“رسانه” وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، ایده ها و افکار افراد یا جامعه و از نظر انواع می توان رسانه ها را به شش گروه طبقه بندی کرد
1- رسانههای نوشتاری مانند مطبوعات، کتاب و مجلات.
2- رسانههای شنیداری مانند مانند رادیو.
3- رسانههای دیداری مانند تلویزیون، سینما، اینترنت.
4- رسانههای ابزاری مانند مانند اعلامیه، بروشور، تابلوی اعلانات، کاتالوگ، پوستر، تراکت، پلاکارد، آرم، لوگو، فیلمهای تبلیغی، فیلم کوتاه و بلند، سخنرانی، همایش و تئاتر.
5- رسانههای نهادی یا گروهی همچون روابطعمومیها، شرکتهای انتشاراتی، بنیادهای سینمایی.
6- رسانههای فرانهادی همچون خبرگزاریها، دفاتر روابط بین الملل، کارتلها، بنگاههای سخنپراکنی و تراستهای خبری، شرکتهای چند ملیتی سازه، فیلمهای سینمایی، شبکههای ماهوارهای.
با توجه به بحث نمادها و نشانه ها که از مباحث مهم علوم ارتباطات است،آنچه امروز به عنوان عمده ترین مساله در رسانه های کشور مشاهده می شود را می شود در دوجمله کوتاه خلاصه کرد:
1) تداخل نقش رسانه های نهادی و رسانه های فرانهادی است .
2) رسانه آزاده یا آزادی رسانه .
در خصوص این دو نظر می توان به بحث نشست
آقای مهندس دست مریزاد