فاطمی امین در صحن علنی؛
دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند/نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده اند/قطعاً خودروسازان ناکارآمدند و قطعاً باید کیفیت، بهره وری و ایمنی را افزایش دهند
وزیر صمت با تاکید بر وحدت، همدلی و هم افزایی دولت و مجلس، گفت: دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.
سید رضا فاطمی امین

به گزارش هرازنیوز از   خانه ملت، سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود و در پاسخ به اظهارات متقاضیان استیضاح با اشاره به موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی مردمی و مجلس انقلابی، گفت: مسئله امروز کشور ما همین موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی است، ما فرصتی نداریم که گرفتار حواشی شویم، ما باید نسبت به جبران عقب ماندگی ها اقدام کنیم و گرفتاری های معیشتی مردم را حل و جبران کنیم و این موضوع به وحدت، همدلی و هم افزایی نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس افزود: در چند روز اخیر خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند، اتهامی که در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نبود. این اتهام کذب محض، سلب بزرگ بود، چرا با آبروی مردم بازی می شود البته عزت مومن به خدا تعلق دارد اما این خبر کذب به حیثیت دولت و مجلس و اعتماد عمومی ضربه زد.

وی یادآور شد: ملت بزرگ ایران، فاطمی امین، خادم شما، آلوده به فساد نشده است، ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده اند. آقای بیگی یک خودرو معرفی کنید، 70 خودرو را کنار بگذارید و تنها یک خودرو معرفی کنید. چرا دولت و مجلس تخریب می شود و رابطه دولت و مجلس تخریب می شود؟ چرا برای کشور هزینه درست می کنید؟ ضد فسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود. مجلس انقلابی ضد فساد به چنین اتهامی متهم می شود، آیا این جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت تصریح کرد: موضوع چیست؟ از رئیس کمیسیون اصل 90 پیگیر شدم، در سال 1399 و 1400 و قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه ای بین یکی از واحدهای مجلس و شرکت خودروساز خصوصی که متخلف است وجود داشته و این شرکت 14 هزار میلیارد پرونده در تعزیرات دارد. خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال های تلگرامی برای انتشار خبرهای زرد هزینه می کند تا وزیر را بزند، این مافیای خودرو است.

فاطمی امین افزود: آقای پژمانفر گفتند که اتفاقی افتاده و رئیس محترم مجلس جلوی کار را گرفت. دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو دریافت کنید، هیات رئیسه موضوع را بررسی و کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه نخست سال 1400 هست به این استیضاح پیوند زده می شود. چه کسانی از این استیضاح نفع می برند؟

وی همچنین گفت: استیضاح حق مجلس است، من این جا هستم که پاسخ بدهم و شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران حق استیضاح دارید اما این روزها برخی رسانه ها تیترهایی درباره «لابی های آمریکایی فاطمی امین» می زنند اما آیا تیپ فاطمی امین به چنین چیزهایی می خورد؟ چه کسانی این تیترها را می زنند و چنین پول هایی را هزینه می کنند؟ چرا در بیرون مجلس عده ای خوشحال هستند؟ چه کسانی خوشحال هستند و چه می کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

فاطمی امین افزود: می گویند «تیم استیضاح یا گیوتین استیضاح بر سر وزیر صمت»، مگر این جا قتلگاه است؟ بارها پرسیده شده و من هم پاسخ دادم. نمایندگان در مقام نظارت و من در مقام اجرا وظایفی دارند، اگر پاسخ ها را منطقی دیدید رأی بدهید و در غیر این صورت سنگر را تحویل سرباز بعدی خواهم داد. چرا دو قطبی سازی می شود؟ برخی می گویند اگر وزیر افتاد، برد مجلس است و اگر وزیر نیفتاد باخت مجلس است. این دو قطبی سازی ها را چه کسانی هدایت می کنند؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

وزیر صمت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هرکس دوقطبی ایجاد کند خیانت می کند، هرکس می گوید انداختن وزیر قوت مجلس است، خیانت می کند. این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست. به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکردم باشم.

فاطمی امین با اشاره به اظهارات احد آزادیخواه در موافقت با استیضاح، گفت: وی در اظهارات خود به شرکتی اشاره کرد که 3 هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد و پرونده آن در سازمان تعزیرات مفتوح است. وی به شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان این وزارتخانه را مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه 27 جناحی رفته و وساطت کرده اند که فرد متخلف آزاد شود؟ این افراد اژدهای هفت سر فساد هستند.

وی گفت: به مردم ایران اطمینان می دهم که با هرگونه رانت خواری و ویژه خواری مقابله می کنیم، تاوان هم می دهیم. آقای رئیس مجلس باید موضوع را پیگیری کنید، این چه شرکتی است که وقتی به متاعش نمی رسد با معاون وزیر برخورد فیزیکی می کند! از آقای آزادیخواه نیز می خواهم جهت شفافیت در این خصوص توضیح دهند.

فاطمی امین همچنین گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است، دردهای مزمن دارد و بیش از 10 بار پشت همین تریبون اعلام کردم که یک برنامه 4 ساله داریم و الان در میانه راه هستیم. در ابتدای راه 2 مسیر در پیش داشتم، نخست می توانستم کوتاه بیایم یا فرافکنی کنم یا دنبال فرافکنی باشم یا شاکی شوم که راه بسیار آسانی بود. مسیر دومی هم در پیش داشتم که وارد میدان شوم و مسئله را به طور زیرساختی حل کنم که من این راه دوم را انتخاب کردم و ما الان در میانه راه و جراحی هستیم.

وی ادامه داد: نشانه های بهبودی حاصل شده است. صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال های گذشته تولید خودرو درمان می شد ما امروز دچار این مشکلات نمی شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی شد ما با این مسائل روبه رو نمی شدیم و اگر در نیمه دوم سال 1401 جنگ ارزی آغاز نمی شد ما با این موضوعات روبه رو نمی شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم ها، تولید کم و زیاد می شود.

فاطمی امین گفت: سال 1401 تنها سالی است که تحریم‌ها خنثی شده است، در حالی که تحریم‌های شدید برقرار بود و تولید خودرو به بیش از یک میلیون رسید. در سال 97 در دور جدید تحریم‌ها، اولین مورد تحریم‌ها خودرو بود و بعد از آن طلا و ریال و در ادامه بانک‌ها تحریم شدند و این یعنی دشمن می‌داند مسئله اجتماعی کشور ما است و دشمن می‌داند خودرو ابعاد اقتصادی وسیعی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سال 97 تا سال 1400 تولید به پایین‌تر از یک میلیون رسید و 20 و 25 درصد خودرو ناقص تولید می‌شد، مثلاً یک خودرو چراغ نداشت و دیگری سپر تا اینکه در آذر ماه 1400حدود 170 هزار خودرو کف پارکینگ مانده بود اما اکنون به هزار خودرو رسیده است، در پایان سال 1401 ما کمتر از هزار خودروی ناقص در پارکینگ داشتیم اما چه اتفاقی افتاد؟ تولید خودرو در سال 1401، 39 درصد رشد داشت و رویکرد ما در صنعت خودرو، داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست بلکه رویکرد ما اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و طراحی خودرو داخلی است که این اتفاق اکنون در حال وقوع است و این یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها.

وی ادامه داد: مگر ما در سایر حوزه‌ها مانند صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ مگر ما دو جور دانشگاه داریم؟ دو دانشجو کنار هم؛ یکی در صنعت داروسازی فعال شده، دیگری دفاعی و دیگری در صنعت خودرو، اما چرا وضعیت خودرو اینگونه است و وضعیت تجهیزات پزشکی به گونه‌ای دیگر. این مسئله به ما حاکمان بازمی‌گردد لذا ما باید حکمرانی را اصلاح کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: جوانان ایرانی، همان‌هایی که میلیمتری موشک طراحی می‌کنند، همان‌ها می‌توانند صنعت خودروی ایران را نجات دهند. قیمت خودرو چرا بالا رفت؟ اولین دلیل فاصله عرضه و تقاضا است و 4 سال تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید و واردات متوقف شد و این تقاضای انباشته ، فاصله بین عرضه و تقاضا میان قیمت بازار و خودروساز فاصله ایجاد کرد، اما در سال 1401 چه اتفاقی افتاد؟ از اردیبهشت ماه 1401 تورم خودرو (نه قیمت خودرو، چرا که قیمت افزایش پیدا کرده) کاهشی بوده است و شیب کاهش آن بیشتر از شیب کاهش تورم کشور است.

فاطمی امین افزود: البته در آذر ماه قیمت بالا رفت اما باید دید در این ماه چه اتفاقی افتاد، جنگ ارزی آغاز شد و افزایش قیمت خودرو در بازار در پی جنگ ارزی ناشی از افزایش قیمت تمام شده نیست. قیمت تمام شده در مواد اولیه خود را نشان می‌دهد (مگر قیمت کارخانه سال گذشته تغییر کرد بلکه قیمت بازار تغییر کرد) چرا که از آذر ماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و تورم و افزاشی قیمت ارز عده‌ای را به این فکر فرو برد که برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو بروند و این یعنی ایجاد تقاضای کاذب البته اگر ما در سال‌های گذشته تولید را بالا برده و اصلاح می‌کردیم این اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: افزایش قیمت ارز در اختیار وزارت صنعت بود؟ قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است. همه شما قبول دارید ما درگیر جنگ ارزی هستیم و اگر می‌گوییم جنگ یعنی جایی آسیب دیده است. بالاخره این افزایش قیمت ارز موجب تخریب برخی بازارها و صنایع شده است. یکی از آنها خودرو است. اکنون باید چه کار کرد؟ باید تولید را افزایش داد، همچنین واردات را تقویت کرد.

وی عنوان کرد: در مورد واردات باید بگویم تا اردیبهشت ماه 1400 ممنوعیت وجود داشت، آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ماه در دولت مصوب شد و هیأت تطبیق ایراداتی گرفت و آبان ماه آیین‌نامه نهایی مصوب شد و در آذرماه اولین نمونه‌ها وارد شد تا آزمایش‌ها و کنترل‌های محیط زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌ها انجام شود و روز گذشته اولین سری از خودروها از گمرک ترخیص شدند، تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده است، این در حالی است که ما با پیچیدگی‌های زیادی در واردات خودرو مواجه هستیم مثلاً قانونی متعلق به سال 1371 داریم. بر این اساس که اگر گمرک می‌خواهد خودروهای وارداتی را وارد کند، باید از کشور سازنده استعلام قیمت بگیرد، البته در لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرده این قضیه حل شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان مثالی مطرح کرد: مثلا خودرویی وارد شده است و مدت‌ها در گمرک مانده اما می‌گویند باید استاندارد اروپا داشته باشد و ایراداتی می‌گیرند مانند اینکه در کمربند پشت استاندارد اروپا درج نشده است، بنابراین ما بسیار درگیر جزئیات هستیم که مانع‌تراشی می‌کند و ما باید به این مسئله ورود کرده و فرآیندها و قوانین را اصلاح کنیم.

فاطمی امین گفت: در سال 1382 که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید که اولین خودرو وارد شود اما اکنون 6 ماهه این کار انجام شد، همچنین التهاب بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدیدی سوق داد. برنامه اولیه این بود که با واردات خودروهای نو و افزایش تولید، التهاب کاهش پیدا کند اما در بهمن ماه 1401 دولت آیین‌نامه‌ای را مصوب کرد که شروع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد بود اما این آیین‌نامه در هیأت تطبیق به دلیل مغایرت با ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو ابطال شد، به همین خاطر دولت مجدداً یک لایحه دوفوریتی مصوب کرد که این منع قانونی برداشته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین به ما می‌گویند چرا شما در برنامه خودرو تزلزل دارید اما یکی از کارهایی که ما از سال‌ گذشته برای ثبات در بازار خودرو آغاز کردیم عرضه در بورس بود اما متأسفانه متوقف شد. چرا ما اصرار داشتیم تا خودرو در بورس کالا عرضه شود؟ به این دلیل که یک مرجع قیمتی داشته باشیم. در سال گذشته 7 میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده است که یک میلیون و 300 هزار آن خودروی نو است. تمام خودروهای دست دوم مبتنی بر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا، هم قیمت بازار روند کاهش به خود گرفت و هم اگر این شرایط تداوم پیدا می کرد، قیمت های خودروهای دست دوم نیز مدیریت می شد، اما این ابزار را از ما گرفتند.

وی با تاکید بر ناکارآمدی خودروسازان گفت: قطعاً خودروسازان ناکارآمدند و قطعاً باید کیفیت، بهره وری و ایمنی را افزایش دهند، اما راهش این نیست که من کنار بنشینم و با شکایت و فرافکنی کار کنم، راهش مداخله های متعدد در بازار نیست. وضعیت فعلی مقصران متعددی دارد، اما من به فضل خدا ایستاده ام و این مسائل را حل خواهم کرد.

وزیر صمت دولت سیزدهم تصریح کرد: در برنامه 4 ساله اول خود بحث افزایش تولید را مطرح و به این هدف رسیدیم و امروز شاهد ثبات تولید و افزایش تیراز کارخانجات خودروسازی هستیم و فروردین امسال به نسبت سال گذشته، 57 درصد رشد تولید داریم و همین رویه باعث کاهش قیمت خودرو در این روزها شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: ما هم می گوییم خودرو مافیا دارد و مافیای آن قوی است، مافیایی که تهدید می کند و با مدیرکل من تماس گرفته و از افزایش تولید ناراحت است و مسببان وضع موجود افراد پنهانی هستند و ما ایستاده و به فضل خداوند مسئله را حل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *