تالاب بین المللی انزلی که از شاهکارهای عظیم خلقت است، گنجینه طبیعت و زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهان آبزی به شمار می آید که نقش بسیار زیادی در جذب گردشگر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری یکی از صنایع بزرگ و در حال رشد جهان به شمار می رود، تالابها از مکانهای مورد توجه برای عده بی شماری از گردشگران محسوب می شوند.

همچنین به عنوان یک واقعیت نباید اثرات غیر قابل کنترل گردشگری را بر منابع طبیعی مانند تالابها فراموش کرد، چون می تواند بسیاری از منابع وابسته به آن را از بین ببرد، گردشگری به طور بالقوه منافع اقتصادی زیادی برای کشورها در برداشته و نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا خواهد کرد.
از اثرات غیر قابل کنترل گردشگری بر تالابها نباید غفلت شود
با وجود این طبیعت زیبا همچون تنوع جوامع گیاهی و جانوری از قبیل تالابهای ایران آنها را به مکانهای مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است.
به طور کلی مجموعه ای از فعالیتهای تفرجی در ارتباط با تالابها مانند تماشای حیات وحش، قایقرانی و شکار امکانپذیر است که می تواند درآمد بالایی را برای جوامع محلی و ملی به همراه داشته باشد.
شهر بندری انزلی عمده ترین نقطه جمعیتی مجاور تالاب انزلی است. این تالاب با طول 33 کیلومتر و عرض 18 کیلومتر از شمال به شهر بندرانزلی و دریای خزر، ازشرق به روستای حسن رود، از غرب به روستاهای نوده جیره سر و علی آباد کپورچال و از جنوب به روستاهای هندخاله و نوخاله ختم می شود.
مجاورت با شهرهای بزرگی چون رشت، بندرانزلی، صومعه سرا، فومن وهمچنین راههای ارتباطی فراوان، این تالاب را از حیث گردشگری به یکی از قطبهای بزرگ کشور تبدیل کرده است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران سراسر کشور در ایام تعطیلات به ویژه فصل بهار و تابستان به این منطقه مسافرت می کنند.
در این ارتباط مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه اجرای طرح عملیاتی اکوتوریسم در تالاب انزلی جایگاه این تالاب را ارتقا می دهد، گفت: تالاب انزلی از مراکز توریستی معروف ایران است.
اجرای طرح عملیاتی اکوتوریسم در تالاب انزلی امری ضروری است
امیر عبدوس افزود: تالاب بین المللی انزلی متشکل از اکوسیستمهای مختلف بوده و این تنوع باعث رشد و توسعه زندگی سنتی این منطقه شده است.
وی اظهارداشت: تالاب انزلی در فصول مختلف مناظر زیبا و مختلفی دارد و توریست ها با شرکت در برنامه های اکوتوریسم در تالاب، می توانند از مشاهده تغییرات فصلی لذت ببرند.
عبدوس ادامه داد: طبیعت گردی تالاب انزلی باعث ایجاد یک چرخه مثبت در توریسم، اقتصاد و محیط زیست خواهد شد.
تالاب انزلی منطقه وسیعی با شرایط متفاوت زیست محیطی است که تشکیل شده از گستره آب شیرین با بستری از نیزار و مناطق آبی کم عمق و چمنزارهایی است که بصورت فصلی غرقاب می شوند.
این تالاب توسط یک مرز شنی از دریای خزر جدا شده است، بیشتر نواحی شرقی تالاب و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به طور گسترده ای پوشیده از نیزار است اما غرب و نواحی مرکزی دارای سطح باز آبی می باشد.
نوسانات سطح آب دریای خزرو پدیده ” غنی سازی آب توسط مواد مغذی ” که در اثر ورود فا ضلاب تصفیه نشده ایجاد می شود، باعث شد که اکوسیستم تالاب رو بزوال نهد، تالاب در کم ارتفاع ترین محدوده حوزه آبخیز واقع شده و از طریق بندر انزلی به دریای خزر راه می یابد.
اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی رو بزوال می رود
همچنین سه منطقه حفاظت شده در تالاب انزلی تعیین شده است که شکار، ماهیگیری، قطع درختان و بسیاری از فعالیتهای مختلف دیگر دراین منطقه اکیدا ممنوع است، طبق قانون این مناطق تنها مناطق حفاظت شده داخل تالاب هستند.
تالاب انزلی از گردشگاههای مهم گیلان است که به دلیل وجود جاذبه های طبیعی، زیستگاه منحصر به فرد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و هوای سالم دارای ظرفیتهای بالقوه ای از نظر اکولوژیک برای جذب توریست است.
از آنجا که گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد بین الملل است و از دیگر سو طبق نظر بسیاری از برنامه ریزان به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار از آن یاد می شود که می تواند با برنامه ریزی اصولی و مناسب و شناسایی مزیتها و محدودیتهای گردشگری نقش موثری را در توسعه این مناطق و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی داشته باشد.
نماینده مردم انزلی در مجلس در این رابطه به پروژه احیای تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و گفت: هفت و نیم میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است.
حسن خسته بند افزود: این پروژه در بالا بردن ظرفیت جذب توریست و به دنبال آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان انزلی نقش کلیدی خواهد داشت.
انزلی نگین حاشیه خزر
وی در ادامه با معرفی انزلی به عنوان نگین حاشیه خزر اظهارداشت: این شهرستان از قطب ای توریستی موثر کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه انزلی  دارای بندری ملی و بسیار مهم است، یادآورشد: با توجه به ظرفیت های موجود در این بندر و تلاش و همت مسئولان برای توسعه و ثروت زایی، ارزآوری و بهره وری بیشتر، بندرانزلی این قابلیت را دارد که از مهمترین قطب های اقتصادی و گردشگری کشور و آسیای میانه باشد.

به هر حال تالاب انزلی به واسطه چشم انداز و طبیعت زیبایش، مهمترین مکان برای گردشگری بوده و همچنین این ناحیه یک مقصد معروف گردشگری در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *