مغازه دار به شاگردش گفت: فردا صبح ساعت 6 سر مغازه باشی ها…

شاگرد: آخه 6 صبح که می خوام برم هیئت حسن خلج، … تازه معمولا ساعت 8 و نیم مغازه رو باز می کردیم.

مغازه دار: فردا سر صبح آقای… می خواد چک ها رو بیاره،، مطمئن باش حسن خلج هم دنیاش یا پول می گیره یا دنیاش تأمینه که اونوقت صبح هیئت راه می ندازه ….

شاگرد:  …. !!!!

و من هم شاهد این گفتگو بودم و همینطور مطالبی در فکرم مرور می شد و مثل ماست با مغازه دار خداحافظی کردم و دلم برای شاگرد سوخت!!!

**********************************

طبق این گفتگو مغازه دار در تامین زندگی مادی اش مشکلاتی دارد که مانع پرداختن وی به آداب و مناسک دینی اش می شود و شاگردش را نیز که قاعدتا از نظر مالی ضعیف تر از وی می باشد، به امورات دنیایی دعوت می کند و دیگری را که به عزاداری می پردازد راحت از گرفتاری های دنیا معرفی می کند.

1.     طبق بینش مغازه دار، وقتی به دنیال دین می رویم که گرفتاری ها و سختی های زندگی مادی را نداشته باشیم.

2.     طبق تجربه تاریخی و آیه شریفه «لقد خلقنا الانسان فی کبد، ما انسان را در سختی آفریدیم»(بلد/4)، هیچ وقت از سختی های زندگی مادی رهایی نیست.

نتیجه می گیریم، هیچ وقت به دین نمی پردازیم زیرا حتی پولدارترین افراد را هم دیده ایم که ناله و شکایت از کمی سود سرمایه گذاری هایشان می کنند و شاید، حداقل بعنوان تفریح، قدری هم به دین در زندگی خود راه دادیم….

مگر حسین علیه السلام را همین دینداران دنیا طلب نکشتند وقتی که فرمود: «إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُون‏»(تحف العقول، 254) همانا مردم دنياپرستند و دين(همچون تکه غذایی است که در لابلای دندان گیر کرده و) از سر زبان آنها فراتر نرود و دين را تا آنجا كه زندگى‏شان را رو به راه سازد بچرخانند و چون در بوته آزمايش گرفتار شوند دينداران اندك گردند.

البته ایرانیان در عین فقر مادی پشت شاگرد حسین علیه السلام، حضرت روح الله صف کشیدند و انقلاب کردند.

البته ایرانیان، در عین تحریم های اقتصادی با تمام دنیایی که از صدام حمایت می کرد با ذکر یازهرا ایستادند.

البته ایرانیان، در عین تحریم های علمی، به ندای تولید علم فرزند حسین علیه السلام لبیک گفتند و در شاخه های هسته ای، فضایی، نظامی، بیولوژیک، نانو، سلول های بنیادی پیشرفت کردند.

البته ایرانیان، با روح عزت حسینی و در عین فشارهای اقتصادی و سیاسی به انگلیس حمله کردند.

البته ایرانیان، با ذکر یا حسین در عین بیشترین تهدیدات، از همه جوامع خاورمیانه در عزت، آرامش و امنیت بیشتری زندگی می کنند…

……………..

راستی، صاحب مغازه گردنبند طلا داشت…

قیمت طلا در ایران هنوز بیشتر از معدل جهانی است…

منبع وبلاگ عَلَم بر دوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *