محسن مرعشی سرپرست و خواننده گروه شهپر در گفتگو با هرازنیوز: ۱۵ اثر از اشعار شاهنامه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده ام

کنسرت موسیقی گروه شهپر به مناسبت گرامیداشت یادروز فردوسی بزرگ در آمل برگزار شد

 

به گزارش هرازنیوز، گروه موسیقی فیوژن “شهپر” به سرپرستی و خوانندگی محسن مرعشی؛  اشعار شاهنامه ی فردوسی را در قالب موسیقی تلفیقی و راک با ترکیبی از سازهای اصیل ایرانی در کنار سازهای جهانی، به اجرا در آورد.

محسن مرعشی

 

مرعشی در خصوص این اجرا گفت:از کودکی به واسطه ی شاهنامه خوانیهای پدر به داستانهای آن علاقه مند بودم و سالها پیش قطعه ی شهر آزادگان را با چیدمان ابیاتی از داستانهای مختلف شاهنامه در کنار هم، ساختم که پس از اجرای آن در چند کنسرت و استقبال مخاطبین از آن، علاقه مند به کار در این حوزه شدم.

 

وی افزود:با توجه به اینکه چنین فضای موسیقایی با اشعار شاهنامه تا کنون اجرا نشده بود، همراهی و حمایت تنی چند از بزرگان هنر و فرهنگ کشور از جمله دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر ژاله آموزگار، استاد نادر مشایخی و استاد محمدعلی سجادی در این امر، انرژی مضاعف به من بخشید و سبب شد تا با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت در این حوزه ادامه دهم.

 

این هنرمند کشورمان ادامه داد: تا کنون حدود ۱۵ اثر از داستانهای سیاوش، رستم و اسفندیار، فریدون و ضحاک، منوچهر شاه، رستم و سهراب، کیخسرو و افراسیاب و … ساخته و به تنهایی یا در قالب گروه شهپر در کنسرتهای داخل و خارج از کشور اجرا کرده ام که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

 

مرعشی تصریح کرد: باید بپذیریم شاهنامه ی فردوسی مهمترین اثر حماسی و پهلوانی فرهنگ ایرانیست که مورد توجه اندیشمندان فرهنگ و ادب سراسر کره ی خاکی قرار دارد و با توجه به اینکه با گذشت بیش از هزار سال از سرایش این کتاب، فهم زبان شاهنامه برای غالب جامعه ی امروز ایران اندکی دشوار شده است، معتقدم زبان موسیقی؛ آنهم موسیقی روز ،  می تواند به اشاعه ی  فرهنگ شاهنامه در بین عامه ی مردم کمک کند.

 

 

او در پاسخ به سوال خبرنگار هرازنیوز در خصوص مهمترین بخش دراین کار مطرح کرد : به نظرم مهمترین بخش کار برای من  انتخاب اشعار  بود، چرا که داستانهای شاهنامه طولانیست و اینکه بتوان اشعار را بصورتی گزینش کرد که هم حق مطلب بیان شود و هم به عنوان یک قطعه ی موسیقایی، طولانی نشود، کار سختی بود که خوشبختانه به انجام رسید. همه ی ابیات را از کتاب شاهنامه ی دکتر خالقی گرامی انتخاب کردم و پس از آن نیز تلفنی از ایشان در خصوص این انتخاب و نیز خوانش اشعار کمک می گرفتم.

 

آهنگساز شهپر اذعان داشت: مرحله ی بعدی، آهنگسازی آثار بود که بالطبع با توجه به کلیت داستانهای بخش اساطیری شاهنامه، نگاه حماسی آن بود که در آثار ارائه شده نیز کاملا مشهود است.

در اینجا باید از تنظیم دوست هنرمندم عرفان پرقوه سپاسگزار باشم که در بهتر شنیده شدن قطعات، بسیار کارساز و راه گشا بود‌.

 

وی در پایان گفت: ما چه در اجرای سال گذشته در تالار رودکی و چه اجراهای خارج از کشور و نیز اجرای نیاوران که با حمایت شرکت بست و بنیاد فردوسی توس همراه بود، بازخوردهای بسیار خوب و انرژی بخشی داشتیم و طبعا این سبب می شود اگر عمری باقی باشد، با انرژی بیشتری به کار در این حوزه ادامه دهم و امیدوارم  بزودی بتوانم این آثار را در استودیو ضبط کنم و در اختیار علاقه مندان قرار دهم.

 

محسن مرعشی علاوه بر سرپرستی و خوانندگی، انتخاب اشعار، نوازندگی تنبور و آهنگسازی قطعات را بر عهده دارد.

به گزارش هرازنیوز، دیگر اعضای گروه شهپر عبارتند از:عرفان پرقوه؛ رهبر و تنظیم کننده ی گروه و نوازنده گیتار بیس و سازهای بادی، مهران منفرد نوازنده گیتار الکتریک، هومان حیدری نوازنده سنتور، جواد و تورنگ سلیمانی نوازندگان سازهای کوبه ای.

مریم اکبرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *