تشریح طرح های جدید برای روانی ترافیک در آمل

 

مهندس علیرضا ایراندوست  مسئول کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر آمل  در گفتگو با خبرنگار هرازنیوز در خصوص طرح های شورا و شهرداری آمل برای حل مشکل ترافیکی این شهر  مطرح کرد:   برای اولین بار در شهر آمل مشاور طرح ساماندهی و ترافیکی شهری انتخاب کردیم تا به صورت جامع مشکلات را حل کنیم .

هرازنیوز: این طرح در شهرداری تهیه شده  یا در شورا؟

در شورا و شهرداری درنیمه اول سال ۱۴۰۱ با مشاور طرح قرار داد بستیم تا با مشاوره طرح ساماندهی ترافیکی کل شهر را به صورت کلی اجرا کنیم .

هرازنیوز: مشاور قرار است اصلاح هندسی را اجرا کند یا زیر ساختها را اصلاح کند ؟ به صورت کوتاه مدت است یا بلند مدت؟ در مورد چگونگی این طرح توضیحی بفرمایید؟

این مشاوره منوط به یک سال یا دوسال نمی باشد زیرا ترافیک فرآیندیست تمام ناشدنی و در حال تغییر، به هر حال برای اولین بار این طرح جامع تدوین میشود برای میادین اصلی شهر میادین هزارسنگر، قائم و هفده شهریور جزو همین طرح هستند. میدان هرازسنگر مصوبه شورای شهر  و مصوبه ای درشورای ترافیک شهرستان در سال ۹۹ داشت ، و  مصوبه شورای ترافیک استان در سال ۱۴۰۰ بود به خاطر اجرای پل هزارسنگر که می خواست اجرا شود تا رسید به شورا که زمان اتمام پروژه به این دوره شورا رسید ما به شهردار فشار آوردیم و طبق نامه هایی که پلیس راهور زد  و نامه هایی که فرمانداری زد طرح اولیه با چند بارجابجا شدن طرح دوباره  به شورای فعلی رسید و در شورا و فرمانداری بررسی شد تا به این مرحله  رسید در اجرای این  طرح  مشاور دو مطلب مهم مطرح کرد یکی بحث ایمنی و بحث دیگر بحث روانی ترافیک بود با توجه به آمار پلیس راهور چیزی بالغ بر ۷۰۰ مورد تصادف در یک سال در میدان هزارسنگرداشتیم که بنا بر پیش بینی ما و پلیس راهور با اجرای این طرح تعداد تصادفات کاهش می یابد . البته هنوز طرح به طور کامل اجرا نشده و ما در زمان ۴۵ روزه پروژه میدان هزارسنگری که دومین شاهراه کشور به آن وصل میشود را اجرا کردیم و کارشناسان حوزه ترافیک و پلیس راهور در کنار هم بودند به نظر همه کارشناسان  این پروژه در کمترین بازه زمانی اجرا شد،  قطعا در زمان اجرا کم و کاستی وجود دارد و نارضایتی مردم را هم در بر دارد اما ما تلاش بر این داشتیم تا در مدت کوتاهتری این مشکلات حل شود .

هرازنیوز :متاسفانه یک ضعف این پروژه این بود که به خوبی اطلاع رسانی نشد. یعنی مردم نمیداستند که این پروژه چقدر طول می کشد، آیا شما خود از اجرای این طرح راضی هستید ؟

مشکل اطلاع رسانی رو قبول دارم به هر حال چالش هایی داشتیم که خداروشکر جمع شد و یک سری اصلاحات هم باید انجام شود این طرح ۳ سال روی هوا معلق بود و بعد از سه سال ما این ریسک را پذیرفتیم تا به اجرا در آوریم و به پیشرفت ۸۰ درصد رسیدیم.

 

البته مشاور ما یک سری ایرادات را دیده است اگر این راستگرد ها انجام بشود این معضل خیلی کم میشود. راستگرد محمود آباد به سمت آمل و هزارسنگر به سمت تهران هم خوب جواب داده و هنوز طرح کامل نشده است و راستگرد های سمت شرق به خاطرمشکل مالی شهرداری تملکاتش انجام نشده است. ضمن اینکه ما بحث تندرو و کندرو از سمت ورودی به سمت بابل را پیگیر هستیم

 

هرازنیوز، در خصوص تندرو کندرو  توضیح میدهید ؟

 

یعنی دولاین میشود یکی تندرو و دیگری کندرو،در  سمت کندروها راستگردها  خیلی راحت میتوانند عبور کنند و اگر اینها انجام شود آن گره ای که در آن نقطه وجود دارد حل میشود یک سری اصلاحات باقی مانده  که ما با مشاوره ای که با مشاوران ترافیکی و فرمانداری و پلیس راهور داشتیم انجام دادیم، جا دارد که از آقای فرماندار  تقدیر وتشکرکنیم به خاطر همراهی خوبشان وپلیس راهور شهرستان و استان که ماراهمراهی کردند و تشکر از معاون عمرانی مدیرکل جناب آقای دکتر علیخانی که واقعا حمایت کردند.

 

هرازنیوز: در میدان 17 شهریور چه برنامه ای دارید ؟

برای میدان هفده شهریور ما یک طرح زودبازده و کوتاه مدت داریم و یک طرح بلند مدت که برمیگردد به بحث زیرگذر یا روگذر،که اینجا من به زعم خودم زیرگذر را بیشتر ترجیح میدهم زیرا در بحث شهرسازی زیرگذر بیشتر جواب میدهد. طرح زودبازده برای میدان هفده شهریور داریم حتی مصوب شورا  هم شده و مشاور هم کار کرده و پیگیریم که انشالا انجام بشود. بحث جزیره ای که در سه راه نور  وجود دارد  وخودروهایی که از  خیابان طالب آملی می آیند  کلا از خیابان پشتی وارد وارد میدان 17 شهریور شوند و و خودرو هایی که می خواهند از میدان وارد خیابان طالب آملی شوند کل دو لاین یکطرفه به سمت طالب آملی شود، در این طرح ایستگاه تاکسی حذف میشود و به  قسمت پایین تر به سمت جاده نور می رود .این طرح مصوب شده و بررسی هم شده و باید به سمت اجرا برود.البته طرح بلند مدت برای میدان زیر گذر یا روگذر است که پیشنهاد بهتر زیرگذر است .

 

هرازنیوز: آیا برنامه ای هم برای سمت ایستگاه امام رضا که سمت مرکز شهر میروند دارید؟

بخشی از ترافیک عمده ما از خود میدان هفده شهریور به سمت مرکز شهر است که ما اینجا را چاره ای جز اینکه مسیرخط ویژه تاکسی مان را مثل خیابان مهدیه اجرا کنیم نداریم و صحبت هم شده که اگر این طرح اجراشود بحث پارک خودرو هم روشن می شود.یک نکته اصلی که متاسفانه شهرنگاهی به آن نداشته بحث پارکینگ طبقاتی یا پارکینگ برای شهراست .ما اکثر پول هایی که برای پارکینگ از مردم اخذ میشود در حسابی میرودکه شهرداری نمیتواند برای بحث جاریش از آن استفاده کند و در قالب یک حرکت دیگری از آن خزانه خارج میشود و نمیتواند برداشت بکند در صورتی که باید  برای پارکینگ هزینه شود در حال حاضر یکی از عمده مشکلات مابحث نداشتن پارکینگ است.

 

هرازنیوز : خودشهرداری نمی تواند پارکینگ بسازد ؟

یک پارکینگ در آفتاب ۱ هست که ماداریم با یک سرمایه گذار صحبت میکنیم که استارت آنرا بزنیم.نداشتن پارکینگ طبقاتی برای  شهر یک معضل اصلی است که باید حتما  چاره ای بیندیشیم که نیاز به سرمایه گذار در شهر دارد که بیاید اینکار را انجام بدهد.

 

هرازنیوز: آیا شهرداری نمیتواند بیاید این طرح را اجرا کند؟

خیر چون درآمد شهرداری محدود است و الان برای شهرداری مقرون به صرفه نیست و نمیتواند .

شهرداری  پارسال چیزی حدود ۵۰۰میلیاردتومان در آمد داشت  که بیش از  ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای حقوق پرسنل و بیمه رفت پرداخت کرد.

 

هرازنیوز: آیا در درازمدت در بحث زیرگذر نمیشود از منابع کشوری استفاده کرد؟

این همت مدیریت جامع شهری را میطلبد  باید همه دست به دست بدهند و کنار هم بایستند که انجام بشود. هزینه آن بالای ۵۰۰میلیاردتومان است.

 

هرازنیوز خوب در میدان قائم چه طرحی دارید ؟

 

میدان قائم ما یک ورودی به بلوار حضرت معصومه دارد  که به سمت بلوار طالقانی میرود و یکی به سمت هراز خیابان امام خمینی می آید در این قسمت بین مسجد قائم و زمین سپاه  یک ۱۰خیابان متری داریم که در طرح تفصیلی  به خیابان ۲۰ متری تبدیل میشود. یک طرحی را دوستان مشاور ما پیشنهاد دادند تا این میدان را  به سمت جلوی قائم ببندیم که البته این موضوع بستگی به این دارد که که این  تملک از طریق سپاه انجام بشود یعنی کوچه پشت سپاه،ما داریم رایزنی ها را با دوستان سپاه انجام میدهیم تا این اتفاق بیوفتد در طرحی  که دوستان مشاور ما دیدند  افراد  ازسمت هراز بلوار مدرس یا حضرت معصومه بیایند و این میدان را کلا دور بزنند و خیابان پشت سپاه  یکطرفه بشود و در نتیجه  میدان بزرگتر میشود و ناحیه تداخلی راحتتر میشود و ترافیک هسته اصلی مرکزی میدان ازبین می رود. البته اینجا در دراز مدت زیر گذر و یا روگذر می خواهد.

 

در میدان صدف یا میدان میرحیدر آملی که یک تقاطع غیر هم سطح دارد به یک طرح  درازمدت نیازمند  است ونیاز به بودجه است.

 

هراز امروز : برای کوتاه مدت برنامه ای دارید؟

 

برای کوتاه مدت اصلاح میدان بسیج که تبدیل به چهار راه شده یک بخشی از مشکلات میدان صدف حل شد و در میدان شمع  برنامه اصلاح هندسی داریم که اگر انجام شود قطعا بارترافیکی این میدان کم میشود و در بلندمدت نیاز به تقاطع غیرهم سطح و زیرگذر دارد یا  روگذر، هرکدام که شدنی هستند.

 

هرازنیوز : نکته ای مانده که توضیح دهید ؟

 

یک نکته در مورد میدان هزارسنگر این است که پلی که اجرا شد به زعم کارشناسان ۱۰ درصد از بارترافیکی میدان را کم نکرد . و می بایست  این پل از سمت بابل اجرا میشدکه از اول کارشناسی نشده است .

 

برای میدان هفده شهریور و خیابان امام خمینی آن موقع بینش خیلی بالایی داشتند که میدان هفده شهریور رابرای ۵۰سال بعد خود دیده بودند، حتی مدرسه طالقانی فعلی که الان هست برای شهرداری است، مربوط به ۴۰سال پیش است مربوط به شهردار اویسی بوده که  بینش بالایی داشتند و تملک این قسمتها را هم انجام دادند. مدرسه طالقانی و بازار عراقی برای شهرداری است این فضا را  برای امروزدر نظر گرفتند ان شااله ما هم این بینش را برای ۵۰ و ۱۰۰سال بعد داشته باشیم .

 

موضوع دیگر که باید مطرح کنم  اصلاح طرح  تفصیلی آمل است، طرح تفصیلی، طرحی است که کاربری زمین‌های شهری، مساحت‌ها، سرانه‌ها و تراکم‌های جمعیتی در آن مشخص می‌شود. این طرح در مدیریت کلان شهری برای تخصیص و هدایت ساخت‌وساز و صدور مجوزهای مورد نیاز کاربرد دارد. و در کنارش ما می توانیم متمم قرارداد داشته باشیم برای افزایش طبقات و تراکم بالا.این را باید معماری و شهرسازی کشور مصوب کند و دست در جیب مردم میکنیم و طبق تعرفه ای که قانون به ما میگوید از تورم کشور نباید بالاتر باشد اما  این اتفاق میوفتد تا حقوق و دستمزد در  شهرداری پرداخت کنیم  و متاسفانه پروژه عمرانی زیر ۱۰ درصد تحقق میباید.

 

در حال حاضر طرح تفصیلی آمل  براساس سال ۸۵ است و هر ۱۰سال بایدطرح تفضیلی و طرح جامع شهر تغییر کندو  براساس رشدی که کشور دارد باید اصلاح میشد و الان ۱۷سال است که طرح تفصیلی شهر آمل تغییر نکرده است، اداره کل راه و شهرسازی کارفرماست و پیمانکارش مشاور است .

 

هرازنیوز : این کار انجام نشده چه ضرری به ما می زند؟

براساس طرح تفصیلی شهربراساس سال ۸۵ یعنی ۱۷سال پیش مگر شهر رشد نداشت، مگر سرانه مسکونی و فضای سبز هیچ تغییری نکرد، مگر سرانه خدماتی هیچ تغییری نکرد، مردم دارند تاوان چه چیزی را می دهند؟ما باید دنبال اینها باشیم.

 

 

One thought on “تشریح طرح های جدید برای روانی ترافیک در آمل”
  1. پل هزار سنگر تنها برای مسافرانی که قصد عزیمت به محمود آباد را دارند مناسب هست. حتی اگر این پل به سمت بابل زده میشد، تنها برای مسافرت به سمت بابل تسهیلگر بود. تنها چاره ی کار در حال حاضر تملک اراضی اطراف پل و احداث راستگردهای طولانی و عریض هست. اما در محدوده ترمینال بدلیل کوتاهی فاصله ترمینال با پل، با ترافیک برخورد خواهیم کرد. بهتر است این محدوده بگونه ای بازسازی شود که خودروهایی که میخواهند از سمت بلوار امام رضا به سمت بابل یا محمودآباد بروند، با طی حدود یک کیلومتر، از یک زیر گذر کمربندی ) به سمت هراز( عبور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *