مراقبت؛ نیاز یک رابطه خوب

مراقبت؛ نیاز یک رابطه خوب

یکی از مواردی که می تواند رابطه ها را مستحکم نگه دارد وکم توجهی به آن چالش های فراوانی را ایجاد کند حفظ فاصله و احترام به حریم خصوصی طرف مقابل است…

یکی از مواردی که می تواند رابطه ها را مستحکم نگه دارد وکم توجهی به آن چالش های فراوانی را ایجاد کند حفظ فاصله و احترام به حریم خصوصی طرف مقابل است.

عموما دوطرفی که بنای یک رابطه عاطفی را می گذارند از هم تقاضای توجه و دیده شدن دارند، برخی آدم ها وقتی وارد رابطه عاطفی و زوجی می شوند چسبندگی را نشانه ای از صمیمیت قلمداد کرده و تصور می کنند عشق و دوست داشتن یعنی شکستن مرزهای طرف مقابل، یعنی تماس های مکرر و صحبت های طولانی بی وقفه، دیدارهای بی وقفه و هر دقیقه از دیگری خبر گرفتن.

در حالی که خیلی از اوقات رابطه های بیمار گونه چنین علائمی از خود نشان می دهند در یک رابطه سالم طرفین به حریم شخصی و خلوت یکدیگر بها می دهند و آن را به رسمیت می شناسند و می پذیرند که طرف مقابلشان در حین اینکه در رابطه عاطفی است نیازمند وجود خلوت و تنهایی نیز هست، چنین فردی لزوما نه منزوی است، نه بیمار و نه گوشه گیر.

یک رابطه اصیل به معنی تجربه عشق به همراه آزادی است، در چنین رابطه ای کسی بردیگری سخت نمی گیرد و فشاری وارد نمی آورد و هر فرد برای خواسته ها و نیازهای طرف دیگر رابطه ارزش قائل است.

با این وجود باید دانست که تنهایی و رابطه دو سر یک محورند که ضرورت آن با همدیگر احساس می شود ،آن کسی که تنهایی برایش گزنده است کام خود و شریک عاطفی اش را تلخ می کند چرا که مدام توقع حضور دارد اما باید گفت که کنترل گری و لای منگنه قرار دادن عشق از ذهنیت ناسالم بر می خیزد.

رابطه سالم نیاز به مراقبت دارد نه کنترل و اینکه استقلال طرف مقابلمان را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم رای خودش را ابراز کند و برای نظراتش ارزش قائل شویم و به مهمترین خواسته اش که حفظ فاصله و حریم است نیز احترام بگذاریم.

پس اگر کسی به خلوت خود رفت را منزوی و غیر اجتماعی نخوانیمش و بدانیم که در تنهایی است که مسیر های بیداری نمایان می شوند .

هر کسی در زندگی خود حیاط خلوتی اختصاصی دارد که هرازگاهی مایل است به آنجا برود و برای خودش چایی بریزد و باخودش گپ و گفتی کند و به تماشای خود بنشیند.

تهیه و تنظیم : محدثه قربانی کارشناس ارشد روانشناسی مشاور و مددکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *