“علی‌اکبر ولایتی” در حاشیه دیدار با رئیس مطالعاتی ژاپن در جمع خبرنگاران، درباره تحولات اخیر اوکراین اظهار داشت: وضعیت موجود آشفتگی‌ها در اوکراین به واسطه دخالت برخی از کشورها است.

وی افزود: مردم اوکراین می‌خواهند مستقل زندگی کنند و اینگونه نباشد که برخی از سیاستمداران مردم اوکراین را ابزار دست خود کنند و دخالت بیگانگان در امور داخلی اوکراین که با اقدامات آمریکایی همراه بوده آشفتگی‌های زیادی را در این کشور ایجاد کرده است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بیان داشت: آنچه که در طراحی‌های مجموعه ناتو برای توسعه شرق وجود دارد، دخالت در اوکراین و انتخاب تعیین سرنوشت مردم کشور به دست خودشان است اما متاسفانه سازمان ملل متحد در این میان تحت تاثیر آمریکایی‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کند در حالی که توقع این است که این سازمان حافظ امنیت و صلح جهانی باشد و تا جایی که مربوط به ما است مردم اوکراین فارغ از دخالت خارجی در انتخاب سرنوشت خود باید آزاد باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره تحولات کشور سوریه و بحران ایجاد شده در آن خاطرنشان کرد: ایران از دولت و ملت سوریه و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کرده و به حمایت‌های خود هم ادامه می‌دهد.

وی افزود: ایران از شکل‌گیری گفتگو بین دولت و معارضین و مخالفین دولت سوریه در صورتی که دست به سلاح نبرده باشند و مخالفت خود را به صورت دموکراتیک مطرح کرده باشند، اعلام می‌کند.

ولایتی اضافه کرد: کسانی که اسلحه به دست گرفتند، دست به کشتار مردم زدند و بیگانگان را به داخل سوریه روانه کردند و از این طریق 70 کشور بیگانه به کشور سوریه آمدند. از طریق پول و اسلحه دست به اقدامات وحشتناکی زده‌اند.

وی بیان داشت: اینگونه افراد به هیچ وجه حقی برای گفتگو و جایی در سوریه هم ندارند مادامی که گفتگوهای ژنو بر بی‌عدالتی استوار است، قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

وی گفت: ایران در مذاکرات ژنو بارها اعلام کرده بود که این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید لذا تا مادامی که بر پایه این بی‌عدالتی استوار باشد، عده‌ای خود را به ناحق در سوریه حق می‌دانند به شکست می‌انجامد.

مشاور مقام معظم رهبری درامور بین‌الملل با اشاره به اینکه اگر مردم در سوریه انتخاباتی را برگزار کنند و خودشان پای صندوق‌های رای بروند جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند، ادامه داد: متاسفانه سازمان ملل در این میان هم به وظیفه خود عمل نکرده و ابزار دست قدرت‌های بزرگ شده است.

ولایتی با بیان اینکه سوریه به عنوان حلقه اصلی مقاومت در منطقه به حساب می‌آید، خاطر تصریح کرد: باید گفت که وضع دولت سوریه امروز به مراتب قوی‌تر از گذشته است که توانسته تمامیت ارضی خود را حفظ و توطئه بیگانگان را خنثی کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره اظهارات اخیر شرمن گفت: اظهارات وندی شرمن پر از تناقض و پر از ضعف بوده و بسیار متفاوت و تکراری و البته موضع‌گیری‌های شناخته شده است.

وی افزود: همه ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای شاهد بودند که آمریکا با افراط به دنبال از سر گیری مذاکرات و حل موضوع هسته‌ای بود و ایران جلوی زیاده‌خواهی آنها ایستاد.

وی ادامه داد: آنچه در ژنو توافق شد و آنچه که در فاصله کوتاه مدت بعد از توافقات از زبان اوباما و جان‌کری شنیده شد بسیار متفاوت بود و نشان داد که آنها نیازمندند که در افکار عمومی کشورهای دیگر نشان دهند که از موضع ابرقدرتی وارد شده‌اند اما پشتوانه‌های لازم را در این خصوص ندارند.

وی ادامه داد: تظاهر به اقتدارکردن تا اقتدار داشتن از سوی آمریکاها با شنیدن و حرف‌های متناقض درمذاکرات و رسانه‌ها و در جمع صهیونیست‌ها بسیار مشهود است.

وی ادامه داد: ایران در مواضعش هیچ تغییری را در چارچوب‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده و مذاکره‌کنندگان براساس آن حرکت می‌کنند، ندارد.

ولایتی بیان داشت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هیچ امتیازی را در قائله و چارچوب مذاکرات نداده و نخواهند داد کما اینکه همواره نسبت به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران هیچ گاه تاسیسات آب سنگین اراک و فوردو را تعطیل نمی‌کند، سانتریفیوژها را کاهش نخواهد داد، مذاکرات را ادامه خواهد داد و نسبت به مذاکرات هیچ گاه رویگردان نبوده است.

وی به تلاش تیم هسته‌ای کشورمان در روند مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش تیم مذاکره‌کنندگان و کارآمدی آنان که بدون تردید مورد قبول نظام است حرکت کرده و خواهند کرد و امیدواریم توفیقات لازم را به دست آورند.

ولایتی گفت: بیش از آنچه تبلیغات آمریکایی‌ها موثر باشد آشکار بودن مواضع جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای مختلف مشخص است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها بدانند که وضعیت کنونی به وضعیت سابق برنمی‌گردد ولو اینکه فراز و نشیب‌هایی را با دیگر کشورها داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *