هراز نیوز :معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تعداد مقالات ISI ایران در سال 2011 با رشد سه هزار مقاله ای نسبت به سال پیش از آن، از مرز 21 هزار مقاله گذشت.

 

به گزارش  واحد مرکزی خبر ، خانم نسرین سلطانخواه در نشست ملی «صادرات کالا و خدمات دانش بنیان» با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات پایگاه اطلاعاتی ISI، تعداد مقالات ISI ایران در سال 2010، 18 هزار و 300 مقاله بود افزود: با این رشد، فاصله ما با ترکیه که مقام اول منطقه را از لحاظ تعداد مقالات ISI دارد، کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه جریان علم و فناوری در کشورمان در سه دهه گذشته شاهد تحولات مثبت و رو به جلو بوده است اضافه کرد: کشورمان در زمینه تولیدات علمی در حوزه نانو نیز در سال 2011 با دو پله صعود در رتبه دوازدهم و در تعداد مقالات علمی زیست فناوری با 14 پله صعود در جایگاه چهاردهم جهان قرار گرفت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: با سرمایه گذاری های خوبی که دولت های نهم و دهم انجام داده اند، بودجه علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها چهار برابر شده و بودجه های پژوهشی نیز در چند سال اخیر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه چرخه کامل علمی در عرصه علوم کاربردی تنها در زنجیره اول آن که تولید علم است خلاصه نمی شود تأکید کرد: همه ما خواهان تولید فناوری و دستیابی به توسعه اقتصادی در متن فعالیت های علمی و پژوهشی هستیم.

خانم سلطانخواه گفت: انتظار ما این است که پیشرفت های علمی در همه مؤلفه ها ازجمله رشد فناوری، اقتصادی، بالا رفتن جذب فارغ التحصیلان و کاهش درصد بیکاری تأثیرگذار باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در برنامه های کلان کشور این پیشرفت ها هدف گذاری و شاخص های کمی و کیفی آن دیده شده است افزود: برای تحقق این هدف گذاری لازم است در بسیاری از مؤلفه های دیگر نیز پیشرفت داشته باشیم.

وی گفت: یکی از هدف گذاری ها درباره سهم صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان از کل صادرات غیرنفتی کشور است.

خانم سلطانخواه افزود: بر اساس این هدف گذاری، سهم صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به هشت درصد کل صادرات غیرنفتی و در پایان برنامه ششم به 15 درصد و در افق 1404 به 20 درصد کل صادرات غیرنفتی برسد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تأکید کرد: این موضوع نشان می دهد که باید عزم خود را جزم کنیم و با تکیه بر دانش و تکنولوژی توانایی رقابتی خود را در همه عرصه ها افزایش دهیم.

وی گفت: استفاده از فناوری های جدید و نوآوری ضرورتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای این منظور نیاز داریم صنایع ما بر روی تحقیق و توسعه سرمایه گذاری و از نیروهای توانمند دانشی استفاده کنند.

خانم سلطانخواه افزود: بنگاه هایی که با هزینه بالا و بهره وری کم فعالیت می کنند باید فکری به حال خود کنند و یا از عرصه رقابت خارج شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بر اساس هدف گذاری در نقشه جامع علمی کشور، تعداد شرکت های دانش بنیان باید به 50 هزار برسد، تأکید کرد: برای این منظور و توفیق در صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان باید تخصیص سه درصد درآمد ناخالص ملی به تحقیق و پژوهش عملیاتی شود.

وی همچنین گفت: برای رسیدن به این توفیقات باید نظام حاکم بر توسعه علم و فناوری ما از نگرش خطی به سود نظام ملی نوآوری تغییر نگاه دهد و باید نظام مند و هدفمند فکر، برنامه ریزی و سیاست گذاری کنیم.

نشست ملی «صادرات کالا و خدمات دانش بنیان» هم اکنون با حضور آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور و آقای صالحی وزیر امورخارجه و برخی دیگر از مسئولان در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما در حال برگزاری است.

 

خانم سلطانخواه با تأکید بر لزوم تغییر نگرش حاکم بر توسعه علم و فناوری به نظام ملی نوآوری به ویژگی های نظام ملی نوآوری اشاره و اضافه کرد: در این نظام ، همگرایی افقی و زمانی میان دستگاه ها دیده می شود زیرا اگر این همگرایی نباشد ، سرمایه گذاری در بخش ها هم نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی ، سرمایه گذاری خوبی شده است گفت: به علت بی توجهی به همگرایی لازم در این زمینه ، نظام آموزش عالی ما رشد کرده اما متأسفانه بخش های خدماتی به همین میزان رشد نکرده است.

خانم سلطانخواه افزود: این وضع موجب می شود فارغ التحصیلان دانشگاه های ما بیشتر جذب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و کمتر جذب صنعت شوند و این درون گرایی موجب می شود دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی فربه تر و صنعت لاغرتر شود.

وی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این همگرایی سعی کرده است با تعامل میان دستگاهی فعالیت هایی را از جمله برگزاری این نشست برای بیشتر کردن بازده در کشور انجام دهد.

خانم سلطانخواه افزود: معاون اول رئیس جمهور که ریاست شورای عالی اشتغال و کارگروه های صادرات و تولید داخل نیز را برعهده دارد ، معاون امور بین الملل رئیس جمهور، رئیس صندوق توسعه ملی و وزیر امور خارجه در نشست امروز حضور دارند که این ترکیب خود نشانه ایجاد همگرایی بیشتر است.

وی با اشاره به حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان درسال های اخیر گفت: این حمایت موجب شده است تولید و صادرات این شرکت ها بیشتر شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان که در پایان برنامه سوم توسعه 40 شرکت بود در پایان برنامه چهارم به صد شرکت رسید و محصولاتی که بر پایه فناوری زیست محیطی تولید می شد قبلاً کمتر از انگشتان دست بود اما هم اکنون به بیش از صد کالا و محصول با بیش از80 میلیون دلار صادرات می رسد.

خانم سلطانخواه با بیان اینکه علاوه بر حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان باید حمایت های غیرمالی هم داشته باشیم گفت: ستادهای فناوری راهبردی علاوه بر پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان، فناوری های جدید را در داخل و خارج از کشور رصد می کنند.

وی افزود: از مصوبات کارگروه اشتغال این است که20 درصد منابع اشتغال استان ها به اشتغال دانش بنیان اختصاص داده شود و به همین منظور کارگروه هایی در استان ها در این باره تشکیل شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس پایگاه اطلاع رسانی اسکاپوس ، تعداد کل مقالات ایران در سال 2011 با رشد هفت هزار مقاله ای به 34 هزار مقاله رسیده و ما را نخستین بار از این نظر در جایگاه اول منطقه قرار داده است.

نشست ملی «صادرات کالا و خدمات دانش بنیان» در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *