هراز نیوز :«تحليل سياسي هفته»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛هفته پرسوز و گدازي را پشت سر گذاشتيم كه با تاسوعا و عاشوراي حسيني و بزرگترين ماتم عالم همراه بود. ملت ايران در اين هفته سياهپوش و سوگوار مصيبتي بود كه در كربلاي سال 61 بر آل‌الله رفت. سينه‌ها همه مالامال عزايي بود كه روز دهم محرم، زمين و آسمان را سوگوار كرد و تا ابديت تاريخ، آزادگان در سوگ اين ماتم عظما اشك ماتم خواهند ريخت. براستي اين حسين(ع) كيست كه همه عالم شيفته اوست و هنوز پس از گذشت 14 قرن از آن حادثه بزرگ، دست‌ها رو به سوي آسمان بالا مي‌روند و سينه‌ها فرود مي‌آيند. گويي در اين ايام، آسمان چهره از سيلي ظلم و جفا سرخ كرده است.

در اين روزها، زن و مرد، پير و جوان، همه مويه كنان و غرق در شيون و عزا، به ياد اهل بيت عصمت و طهارت و جگرگوشه‌هاي پيامبر اكرم(ص) كه توسط مسلمان نماهاي كفرپيشه و رجاله‌هاي دنياطلب به شهادت رسيده اند، خيمه‌هاي عزا بر پا مي‌كنند.

شيعيان جهان و آزادگان عالم در اين ايام، اين حديث شريف را معنا كردند كه هرچند اسلام، “نبوي الحدوث” است و با مجاهدتهاي پيامبر عظيم الشان حضرت محمد مصطفي(ص) مستقر شد ولي بقا و دوام آن به قيام امام حسين عليه السلام و خونهاي پاكي است كه در راه حفظ و احياي آن ريخته شد و چه بامعناتر آنكه قيام حسيني نيز با صبر و شجاعت كاروان اسراي كربلا بويژه پيام رساني حضرت سجاد(ع) و مرارت‌هاي زينب كبري(س) تثبيت شد و ريشه در اعماق زمان دواند.

امروز همچنين با سالروز شهادت يادگار حادثه كربلا و پيام آور اين نهضت خونين، حضرت سيدالساجدين علي بن‌الحسين (ع) مقارن است. مردم شريف ايران امروز نيز در دوازدهم محرم به سوگ شهادت اين اسطوره معرفت و پاسدار پيام عاشورا مي‌نشينند و ماندگاري فلسفه قيام حسيني را مرهون مجاهدتهاي آن امام همام و صبر و شجاعت بي‌نظير عمه سادات حضرت زينب كبري(س) مي‌دانند.

در اين هفته سرنگوني هواپيماي جاسوسي پيشرفته بدون سرنشين آمريكا توسط ايران بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت. اين خبر كه به عنوان موفقيت ايران و ضربه‌اي بزرگ به توان نظامي آمريكا انعكاس وسيعي يافت، جلوه‌اي ديگر از ضعف‌هاي آمريكا در شرايط دشوار كنوني جهاني را به تصوير كشيد. اين هواپيماي پيشرفته جاسوسي كه از نوع “آر – كيو 170” مي‌باشد و با اندك خسارتي در اختيار ايران قرار گرفته مي‌تواند در آينده به عنوان غنيمت جنگي مورد بهره‌برداري علمي و نظامي كارشناسان ايراني قرار گيرد و اين موضوع اساسي‌تر و مهم‌تر از اصل سرنگوني هواپيماست كه وحشت مقامات آمريكا را به دنبال داشت.

اين هفته، صحنه بين‌المللي نيز شاهد چند رويداد جديد و مهم بود. درحالي كه بسياري از مسلمانان در كشورهاي مختلف شاهد برگزاري مراسم باشكوه عزاداري به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان بودند، تروريست‌هايي كه عقبه آنها به محافل صهيونيستي مي‌رسد، در اقدامي ضدانساني به عزاداران اين مراسم در افغانستان و عراق حمله كردند و دهها نفر را شهيد و صدها نفر ديگر را مصدوم ساختند. در افغانستان، گروههاي جنايتكار با ايجاد انفجارهاي متعدد در چند مسجد و حسينيه، دست كم 60 نفر را شهيد و تعداد كثيري را مجروح كردند.

در عراق نيز تروريستها، زائران شركت كننده در مراسم سوگواري شهداي كربلا را به خاك و خون كشيدند كه منابع رسمي از شهادت دست كم 30 نفر در اين حملات خبر داده‌اند. واقعيت اين است كه پشت اين شبكه‌هاي تروريستي، جريانهايي قرار دارند كه از گسترش روزافزون مذهب تشيع و فرهنگ عاشورا كه محور اساسي آن مبارزه با ظلم و بي‌عدالتي است، خشمگين و عصباني هستند و با اين گونه اقدامات ضد بشري، در واقع درصدد سد كردن راه اين فرهنگ پويا مي‌باشند.

نكته ديگر اين است كه اين دو جنايت در دو كشور اتفاق مي‌افتد كه تحت سيطره اشغالگران غربي قرار دارند و اين قدرتهاي مداخله گر نمي‌توانند از مسئول بودن در قبال اين جنايات شانه خالي كنند. بخصوص اين حادثه در مقطعي روي مي‌دهد كه هم در عراق و هم در افغانستان اشغالگران تحت فشار هستند تا از اين دو كشور عقب نشيني كنند. با اين حال، مسببين جنايات افغانستان و عراق بايد بدانند كه اينگونه جنايات نه تنها آنها را به اهدافشان نمي‌رساند بلكه تنفر و انزجار عليه آنان را افزايش مي‌دهد و مظلوميت، حقانيت راه و فرهنگ سالار شهيدان را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

اين هفته، دور دوم از مرحله اول انتخابات مصر در برخي از مناطق اين كشور برگزار شد و آنچنانكه اعلام شده است جنبش اخوان المسلمين در اين دور نيز بر رقبايش پيروز شده است. براساس تازه‌ترين نتايج، اخوان المسلمين در اين دور حدود 35 درصد آرا را كسب كرده است. اخواني‌ها در دور اول، 40 درصد آرا را به دست آورده بودند. اكنون تا حدود زيادي چهره و ساختار حكومت آتي مصر مشخص شده و روشن گرديده كه اكثر مناصب حكومتي دردست گروههاي اسلامي خواهد بود. با اينحال، اين به مفهوم پايان كار نيست و جريان اسلامي در مصر راه دشواري پيش رو دارد. اخواني‌ها اگر تاكنون در خارج از حكومت، فقط به انتقاد از حكومت‌هاي گذشته مصر و مبارزه عليه آنها مشغول بودند اكنون بايد وارد ميدان شوند و مسئوليت سنگين حكومت كشوري همچون مصر را به دست بگيرند كه تازه از زير يوغ حكومت خودكامه سابق خارج شده و درحال و هواي انقلابي و خاصي به سر مي‌برد و يقيناً مردم از حاكمان آينده، انتظارات گسترده‌اي دارند. از اينرو، ماههاي آتي و تشكيل اولين دولت با مديريت گروههاي اسلامي، آزموني مهم براي اين گروهها خواهد بود و نوع عملكرد آنها مي‌تواند پايگاه مردمي آنها را افزايش دهد و يا اينكه با شكست مواجه كند.

اين هفته، بحران سوريه ادامه يافت و فشارهاي خارجي عليه دولت بشار اسد تشديد شد. پس از آنكه اتحاديه عرب، عليه دمشق تحريم‌هاي شديدي اعمال كرد و حتي عضويت سوريه در اين اتحاديه را لغو نمود، اتحاديه اروپا نيز با بهره گيري از اين فرصت و فضايي كه اتحاديه عرب ايجاد كرده بود تحريم‌هاي جديدي را عليه دمشق وضع كرد. حتي سازمان ملل نيز، دولت سوريه را متهم به جنايت عليه بشريت كرد. اين اقدامات پي در پي، گسترده و غيرمنتظره عليه دولت سوريه درحالي اتخاذ مي‌شود كه اين محافل در قبال ديگر كشورهاي عربي از جمله بحرين كه به ضدانساني‌ترين شيوه معترضين را سركوب مي‌كند، رويه مماشات و حتي حمايت از اين رژيم‌ها را پيشه كرده‌اند.

در بحرين، اكثريتي عظيم خواهان دستيابي به ابتدايي‌ترين حقوق خود شدند كه با مشت آهنين حكومت منامه مواجه گرديدند و حاكمان بحرين حتي براي سركوب ملت خود، ننگ دعوت از دولت بيگانه را پذيرفتند و دست نيروهاي عربستان را براي جنايت عليه مردم بحرين باز گذاشتند. اين برخورد دوگانه مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي در مواجهه با مسائل كه به عنوان لكه ننگي بر دامن آنها خواهد ماند، قطعاً نمي‌تواند تضميني براي بقاي طولاني مدت ديكتاتورهاي مورد حمايتشان ايجاد كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *