هر راه و بیراهه ای در صدد کسب مال هستند . نه آنهایی که فرض می کنند که زینت حد اعتدال از زهد و پارسایی به دور است قول آنها مورد تأیید شرع است و نه اینهایی که به هر طریقی حتی در مقابل دستور شرع در صدد زینت آرایی خودشان هستند و انچه را که مراجع اعظام در رساله ی عملیه بیان فرمودند بر خلاف آن عمل می کنند . پس ما باید برویم و ببینیم که دین مان ، مراجع دینی مان ، مربیان اخلاق مان چه می فرمایند تا مطابق آن موجبات آرامش ، آسایش و مدینه ی فاضله را برای خودمان محقق کنیم . با توجه به این مسائل ما وقتی به فطرت انسان نگاه می کنیم می بینیم که تعلیمات اسلامی است که درست هماهنگ شده و ویژگی های روح انسایت را با بهره گیری از این آموزه ها مورد ارتقا جسم و جان شده یاد می دهد .
در اسلام استفاده از زیباهای طبیعت مورد تأیید قرار گرفته . لباس های زیبا و مناسب . به کاربردن انواع عطرها و امثال انها نه تنها مجاز شمرده شده بلکه به ان توصیه و تأکید نموده است . متأسفانه یکی از عوامل تفرقه و حضور در مراجع قضایی چه زن و چه مرد تمکین نکردن در این امر است و ما و همه ی اعزه ی جمعه و جماعات هم خود باید در این مسیر قرار بگیریم . ولی باید در سیره ی عملی مان به بهره گیری از دستور دین ملموس باشد تا بندگان مومن خدا از ما درس بگیرند و باید عملاً اعمالی را انجام دهیم که که دین به ما آموزش داده اند . خداوند متعال هم در آیه ی شریفه فرمودند «يا بَني آدَمَ خُذُوا زينَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ» هر مسجدی که وارد می شوی زینت و آراستگی را جزئی از برنامه هایتان قرار دهید و باید این را اتخاذ کنیم .
به همراه برداشتن زينت در موقع رفتن به سوى مسجد آرايش ظاهرى نيست، بلكه آرايشى است معنوى كه مناسب با نماز و طواف و ساير عبادات باشد. پس معناى آيه بر مى گردد به امر به زينت كردن نيكو براى نماز و غير آن و اطلاق آن شامل نماز اعياد و جماعات و نمازهاى يوميه و ساير وجوه عبادت و ذكر مى شود.
کجا اسلام می گوید با لباس های مندرس و بوی بد عرق و مسائل دیگر در خانه و خانواده حاضر شویم . ما برای رفتن به میهمانی هایمان با لباس های تمیز و …. حاضر می شویم و البته باید این طور باشد و این هم دستور دین مان است ولی وقتی که برای خدای مان یا در خانه و خانواده مان با این نوع لباس ها ارتباط برقرار نکنیم. چرا وقتی مادران و دختران بیرون از خانه و خانواده که حتی دین و شریعت دستور نمی دهد اکیداً آرایش و عشوه گری و پوشیدن لباس نازک در اجتماع را و این را برای شوهر و همسر به عنوان حقی می داند . متأسفانه می بینیم هم زنان و هم مردان مان بیرون از خانه و خانواده زینت می بندند ، آراستگی دارند ولی در خانه ی خودشان پژمرده هستند . می بینیم که منشأ بسیاری از اختلافات در همین جریان است .
آقای خانواده بهترین عطرها را برای حضور در اجتماع استفاده می کند دریغ از یک روز ، یک لحظه و یک ساعت درخانه با این حالت و لباس و زیور باشد .
خانم خانواده برای حضور در اجتماع هم می بینیم به همین شکل ولی در خانه و خانواده ی خودش دریغ از این کارها . قطعاً موجب تفرقه و اختلاف می شود و دین کریمانه ی مان ما را به انجام این امور توصیه می کند .
خداوند متعال چنان آراستگی و زیبایی را دوست دارد که فرموده است هر گاه برای سخن گفتن نزد من می آیید یا در خانه حاضر می شوید آراسته باشید . پس اگر ما به عنوان یک عبد نزد محضر ذات ربوبیت حضور پیدا می کنیم و تکلم مان از طریق نماز باید با آراستگی کامل باشد . و اگر همین عبد عبید دستور گیرنده از سوی خداوند متعال هست باید در خانه و خانواده اش این چنینی باشد . البته دستور به زینت ، هم زینت های جسمانی مان است و هم زینت های معنوی مان . هم صورت مان باید زیبا باشد و هم سیرت مان باید زیبا باشد . نکند عده ای صورت زیبا داشته باشند ولی در صدد کسب سیرت زیبا نباشند . مثل همان سیب گندیده ای می شود که نبی مکرم اسلام (ص) در شب معراج با آن رو به رو شده است . پس این مؤمنِ کیس با بهره گیری از قرآن سعی می کند تا نکات انسانی و ملکات اخلاقی خودش را هم با پاکی نیت و اخلاص و هم مزین نمودن از زینت های معنوی . صفات برجسته ی انسانیت ، اخلاق نیکو و مسائل دیگر را کامل کند . فرموده است : «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ »
در اين آيه با لحن تندترى به پاسخ آنها كه گمان مىبرند، تحريم زينتها و پرهيز از غذاها و روزيهاى پاك و حلال، نشانه زهد و پارسايى و مايه قرب به پروردگار است پرداخته، مىگويد: اى پيامبر! «بگو: چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگانش آفريده و همچنين مواهب و روزيهاى پاكيزه را تحريم كرده است» «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ». سپس براى تأكيد اضافه مىكند: به آنها «بگو: اين نعمتها و موهبتها براى افراد با ايمان در اين زندگى دنيا آفريده شده (اگرچه ديگران نيز بدون داشتن شايستگى از آن استفاده مىكنند) ولى در روز قيامت و زندگى عاليتر (كه صفوف كاملا از هم مشخص مىشوند) اينها همه در اختيار افراد با ايمان و درستكار قرار مىگيرد» و ديگران بكلى از آن محروم مىشوند! «قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» که در پايان آيه به عنوان تأكيد مىگويد: «اين چنين آيات و احكام خود را براى جمعيتى كه آگاهند و مىفهمند تشريح مىكنيم» «كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
بنابراین چیزی که در دنیا و آخرت مال آنهاست و مخصوصا در جهان دیگر اختصاص به آنها دارد چگونه ممکن تحریم گردد ؟ حرام چیزی است که مفسده انگیز باشد نه نعمت و موهبت الهی لذا باید از این نعمت ها و مواهب الهی در راه مورد بهره برداری و استفاده قرار بگیرد.
پس عزیزان و نورچشمانم در مورد استفاده از انواع زينتها، اسلام مانند تمام موارد، حدّ اعتدال را انتخاب كرده است و استفاده كردن از زيباييهاى طبيعت، لباسهاى زيبا و متناسب، به كار بردن انواع عطرها، و امثال آن، که نه تنها مجاز شمرده شده بلكه به آن توصيه و سفارش نيز شده است.
پس ما با بهره گیری از این آموزه ها به عنوان یک عبد عبید می توانیم زندگی ای را رقم بزنیم تا موجبات سعادت و فلاح و رستگاری باشد .
این تعبیر که خداوند زیباست و زیبائی ها را دوست دارد و یا تعبیر اینکه خداوند زیبائی ها را آفریده همگی اشاره به این حقیقت است که اگر استفاده از هر گونه زیبائی ممنوع بود خداوند خبیر قادر عالم آن را نمی آفرید و آفرینش زیبائیها در جهان هستی خود دلیل بر این است که خالق زیبائیها آن را دوست دارد ولی مهم اینجاست که غالبا مردم در این گونه موضوعات را افراط را می پویند و با بهانه های مختلف رو به تجمل پرستی می آورند و به همین دیلی قرآن مجید بلافاصله بعد از ذکر این حکم اسلامی از اسراف و زیاده روی و تجاوز از حد مسلمانان را برحذر می داند و بیش از 20 مورد در قرآن مجید به مسأله اسراف اشاره شده و از آن نکوهش کرده است پس بیائیم با بهره گیری از این آیات و مباحث امروز بیائیم اعتدال را در زندگی مان ایجاد نمائیم و از هر گونه اسراف دوری نمایئم آنوقت است که برکت در زندگی مان محقق خواهد شد.
آنچه که باید نتیجتاً محضر شریف سروران عرض کنیم این است که خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد و این زیبایی و آراستگی موجب آرامش و آسایش میشود . حالت روحی و روانی خوبی درزندگی ایجاد می کند . پس می توانیم بهره بگیریم از آنچه که خداوند متعال به ما عنوان نموده است .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این خطبه نیز در ابتدای امرخودم و بعد همه ی شما سروران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم .عزیزان اهل تقوا ، سرورانی که در محضر ذات ربوبیت هسیتید هم محبوب خداوند متعال و هم عنایت انبیا (ص) و ائمه (ع) و موجوداتی که با منفعت هستند و اهل کرامت خواهید شد.
از طریق تقوا انسان می تواند هم سیرت زیبا داشته باشد و هم صورت الهی و ملکوتی . همراه با حسنات اخلاقی و جدای از سیئات و زشنتی ها و پلیدی ها .
مردان و زنان با تقوا برای تأمین مخارج خانه جز به کسب حلال روی نمی آورد . دست جز به سوی خدا دراز نمیکند و دست به سوی اجنبی دراز نمی کند و به غیر از مال حلال مالی را قبول نمی کند . آن روز می گفتند رشوه و امروز می گویند هدیه . همان رشوه است و حرام . کسی که اهل تقوا است در این مسیر قرار نمی گیرد . چون انسان روزی اش را « من حیث لا یحتسب » جایی که انسان فکر نمی کند و در مخیله ی ما نمی گنجد که کجا آمده است ایجاد می شود . این عزیزان با تحصیل حلال الهی مقید به رعایت حقوق تمام افرادی است که از طریق کسب و تجارت با او سرکار دارند و به عبارت دیگر از وجود او در بیرون از خانه به بندگان خدا ضرر و زیان نمی رساند و او بخاطر تقوای الهی دور حرام نمی گردد و گنج عفت نفس و قناعت را از دست نمی دهد.
مرد با تقوا حلال و حرام ، معروف و منکر و حسنات و سیئات را هم خود انجام می دهد و هم گوش زد می کند . امروز متأسفنه قطعاً جای امر به معروف خالی است . اگر امروز می بینیم که بیرون از این مصلا واویلا و واحسرتا است . پوشش های مخرب ، آوازهای بسیار خطرناک و معاشرت هایی که بر خلاف دستور امام زمان (عج) و فرهنگ اهل بیت (ع) است . قطعاً در مسیر تقوا نیست .
زن باتقوا عفیفه است و عصمت دارد . پاکدامنی خود را حفظ می کند . با شور و شوق به بیرون از خانه و خانواده نمی رود . همه ی اشتیاق خود را صرف خانه و خانواده اش می کند . البته دین نمی گوید این زن در اجتماع به حالت پژمردگی وارد شود نه زینت های خودش را ، شور و اشتیاق خودش را ، عشوه گری های خودش را برای مرد خانواده ی خودش که دین برایش حلال نموده ایجاد می کند . پس باید در مسیر تقوای الهی باشیم . دهه ی کرامت است و خداوند متعال جهان را از طریق محبت و کرامت ایجاد کرده . اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نه تنها اهل جنگ و خونریزی بوده اند بلکه همیشه توصیه کرده اند ولی اگر در مقابل ذلت قرار می گرفتند هیهات من الذله است .
زن با تقوا از همسرش با تکیه بر اصول الهی اطاعت می کند و به خواسته های حق او پاسخ مثبت می دهد و از عصبانیت و کبر و خشم می پرهیزد .
و اگر انسان چه در مقابل دشمن های معنوی آن هم شیطان همه ی آن وسوسه هایی که موجب عوض شدن مسیر می شود و چه دشمنان استکبار جهانی باید متوجه باشند متوجه لبخندهای مذبوحانه و شیطنت آمیزشان باشیم تا در مقابل شان کم نیاریم چون سابقه شان سابقه فرصت طلبی و شیطنت طلبی است .
چند مسئله را محضرعزیزان عرض می کنم تا هم بمناسبت ایام موالید کریمانه دو یادگار باب الحوائج موسی بن جعفر علیهم آلاف تحیت و الثناء مطالبی را به سمع شما برسانم.
یک دیداری که تعدادی از مهمانان خارجی در آن مجمع جهانی اهل بیت و اتحادیه رادیو ها و تلویزیون ها محضر شریف ولی امر مسلمین ، طلایه دار مهر و عشق و مودت و محبت و هم دلی سخنان بسیار زیبایی را عنوان نموده اند که حقیقتاً در هر زمانی که نیاز جامعه به نوشانیدن همه ی ان ابعاد انسانیت و بشریت هست از تفکر زیبای این فرزند ناب امام راحل و شاگرد مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) عنوان گردیده که در آن دیدار هم نسبت به اهل بیت (ع) سخنان زیبایی را فرموده اند .
در ابتدا که در بیان اهمیت مجمعی که انتساب به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داده . این که انتساب این مجمع جهانی به اهل بیت عصمت و طهارت است چون خداوند متعال در مورد اهل بیت مکرم با صراحت تمام بیانی دارد که این بیان کمتر در مورد مجموعه ای تکرار شده است و آن این است : « إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً» معرف اهل بیت طهارت آنهاست و تطهیر الهی نسبت به آنهاست که تطهیر ابعادی زیادی دارد و اگر مجموعه ایی خود را منتصب به اهل بیت می دانند باید لوازمی را ملتزم بدانند و این لوازم به شعار و حرف محقق شدنی نیست و حتما باید در عمل محقق گردد اینکه آیا زندگی مان مورد مرضی اهل بیت عصمت هست یا خیر؟
افتخار جهان تشیع و مرجع جهان تشیع حضرت علامه جوادی در دیدار خود مطالبی در مورد ابعاد شخصیتی اهل بیت عنوان فرموده اند شهر مکه به خاطر حضور پیامبر ختمی مرتبط صلی الله علیه و آله و سلم تبدیل به بلد امین است و یثرب هم بعد از آن فرمایشات دینی و تمدن و هجرت حضرت رسول نام مدینه به خود گرفت این خود معرف ابعاد شخصیتی و برکت حضور معصومین مکرم می باشد. و احادیث معصومین جاذبه ای در شیعیان ایجاد می کند که جامعه را با عاطفه از دو دلی دور می کند و وقتی شیعیان کنار هم باشند حرف های اهل بیت را نقل می کنند که این از اخلاق و مکتب شیعیان است.
مفسر بزرگ قرآن کریم فرموده اند: هیچ ساختمانی سنگهایش روی هم نمی ماند مگر آنکه ملات نرمی آنها را به هم نزدیک نماید پس اگر نرمش ملات نبود این الصاق انجام نمی گرفت احادیث ائمه معصومین هم در جامعه مانند ملات است و این همان عاملی است که ما را به دور هم جمع می کند و باید از این فرصت الهی استفاده نمائیم.
اما آنچه که می دانیم سراسر زندگی اهل بیت علیهم السلام تلاششان عبارت بود با مجاهدت و اگر شیعه که به معنای پیرو هست باید در مسیر مجاهدت باشد که چند عامل و نتیجه به یادگار مانده اهل بیت هست که نشان از مجاهدت الهی و عارفانه و زادانه آنها بوده است: یکی از کارهایی که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام میدانند زنده نگه داشتن معارف حقه ی اسلام ، اصول و مبانی اسلام است . که اگر کسی شاگرد مکتب اسلام است حتماً باید در این مسیر باشد و در مقابل حکومت های ظالم و تفکر تکویر ایستادگی و مقاومت کند .
خوب طواغیت و حکومت هایی که در تاریخ به آن اشاره شده است تمام سعی شان این بود معارف اسلامی را یا نابود بکنند یا قطع بکنند عوض بکنند ، تحریف بکنند و ائمه اطهار یکی از مهمترین رشته های حرکتشان ایستادگی در مقابل با آنها جهت حفظ معارف اسلامی و احیای معارف اسلام بود.
دیگر از کارهایی که اهل بیت (ع) انجام می دادند اقامه ی احکام الهی است . سعی در اقامه الهی چه در زمانی که حکومت دستشان بود و چه در زمانی که از حکومت و از قدرت برکنار بودند تلاششان در مسیر تحقق احکام الهی بوده است .
کسی که در ظل عنایت ولی فقیه زمان هست باید در اقامه ی احکام الهی درایت داشته باشد . باید در مقابل تفکرِ مقابل قرار گرفتن احکام الهی ایستادگی کند . امر به معروف بکند . نهی از منکر را انجام دهد .
از دیگر کارهای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مجاهدت فی سبیل الله است . که حقیقتاً در هر یک از زندگی اهل بیت (ع) دیدیم که چگونه ایستادگی کردند که ما در زیارت ائمه می خوانیم : «اشهد انک جاهدت فی الله حقِّ جهاده» حق جهاده یعنی هیچ کم نگذاشتن و در اره مجاهدت در راه خدا با همه وجود و با همه توان و ظرفیت در راه خدا مجاهدت کردند.
لذا در مکتب تشیع بایستی معارف اسلامی را ترویج نمائیم و باید با ظلم بجنگیم مبارزه بکنیم این وظیفه مان هست و البته مجاهدت فقط جنگ نظامی نیست بلکه در نوع مراودات و رفت و آمدها نیز می باشد البته امروز بزرگترین مجاهدت این هست با نقشه های استکبار باید مبارزه بکنیم که البته اول باید بشناسیم و بعد بنشینیم که چه کار بکنیم و برنامه ریزی بکنیم و با اهداف دشمن مبارزه بکنیم و لذا یک مرتبه در مقام دفاع و یک مرتبه در مقام هجوم باید اقدام نمائیم.
اما رویکرد دوم فرمایشات مقام عظمای ولایت در مورد تفکر منحوس استکبار جهانی است . امروزه در لوای مذاکرات هسته ای در صدد ارتباط با ایران عده ای خیلی باید دقت کنیم . البته عرض می کنم کسی اجازه ی این را ندارد که جلوتر از رهبرمان حرکت کند . باید پا به پا و مطابق با فرامین رهبری پیشروی کند . رهبرمان سمیع است . رهبرمان بصیر است و خوش است و با نامحرمان ناخوش است . ما هم باید این چنین باشیم و در این مکتب قرار بگیریم . ولی این اضطراب در دشمنان مان دیدیم که چگونه است که آمدیم دیدیم میگویند این انگلیس باید این چنینی بکند . روابطی که با آمریکا است . آنها در صدد برداشتن این تفکر و فرهنگ اسلام است که هفته ی گذشته عرض کردیم که شعاری است که از امام راحل مان به یادگار مانده و آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ ملقب نموده اند آنها در صدد برداشتن شعار مرگ بر امریکا هستند ولی ماهم چنان به همان شعارمان باقی مانده و خواهیم ماند .
اما دشمن نقشه ای دارد و با این تفکر می خواهد هجمه های تبلیغاتی خودش را ایجاد کند . اول ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولین . آنهایی که ولایت مدار هستند و شاگرد مکتب ولایت فقیه هستند باید متوجه باشیم هم دلی و هم زبانی شعار سال مان هستند و لذا انچه را که مقام معظم رهبری در مسیر یک ساله دیده اند را باید در تمام حرکات و سکنات به کار بگیریم . و دوم ایجاد نفوذ است . ما باید ایجاد نفوذ دشمنان را دقت کنیم و اگر بصیرت نداشته باشیم و نسبت به تفکر استکبار آگاه نباشیم کاری رقم خواهد خورد که دیگر جای جبران نخواهد بود.
اما دومین عرضم در مورد مراسمی بوده که سروران عزیز آزاده مان ، افتخار مان که با ایمان شان ، با مقاومت و بصیرت خودشان آمده اند موجب عزت و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند . هم برادران و هم خواهران عزیز آزاده مان چقدرزیبا همانند مکتب اهل بیت (ع) انها هم به تأصی از اهل بیت (ع) اسیر در حبس های مادی شیاطین روزگار و حزب بعث ملعون ایستادگی کردند هم خودشان موجب عزت شده اند و هم خانواده شان که تن به ذلت ندادند و این عزت موجب مقاومت در تلخ ترین تألمات گردیده است که سخنران عزیز و بزرگوارمان سردار و یادگار هشت سال دفاع مقدس به آن اشاره داشتند . اما ما هم باید یادواره ی شهدای عزیزمان ، شهدای آزاده ، آزادگان متوفی مان که حقیقتاً موجب عزت مان شده است را داشته باشیم و هم راهواره ی آنها را داشته باشیم . تفکر شهدای مان چه تفکری بوده است ؟ در چه مسیری رفته اند ؟ چیستی هایی که عزیز دل مان فرمودند ما باید به دنبال آن چراها و چیستی ها باشیم . دقت کنیم که شرمنده شهدای مان نباشیم . اگر امروز دشمن مان به زانو در آمده . اگر امروز بر سر مذاکرات نشستند قطعاً قطره قطره ی خون شهدای مان . در جریان بیست و هشت مرداد بیان فرموده اند که یک زمانی صبح تا ظهر شعار مرگ بر شاه بود ولی بعد از آن گفته اند جاوید شاه . آن تفکری که حاکم بود ولی امروز تفکری که بر ایران عزیزمان حاکم است شعار هیهات من الذله است . پس باید دقت کنیم در این مسیر قرار بگیریم . عزیزانم در هر تکه تاریخ ایران هم انگلس بد درخشیده و هم آمریکا هر موقع آمدند فقط به فکر طغیانگری و غارت بوده اند و امروز هم اگر متوجه نباشیم همان قصه ادامه دارد .
دو سه تا توصیه و یا درد دل چند دقیقه ای دارم . البته تشکر می کنم از برگزارکنندگان عزیز و زحمت کشی که وظیفه مان در برگزاری این همایش ها است . همان گونه که مجری عزیز و بزرگوارمان عنوان فرمودند ما هم منتظر مسئولین خدوم شهرستانی بودیم . انگار قصه ی انتظارهم چنان ادامه دارد . نمی دانم کی و کجا ؟ باید بیش تر از این دقت کنند .
اما عزیزان من دقت کنیم . سروان عزیز متوجه باشیم هر زمانی که ایام کار کشاورزی می شود در انتظار الطاف دولتمردان می باشند تا با درایتشان جهت خریداری برنج طارم موجبات رضایت این قشر زحمت کش را ایجاد نمایند که البته سال گذشته با مهرورزی خود مقداری از تألمات آنها را مرحم زده اند.
سروروان عزیز و بزرگوار این عزیزان با رنج و مشقت خود برنج را تولید می کنند و این که چند روز گذشته نمی دانم با کدام کارشناسی ، با کدام اتاق فکر آن قیمتی که برای برنج پرمحصول مان قیمت 2600 تومان . جناب آقای استاندار ، مسئولین باکفایت و محترم استان ، دولت محترم تدبیر و امید ، ریاست محترم جمهور و وزرای محترم یک مقداری بیش تر به فکر کشاورزان مان باشیم . بیش تر با تدبیر خودتان امید و شعله ی امید را در شیره ی جان این عزیزان ایجاد کنیم . کشاورزان مان منتظر هستند . قیمت باید توافقی باشد نه تضمینی . بیاییم کارشناسی کنیم از لحظه ای که کشاورزمان ورود در زمین کشاورزی می کند تا لحظه ای که آن شالی ایجاد می شود و تراش می شود و به کارخانه می رود آیا حقیقتاً همین قیمتی است که شما کارشناسی کردید ؟ پس ما باید کل زمین کشاورزی مان را بفروشیم به دنبال تجارت دیگر باشیم . از طرف دیگر می فرمایید مطابق قانون ما هم در مقابل قانون سر خم می کنیم و حتماً مطیع قانون هستیم . می گویید تبدیل اراضی نه می گوییم چشم . در خدمت کشاورزان چشم . خانه نساختن غیر مجاز چشم . ولی ما برای کشاورزان چه کرده ایم ؟ چگونه باید به فکر کشاورزان باشیم ؟ برنج طارم مان در آمده کی می خواهید با آن قیمتی که مناسب است خریداری کنید . آیا پس از اینکه از دست کشاورزان خارج شد می خواهید عنایت بکنید خدا می داند این مردم مقورض هستند مدیون هستند گرفتار هستند عروسی دارند خرج کردند قرض کردند پس نورچشمانم عنایتی و محبتی بر این مردم مهربان همیشه در صحنه و حامیمان داشته باشید تا عزیزان مان در درایت کشت مجدد در سال های دیگر باشند ولی خیلی ها در صدد فروش زمین شان هستند تا به مشاغل دیگر رو بیاورند آیا مسیر خوبی هست؟.
جشنواره ی برنج در دستور کارمان هست که ان شاءالله انجام خواهیم داد و نیاز به درایت دولت کریمه تدبیر و امید و مسئولین شهرستانی و بخش می باشد.
اما محور صحبت آخر حقیر در مورد مناسبتی است که در سالروز ولادت بوعلی سینا به آن نامگذاری گردید که بنده بخاطر اهمیت موضوع مطالبی کوتاه عرض می کنم و به نام روز پزشک نامگذاری گردیده است که بنده روز پزشک را به همه پزشکان عزیز و ساعی و زحمت کش تبریک عرض می کنم .
خوب یکی از ضروریات جامعه که وجودشان باعث آرامش انسانها گردید طبیب حاذق در جامعه می باشد که در کلام احادیث معصومین به آن اشاره شده است .
سروران عزیز و بزرگوار قبل از انقلاب عزیز اسلامی چقدر کمبود پزشک در ایران داشتیم حتی پزشک های عمومی مان را از کشورهای هند و پاکستان و بنگلادش می اوردند و در حال حاضر پزشکان عمومی و متخصص و فوق تخصص زیادی در جامعه مشغول به خدمت می باشند و از نظر علم پزشکی هم ایران پیشرفت شایانی داشته است که الحمدلله ملموس هست که این به برکت امام راحل در جریان اعتمادشان به چزشکان داخلی و هم در جریان اخیر مقام معظم رهبری در بیماری شان گردیده است که موجب عزت نظام گردیده است و الحمدلله پزشکان مان برای درمان بیماری های صعب العلاج به کمک کشورای پیشرفته هم می روند که بنده این روز را به همه عزیزان طلایه دار عشق و مهر و مودت و رشادت تبریک و تنهیت عرض می نمایم.
اینا چیه؟……