لاریجانی و چهار پیش فرض عمومی برای بازگشت

 

محمد زعیم‌زاده

 

🔹 آیا لاریجانی وارد فضای انتخابات مجلس دوازدهم نمی شود؟این سوال تا قبل از پاسخ علی اورژانسی لاریجانی  به خبر خبرگزاری تسنیم درباره لیست دادنش در انتخابات موضوعیت داشت اما حالا نه. لاریجانی با این سیاق پاسخ رسما وارد انتخابات شد.

 

🔹 فوریت در پاسخ و تلاش برای ساخت یک دِگر توتالیتر از رقیبانش اگر کنش سیاسی-انتخاباتی نیست پس چیست؟

 

🔹 آیا علی لاریجانی برای انتخابات مجلس لیست می دهد؟ این سوال با سوال بالا فرق دارد.لیست دادن یا لیست ندادن لاریجانی تابع عوامل دیگری است.

 

🔹اجمالا لاریجانی برای بازگشت به سیاست رسمی چهار پیش فرض عمومی را مدنظر قرار می‎دهد؛

 

1-افول دولت رئیسی در حدی که آلترناتیو آن به راحتی رای بیاورد

2-تضمین عبور بدون دردسر از فیلترهای نظارتی

3-استمرار بن بست سیاست ورزی اصلاح طلبان کلاسیک و روحانی و حمایت بی منت از او.

4-عدم تحقق ساخت آلترناتیو دولت رئیسی از میان سایر اصولگرایان مثل قالیباف و رضایی و…

 

🔹 شروطی که تحقق‌شان هم سخت است و هم راحت. اولین مشکل لاریجانی این است که در هیچ کدام از صحنه های چهار گانه بالا بازیگر مستقیم نیست؛ او برخلاف دوران ریاست مجلس به دلیل دور بودن از قدرت نمی تواند تاثیر مستقیمی روی دولت رئیسی بگذارد، از سوی دیگر وقایع انتخابات 1400 سبب شد رابطه خوبی با شورای نگهبان که سالها همسنگر سیاسی اش به حساب می آمد نداشته باشد، او رابطه اثر خش و تشکیلاتی موثری هم فعلا با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ندارد و اینها کارش را سخت می کند، اما نکته امیدوارکننده به زعم لاریجانی احتمالا این است که بدون نیاز به سیاست‌ورزی مستقیم مسیر احتمالا می تواند همانی باشد که او می‌خواهد.

 

🔹 پیچیدگی شرایط برای لاریجانی از جایی شروع می شود که برخی از این عوامل با هم گره می خورد، اگر او طوری سیاست‌ورزی کند که تحقق یکی منوط به عدم تحقق دیگری شود کارش پیچیده می‌شود، از میان شروط بالا گزینه های 2و3 استعداد ساخت چنین شرایطی را دارند و شاید اصرار بیش از حد بر یکی، دیگری را منتفی کند.

 

🔹 به سوال دوم برگردیم آیا لاریجانی برای انتخابات مجلس لیست خواهد داد؟

 

🔹 علاوه بر 4 پیش‌شرط عمومی، 2 شرط اختصاصی هم وجود دارد، اگر فکر کنیم که هدف لاریجانی چیزی جز انتخابات 1404 است حتما دچار خطای تحلیل شده ایم،  حالا  اگر حضورش در مجلس به او کمک کند که بتواند آن 4 شرط بالا را محقق کند و مسیرش در انتخابات 1404 را تسهیل کند او جدی تر خواهد بود، حضور در مجلس می تواند هم تنظیم گر مجدد رابطه با شورای نگهبان و امثال آن باشد هم امکان مواجهه ی مستقیم با دولت مستقر را برایش فراهم می کند.پس تردید برای حضور در انتخابات برای چیست؟

 

🔹 لاریجانی اگر حس کند فضای سیاسی-اجتماعی تا اسفند امسال سرد می ماند و احتمالا انتخابات کم شوری شکل می گیرد ترجیح می دهد به سنت محافظه کاری رجوع کند و خود را شریک باخت نکند،اما اگر شرایط چه به لحاظ تحولات اقتصادی و چه از منظر گشودگی های فرهنگی و سیاسی به گونه ای باشد که انتخابات مجلس پرشور شود شرایط فرق می کند، سخت ترین حالت برای لاریجانی این است که دولت رئیسی بتواند از زاویه ی سیاست خارجی و فرهنگ یعنی دقیقا نقاطی که او مزیت نسبی دارد شرایط اجتماعی را بازسازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *