اقبال پور رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا به مناسبت شروع هفته بسیج سازندگی در گفتگو با هرازنیوز مطرح کرد : ۵ هزار گروه جهادی در مازندران فعالیت دارند.

در ادامه گفتگو هرازنیوز با سرهنگ اقبال پور را می خوانید.

خدمت شما و همه اصحاب رسانه و هم استانی‌های عزیز عرض سلام  و ادب احترام دارم. سالروز تشکیل بسیج سازندگی را تبریک عرض می‌کنم. در سال گذشته تا به امروز در حوزه ۱۰ گانه بسیج سازندگی در مناطق مختلف مازندران کار‌های مهمی انجام شده که به صورت مختصر آن را بیان می‌کنم.

هرازنیوز : چه تعداد نیروی جهادی در مازندران فعال هستند ؟

حدود ۵ هزار گروه جهادی در مازندران داریم که ۴ هزار گروه جهادی تخصصی در ۲۲ رشته در ۱۰ روز رزمایش جهادگران فاطمی ۳  از روز ۱۷ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت در جای جای استان مشغول به خدمت رسانی  در حوزه‌های پزشکی، آموزش، عمران، کمک مومنانه، فنی و مهندسی و حوزه‌های عمومی به مردم می‌شوند تا حوزه محرومیت و  فقر در استان کاهش داده شود. از فعالیت مخلصانه گروه‌های جهادی در استان که سفیران کار  و تلاش هستند قدردانی می‌کنم.

هرازنیوز : طرح هایی که در حال اجرا دارید را توضیح بفرمایید:

در سال گذشته تا به امروز در حوزه ۱۰ گانه بسیج سازندگی در مناطق مختلف مازندران کار‌های مهمی انجام شده که به صورت مختصر آن را بیان می‌کنم.در حوزه آبرسانی که در واقع اولویت فوری ما در استان است تقریبا ساخت  ۱۹ مجتمع آبرسانی (ذیل قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که سردار مسلمی رئیس  قرارگاه و بسیج سازندگی مجری کار) شامل ۱۰ شهرستان  ۲۰۰ روستای تحت پوشش، شروع شده و تا الان نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، حدود ۱۵۰ کیلومتر حفاری و لوله گذاری و بالغ بر ۷۵ مخزن به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب احداث شد؛ که این پروژه ۳ ساله است و درتلاش هستیم در  زمان کوتاه با کیفیت بهتر این پروژه را به اتمام برسانیم.

 

در فاز اول  ۳۰۰ میلیارد تومان و در فاز دوم نیز  ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه آبرسانی  با همکاری خوب شرکت آبفا  یک کار تیمی  مشترک و جهادی در حال انجام است.

 

در حوزه عمرانی، که  حوزه راه است و  بعد از امنیت راه محور پیشرفت توسعه است و  در جایی که راه ساماندهی نشود نمی‌توان هزینه تولید را بویژه در محلات کاهش داد،   ۲۰۰ کیلومتر جاده سازی از سال گذشته تا به امروز در دست ساخت است  و حدود ۴۰ پروژه در حوزه راه در حال انجام است.

 

حوزه راه‌های بین مزارع هم  ۱۰۰ کیلومتر در سال گذشته احداث شد و کشاورزان از این راه بهره‌مند شدند و هدفگذاری شده در سال آتی نیز مابقی راه‌های روستایی ساماندهی شود.

 

حوزه فوری و اولویت دار دیگر، ساخت مسکن محرومین است.   در سال گذشته ۱۴۰۰ واحد مسکن ساخته و  تحویل نیازمندان شد. ۲۰۰۰ واحد  مسکن دیگر نیز در دست اقدام است؛ و هدفگذاری شده  تاپایان سال ۱۰۰۰ واحد مسکن نیز ساخته و تحویل می‌شود.  اگر در این  دو سه سال و سال اینده ساخت ۳ هزار مسکن از کمیته امداد  دیگر بخش‌های دیگر استان را تحت پوشش  دادیم که این کار با فوریت در حال انجام است.

هرازنیوز : در حوزه شعار سال که از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده است چه اقدامی انجام داده اید ؟

حوزه شعار سال که با هوشمندی رهبر معظم انقلاب به مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، بسیج سازندگی ورود پیدا کرد. حوزه بسیج سازندگی حوزه راه اندازی مشاغل خُرد است که تقریبا  ۳۳۳ عنوان  دارد که ۸۰ عنوان مشاغل آن بسیار مهم است  و  آموزش آن را در دستور کار قرار دادیم  .

۷۵ هزار نفر در سال گذشته آموزش اشتغالزایی داده شدند.4 هزار نفر از  ۱۴۰۰ صندوق قرض الحسنه محله محور اشتغالزا تسهیلات دریافت کردند. که بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان موجودی دارد. تسهیلات این صندوق‌ها از  ۱۰ تا سقف ۵۰ میلیون تومان است.

هرازنیوز : چه میزان تسهیلات پرداخت شده؟ 

با قدردانی از استاندار ولایی و از مجموعه اقتصادی استانداری و برخی از شعب بانک‌ها هم ۳ هزار نفر را برای دریافت تسهیلات اشتغالزا  به بانک معرفی کردیم    بالغ بر 250  میلیارد تومان،   که در سال گذشته ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزات قیمت واگذار شد و یک هزار نفر وام را دریافت کردند.

 

امیدواریم بانک‌ها در ماه‌های باقی مانده  تسهیلات را ارئه دهند تا سقف ۳ هزار نفر ما وام را برای مراکز واحد‌های تولیدی کوچک دریافت کنند.

هرازنیوز : در حوزه کار آفرینی هم اقدامی انجام داده اید ؟

تربیت کارآفرین بخشی از مسئولیت بسیج سازندگی است که نسبت به جمعیت استان نسبت به کارآفرین عدد قابل قبولی نیست.   آموزش عامل بسیار موثر و کم هزینه در امر کارآفرینی است. ۱۰ دهکده ه اقتصاد مقاومتی در مازندران راه اندازی  و در حال راه اندازی است.

کشاورزی مهم ترین رشته آموزشی در  این دهکده ها است جوانان به سمت اره اندازی مشاغل در حوزه کشاروزی در این دهکده ها آموزش داده می شوند  از دام  و طیور تا ابزی پروی و باغ و باغات است.

در حوزه خدمات اجتماعی (بهداشت و کمک‌های مومنانه) در سال گذشته کمک‌های بزرگی انجام شد. هزار میلیارد تومان در حوزه کمک‌های مومنانه توسط مجمع خیرین و مجموعه سپاه کربلا به نیازمندان کمک شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *