روسیه روز پنج‌شنبه با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در مورد سوریه، حتی قدرتهای غربی را نیز متعجب کرد.

روسیه به عنوان متحد سنتی سوریه، تاکنون با اقدامات شدید علیه سوریه و از جمله قطعنامه ماه اکتبر کشورهای اروپایی علیه سوریه مخالفت کرده بود.

روسیه مذاکرات فوری را با سایر اعضای شورای امنیت در مورد این قطعنامه که کشورهای غربی پیش‌نویس فعلی آن را غیر قابل قبول ولی قابل مذاکره دانسته‌اند، آغاز کرده است.
قطعنامه «خشونت توسط تمامی طرفها» و از جمله استفاده بیش از اندازه نیروهای دولتی از زور را شدیدا محکوم می‌کند. این پیش‌نویس همچنین در مورد «رساندن غیرقانونی سلاح به گروه‌های مسلح در سوریه» ابراز نگرانی کرده است.
یک دیپلمات غربی که نخواسته است نام وی فاش شود به آژانس فرانس پرس گفته است که « در زمان فعلی از دید ما، این قطعنامه نا متوازن است. ما مدرک روشنی در مورد هیچ گونه قاچاق سلاحی به سوریه در دست نداریم.»

یک دیپلمات دیگر عضو شورای امنیت نیز گفته است که « ما با هر چیزی که خشونت‌های دو طرف ( دولت و گروه‌های مسلح) را هم سطح بداند، مخالفت خواهیم کرد». این دیپلمات نیز خواسته است که نام وی فاش نشود چرا که مذاکرات در مورد قطعنامه محرمانه است.

اگرچه پیش‌نویس قعطنامه پیشنهادی از طرف روسیه تمامی احتمالات در رابطه با آینده تحولات منطقه را به طور ظاهری با چالش جدی مواجه می کند اما به نظر می رسد روسیه با مشاهده روند تحولات و اقدامات طرف‌های درگیر داخلی و خارجی، با یک اقدام پیش‌گیرانه و پیش‌دستانه، جهت جلوگیری از یک قعطنامه شدیداللحن و افزایش فشارها بر سوریه تصمیم به ارائه پیش‌نویس این قطعنامه گرفته است.

این قطعنامه ضمن این که نشان‌دهنده نگرانی روسها از گسترش خشونت‌ها در سوریه است تلاش دارد راه را بر مداخله خارجی در سوریه ببندد. مقامات سوری مدعی هستند که تحت تاثیر قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سلاح و گروه‌های تروریستی از مرزهای ترکیه، لبنان و اردن وارد سوریه می‌شود.

قطعنامه پیشنهادی در عین این که طرف غربی را وادار به مذاکره در باب این پیش نویس می‌کند، ‌می‌تواند آنها را مجبور به پذیرش واقعیتهای موجود در منطقه کند.

تکمیلی

چین هم به پیش نویس قعطنامه پیوست اما دیپلمات های اروپایی اشاره کردند که این پیش نویس نقض حقوق بشر در سوریه را محکوم نمی کندو انها قصد دارند اصلاحیه ای به این متن مبنی بر استقرار ناظران بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان را که اتحادیه عرب ان را به تصویب رسانده است را در قطعنامه بگنجانند.

سفیر المان در گفتگو با خبر نگاران گفت:ما با این قعطنامه تعامل خواهیم کرد زیرا این یک فرصت برای شکستن سکوت شورای امنیت نسبت به وضعیت سوریه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *