رئیس جمهور:از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده!
رئیس جمهوری با بیان اینکه که از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، گفت: ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

به گزارش هرازنیوز از   خانه ملت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دفاع از کارنامه وزیر گفت: ان شالله خداوند متعال همه ما را از برکات ماه رمضان و عید سعید فطر بهره مند کند و در جان و دل ما برکات ماه رمضان تا سال آتی باقی بماند. همچنین سال نو را به همه نمایندگان محترم تبریک عرض می کنم. همچنین روز معلم را به معلمان عزیز و پرتلاش و روز کارگر را به کارگران مخلص و بابصیرت تبریک می گویم و همواره باید در طول سال به نقش معلمان و کارگران در تربیت آینده سازان کشور و تولید و پیشرفت کشور تاکید و توجه شود.

رئیس جمهوری افزود: حضور خود را در مجلس به دنبال دعوتی که شده بود، ضروری احساس کردم، چرا که به دنبال فضای ایجاد شده بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با وحدت میان قوا و همکاری و همدلی بین آنها ممکن است برخی احساس کنند طرح تذکر و استیضاح در مجلس به معنای اختلاف میان دولت و مجلس باشد، اما باید تاکید کنم تلقی بنده به هیچ عنوان اینگونه نیست و به یقین تذکر، سوال و حتی استیضاح یک وزیر جلوه اختلاف ندارد و حتی من از نمایندگانی که احساس مسئولیت کرده و دغدغه مردم را پیگیری کردند، تشکر می کنم و حضور امروز من در مجلس این پیام را برای همگان داشته باشد که طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست.

وی درخصوص استیضاح وزیر صمت بیان کرد: می دانید که از سال 96 به بعد حدود 6 وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، در حالی که ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

رئیسی افزود: وزیر صمت به دنبال رأی خوب نمایندگان در مجلس و پشتوانه از طرف دولت و مجلس وارد کار شدند، اما در سه چهار ماهه نخست کار موضوع استیضاح ایشان مطرح شد، اما طبیعی است که طرح استیضاح و سوال از عملکرد نمی تواند کامل باشد، چرا که وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده است، اگر چه ایشان سال ها در وزارت صنعت سابق بودند، اما استیضاح در سه چهار ماهه نخست کار در مجلس مطرح شد. بعد از این نیز مدت ها این بحث سر زبان ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه بحث استیضاح مطرح شد و نمایندگان مخالف و موافق در این رابطه صحبت کردند و نهایتاً رأی اعتماد مجددی به وزیر داده شد، یعنی اگر دفعه قبل 200 رأی آورده بود، اینبار با 180 رأی وزیر در وزارتخانه تثبیت شد تا کار خود را ادامه دهد.

سلوک شخصی و شخصیت اداری وزیر همواره با ضد رانت و فساد بوده است

حجت الاسلام رئیسی در توضیح نکات و موارد اتفاق نظر بین دولت و مجلس، گفت: حتی دوستانی که در مورد عملکرد وزیر سوال دارند به پاکدستی، ضد فساد بودن، ضد رانت خواری و ضد روابط ناسالم همواره در اظهارات خود اشاره کردند و ما خلاف آن را تاکنون ندیدیم.

وی افزود: ما تاکنون ندیدیم که وزیر نسبت به فساد یا رانت خواری یا مافیایی که برخی به آن اشاره کردند، حساس نباشد. طبیعتا در جایی که قیمت ها بیشتر باشد، مانور برای مافیا بیشتر است اما با توجه به قیمت های بالاتر خودرو نسبت به سایر کالاها طبیعی است که مافیای بیشتری در این حوزه شکل بگیرد.

رئیس جمهور یادآور شد: روحیه، سلوک شخصی و شخصیت اداری وزیر همواره ضد رانت و فساد و روابط ناسالم بوده است. نکته دیگر فعالیت وزیر است که ضد فساد بوده و در این خصوص به گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی استناد می کنم و علاوه بر این گزارش های دولت و وزارت صمت نیز در این خصوص کاملا مشهود است، بنابر این گزارشات همه شاخص ها در وزارت صمت اعم از حوزه تولید و معدن و تجارت و همچنین سرمایه گذاری در کشور به ویژه تجهیزات تولیدی در کشور نشان از رشد دارد.

وی افزود: شاخص ها نشان دهنده رشد تولید است، کاری که در معدن و در مسائل مختلف تولید انجام شده در ادوار مختلف بی نظیر بوده لذا به نمایندگان توصیه می کنم در رشته های مختلف تولید به این شاخص ها توجه کنند.

حجت الاسلام رئیسی یادآور شد: شاخص های رشد در حوزه های مختلف را نه تنها دولت بلکه در سایر دستگاه ها نیز مورد تائید قرار می دهند. نکته مورد اتفاق دیگر مجلس و دولت خودروسازی است، این بخش حتما به تحول نیاز دارد اما مشکلات مزمن نه تنها در حوزه خودروسازی بلکه در برخی دیگر از بخش های کشور وجود دارد که نیاز به کار و تلاش دارد.

رئیس جمهور با اشاره به تعیین تکلیف دو شرکت بزرگ خودروساز و واگذاری سهام دولت در این خصوص، گفت: این موضوعات قابل گزارش گیری است و اقداماتی هم در این زمینه انجام گرفته است. تعیین تکلیف خودروهایی که در پارکینگ ها بود و یا 8 بندی که در بازدید از شرکت خودروسازی اعلام کردم قابل گزارش گیری است. خودرو به عنوان یک مسئله حائز اهمیت است اما اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم، درست نیست.

وی افزود: این وزارتخانه شامل حوزه های معدن و صنایع است که خودرو یک بخش از صنایع را شامل می شود. وضعیت خودرو در کشور به صورت کمی و کیفی مورد تائید مجلس و دولت از ابتدای کار بوده است، وعده هایی هم به مردم داده شده است که باید اجرا شود. عدد خودرو تولیدی باید افزایش پیدا کند و کیفیت آن نیز بهبود یابد. در این مدت به لحاظ کمی و کیفی حتما به نقطه کمال نرسیدیم و مشکلاتی وجود دارد اما گام هایی در این مسیر برداشته شده است. بنابر گزارش آقای وزیر و گزارش های دیگر گام های جدی برداشته شده اما همچنان در میانه راه قرار داریم.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به نکته مورد اتفاق دیگر بین دولت و مجلس، گفت: برخورد با مافیا در حوزه خودرو بر کسی پوشیده نیست و این موضوع هم مورد اتفاق بین مجلس و دولت است. دست های پنهان و عوامل فساد باید شناسایی شوند و پرونده مواردی که تاکنون در دولت شناسایی شدند در مراجع رسمی مطرح است و گذشت از هیچ موردی نشده است. یعنی اگر گفته شده شرکت خودروساز یا جریان فاسدی وجود دارد قبل از هر اقدام و گزارشی، دولت به عنوان اولین مدعی برخورد کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر نکته ای که از مدیریت در کشور ببینم که نشان از فساد یا روابط ناسالم یا ناتوانی یا ناکارآمدی داشته باشد قبل از هر کس، دولت مدعی است و برخورد می کند کما اینکه پرونده یک سال و چند ماه دولت نشان می دهد که دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد است و این امر را به عنوان یک وظیفه و نه منت در دستور داریم. در جریان مسئله واگذاری خودرو بر روال غیرمعمول اعلام کردم که هر کسی در این زمینه نقشی داشته باید برکنار شود و درخواست کردم که در گام بعدی برخورد قضائی و قانونی با آن ها صورت بگیرد. اقدامات و پیگیری هایی در این زمینه انجام شده و در صورت تکرار همچنان معتقدیم که همه دولت باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو توجه بسیاری به موضوع دست های ناپاک شده است. همچنین در حوزه قیمت خودرو و شرایطی که افراد سودجو و سوداگر در این زمینه درست کردند، اتفاق نظر بین دولت و مجلس وجود دارد. موضوعات و علل بروز چنین مشکلاتی قابل بررسی است و اگر قوانین مناسبی مانند قانون عایدی بر سرمایه یا برخی مالیات ها و معاملات در مجلس تصویب شود حتما تاثیرگذار است، اقدامات دولت نیز تاثیرگذار بوده اما تداوم این وضعیت حبابی و قیمت سازی ها حتما مورد برخورد قرار می گیرد و دولت نسبت به آن ها حساسیت بسیاری دارد برای برخورد با جریان سوداگری، قیمت سازی و سودهای این چنینی هم باید در مجلس قانون تصویب شود و بخشی از اقدامات هم باید در دولت انجام شود.

 رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در داوری‌ها باید توجه کنیم که بر عملکرد مسئولین در همه شئونات توجه کنیم، تصویب شد که 50 درصد خودروها به مادران داده شود که کار خوبی نیز بود و ما هم موافقیم اما باید بدانیم با این تصمیم 50 درصد از تولید خودرو در بازار دیگری می‌رود، همچنین شورای رقابت نیز که در اینجا برای ضمانت اجرایی و قوانین تصویب شد، تصمیم گرفت  و بر اساس وظیفه عمل کرد که عرضه خودرو از طریق بورس متوقف شود و شاهد آن بودیم که در یک ساعت 20 هزار واحد بورس سقوط کرد. همچنین مجمع تشخیص نیز تصمیم گرفت که تجهیزات و مواد اولیه باشد اما خودروی سواری کارکرده نباشد و این موضوع را باید همه جانبه دید.

وی افزود: اصل فلسفه سوال، استیضاح و تذکر خوب است و ما اعتقاد داریم پیام حضور ما در این روز همکاری برای رفع مشکلات است و اعتقاد داریم ما و شما باید در کنار هم برای رفع مشکلات همکاری کنیم و خط قرمز ما در دولت فساد و رانت است و ما یک ساعت نیز در دولت این موضوع را تحمل نمی‌کنیم و این مسئله، مسئله‌ای است که نه مجلس از آن می‌گذرد و نه دولت و پاکدستی یکی از مسائل مورد توجه ما است.

رئیس قوه مجریه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اتخاذ سیاست‌های کنترلی در بازار گفت: آقای اسماعیلی رئیس وقت کمیسیون اجتماعی در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کردند کارهای مرتبط با وزارت بازرگانی انجام شده و اشکال شورای نگهبان نیز برطرف شده است و به محض اینکه شما اعلام کنید ما آن را اجرا می‌کنیم و ما این را در دولت مطرح کردیم و با وزارت بازرگانی اعلام موافقت شد و گفتیم با آنچه که در مجلس مطرح است و تشکیل وزارت بازرگانی موافقیم. پس از مدتی که ما در یک جلسه و در جلسات سه قوه در خدمت رئیس مجلس بودیم، ایشان گفتند ما این موضوع را به کمیسیونی واگذار کردیم و در این کمیسیون به این نتیجه رسیدند که سازمان بازرگانی و آن هم بازرگانی داخلی مورد توجه باشد و ما هم در یک روز تعطیل دولت را آماده کردیم و در جلسه دولت رأی‌گیری کردیم و سازمان بازرگانی رأی آورد و آن را به مجلس تقدیم کردیم اما مجلس به فوریت آن نظر نداشت و مجدداً بعد از اعلام رئیس مجلس به اینکه وزارت بازرگانی جایگاه دارد ما به موافقت قبلی بازگشتیم برای آن که به بازار ثبات داده شود و وزارت بازرگانی را اعلام موافقت کردیم.

رئیسی افزود: مسائل کشور و مسائل پیش روی، مسئله ما و شماست و نظام مسائلی که داریم باید با اولویت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و دولت مصمم است در همه حوزه‌ها کار را دنبال کند و در همه سطوح. به عنوان مثال در سفر خوزستان و پیش از سفر، ما بررسی کردیم و دیدیم بعضی از مدیران باید تغییر کنند و همان جا اعلام کردیم که بیش از 12 نفر از مدیران تغییر کنند و بقیه در حال بررسی هستند تا اقدام شود لذا بنای دولت این است که هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی تحمل نشود، صرف نظر از اینکه موضوع فساد و مافیا باشد که این موضوع هم مورد نظر شما و هم مورد نظر ما است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وزیر در پاکدستی و سختکوشی و هم مقابله با جریانات بیرونی مصمم بوده است اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست؟ خیر، ما هرگز نگفتیم ضعفی نیست، اما وقتی ضعف‌ها و قوت‌ها را کنار هم گذاشتیم و می‌سنجیم، قضاوت می‌کنیم، ما در جلسه دولت خیلی صریح ضعف‌ها را مطرح می‌کنیم و چون جایی هم منعکس نمی‌شود می‌گوییم و وقت‌هایی بخشی از آن منعکس می‌شود لذا قوت‌ها و ضعف‌ها را باید با هم دید و حتماً در بخشی از وزارتخانه‌ها ضعف‌هایی داریم که به محض برخورد به دنبال رفع آن هستیم.

وی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب به تحول اشاره کردند و در حرم رضوی فرمودند تحول آن است که نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف از بین برود. این نگاه تحولی را ما اعتقاد داریم باید در همه مدیران باشد. و در همه لایه‌های کشور دیده شود و اگر نگاه تحولی نباشد ما دچار ایستایی و توقف می‌شویم، پیشرفت در گرو آن است که همواره نگاه، نگاه تحولی باشد و این در دستور کار دولت است.

رئیسی در بخش پایانی صحبت‌های خود و در خصوص نظر نمایندگان در مورد صلاحیت وزیر گفت: با توضیحاتی وزیر و صحبت‌های مطرح شده نمایندگان اظهارنظر خواهند کرد و طبیعتا این نظر برای ما صائب است اما باید توجه کرد ثبات برای ما در وزارتخانه‌ها مهم است و در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شود برنامه نداریم که مدت زیادی از آن بگذرد و ان‌شاء الله به سرعت وزیر معرفی خواهد شد و مجلس نیز با همت بررسی کرده و نظر خواهد داد. ما امروز در شرایطی هستیم که وضعیت ثبات را در همه دستگاه‌ها یک اصل جدی می‌دانیم و امیدواریم مدیریت‌ها، مدیریت‌ها باثباتی باشند و در وزارت صمت مسئله، مسئله مهمی است و یکی از قطعه‌سازان در جلسه‌ای تأکید کرد ما تازه با این وزارت ادبیات مشترک پیدا کرده‌ایم و شما را به خدا بگذارید حالا که تازه جان گرفتیم کار خود را بکنیم و امیدواریم تصمیم نمایندگان به ثبات در وزارتخانه کمک کند و رأی و نظر شما باعث نشود وزارت صمت دچار تزلزل شود چون در میانه راه است و وقتی کار تکمیل شد حتما می‌توان گزارش داد و بسیاری از دغدغه‌ها را پاسخ داد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *