حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی یکشنبه‌شب در دومین شب از ماه محرم در امامزاده معصوم(ع) تکیه در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اینکه موضوعی که برای دهه اول ماه محرم انتخاب شد پیام عاشورا در جهان معاصر است، اظهار داشت: اعتقاد و باور ما بر این است که نهضت امام حسین(ع) یک نهضت جهانی است، یک قیام عالم‌گیر است و همه آزادی‌خواهان، همه عدالت‌طلبان و همه حق‌پرستان و اهل توحید برای نجات از شرک و کفر و ضلالت از این نهضت ارزشمند الهام می‌گیرند.

وی بیان کرد: همه آزادیخواهان از این قیام حماسی سالار شهیدان درس می‌گیرند و پیام عزت، استقلال، توحید، حق‌طلبی و عدالت‌جویی، زنده همیشگی و جاوید برای حسین بن علی(ع) است.

* باید همواره نهضت حسینی را مرور کرد

جوادی آملی با بیان اینکه همواره باید این نهضت را مرور و بازخوانی کرد و بار دیگر نهضت را خواند و با مطالعه عمیق‌تر به عمق این نهضت بیشتر دست یافت؛ آنگاه پیام آن حضرت را جهانی دید، تصریح کرد: از جهات متعددی این نهضت مورد توجه بوده است؛ برای دوستان، ارادتمندان پیروان آن حضرت و کسانی که در رأس هدایت جامعه و امامان و پیشوایان معصوم هستند با نگاهی عمیق‌تر نهضت کربلا را همواره معرفی می‌کردند و در مقابل دشمنان بدخواهان و غارتگران و اهل ظلم همواره نسبت به نهضت ابی‌عبدالله دشمنی داشتند و این در طول تاریخ وجود داشت.

* نهضت امام حسین(ع) با کسی سر جنگ ندارد

رئیس حوزه عملیه امام حسن عسگری (ع) افزود: این مکتب با هیچ کس سر جنگ ندارد، همه دنیا بداند این مکتب با احدی سر ستیز ندارد بلکه این مکتب آمده است صلح را برای جهان به ارمغان آورد؛ آمده است تا دوستی، مودت و وحدت را به ارمغان آورد، حسین ابن علی(ع) از خود دفاع کرد و در صبح اول عاشورا وقتی از او خواستند جنگ را شروع کند گفتند ما شروع کننده جنگ نیستیم؛ در حالی که در موارد متعدد می‌توانست دشمنانش را نابود کند.

* منطق ابی‌عبدالله منطق صلح است

وی خاطرنشان کرد: منطق ابی‌عبدالله(ع) منطق صلح است، منطق صداقت و عدالت است؛ نه منطق جنگ و ستیز؛ این منطق ابی عبدالله(ع) است، بنابراین نباید از محرم یک چهره خشن و افراطی ساخت.

جوادی آملی ادامه داد: این سیاه‌ها، سرخ‌ها و  پیام‌ها برای ما معنای عزا دارد، اما برای جهان چه معنایی واقعاً دارد آیا جهانیان از سیاهی سرخی پرچم ما الهام صلح و دوستی دارند.

رئیس موسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با اعلام اینکه موضوع پیام عاشورا در جهان معاصر است، گفت: این سرخی برای ما پیام عزای ابی عبدالله(ع) است که در جای خود ارزشمند است، اما موضوع این است که برای جهانیان پرچم صلح و دوستی را از نهضت ابی‌عبدالله باید برافراشته نگه داریم.

وی افزود: باید به جهان اعلام کنیم که حسین(ع) برای احیای معروف آمد، برای از بین بردن ظلم و تباهی و وحشت آمد و از این خشونت و افراط و غلظتی که در دل انسان‌های سیاه وجود دارد آمد و باید این پیام را به جهانیان نشان داد.

*عاشورا به زبان و پرچمی دیگر به جهانیان معرفی شود

جوادی آملی با بیان اینکه این امر نیاز دارد نهضت عاشورا را بازخوانی کنیم به بیان دیگر و زبان دیگر برای جهان قرائت کنیم، تصریح کرد: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی والد ما می‌فرماید که اسلام یک سلسله احکام محلی، منطقه‌ای و یک سلسله احکام بین‌المللی دارد و نیز نهضت ابی عبدالله (ع) هم یک پیام محلی دارد که همین پرچم سیاه که نشان عزای امام حسین(ع) است پیام محلی است و ما شیعیان این پرچم را پرچم افتخار خود می‌دانیم، برای حسین می‌گرییم ولی اگر بنا شد از خاستگاه نهضت ابی‌عبدالله(ع) یک پیام جهانی بدهیم باید با چه زبانی و پرچمی و علامتی برای جهانیان برافراشته نگه داریم.

*نهضت عاشورا یک بسته فرهنگی و الهی است

وی اظهار کرد: جهت دیگری در نهضت ابی‌عبدالله(ع) وجود دارد و این همه احادیث و سیره درباره نهضت است که این مکتب را که بسته فرهنگی معنوی و توحیدی است و از زمان حضرت آدم آغاز شده است باید بیان کرد.

جوادی آملی در پایان عنوان داشت: این نهضت یک بسته و مکتب فکری و الهی و سراسر از علم و معرفت و دارای قوت عزت است؛ بسیاری از این مکتب هراس دارند؛ ظالمان، اهل عناد و نخوت کسانی که سلطه را چیرگی بر انسان‌ها می‌دانند از این مکتب هراس دارند نام امام حسین(ع) برای آنها هراس‌آور است.فارس

One thought on “جوادی آملی :برای جهانیان پرچم صلح و دوستی را از نهضت ابی‌عبدالله باید برافراشته نگه داریم”
  1. سخنرانی جالبی بود. مطالب جدید و زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *