آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش(uv) روی چشم و راه های پیشگیری از آنها

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در گفتگوی اختصاصی با هرازنیوز با بیان اینکه از کل اشعه هایی که از خورشید به زمین می تابد حدود 5 درصد آن اشعه UV است تصریح کرد: مواج فرا بنفش بر حسب طول موج شان به 3 دسته A, B, C تقسیم می شوند، اشعه UV-A حاوی امواج با طول موج بین 320-400 nm بوده و اشعه UV-B حاوی امواج با طول موج بین 290-320 nm می باشد. از 5 درصد اشعه فرا بنفش رسیده به زمین 90 درصد آن از نوع اشعه UV-C و 10 درصد آن از نوع اشعه UV-B است.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود:سلول های حساس به نور در چشم، نقش مهمی در چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن ما ایفا می کنند این امر به ویژه با افزایش سن و مستعد شدن به بی خوابی بسیار مهم است،همچنین نور خورشید در تولید ویتامین دی نیز بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه استفاده از نور طبیعی خورشید، بسیار مهم و در عین حال مفید است، ولیکن تماس طولانی مدت با اشعه ماورای بنفش نور خورشید به همراه اسیبهایی برای بدن به خصوص پوست و چشم می باشد و موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که شما می توانید نور خورشید را ببینید، اما شما نمی توانید تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید را ببینید یا احساس کنید.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) با  بیان اینکه همه (از جمله کودکان) در معرض آسیب چشم از تابش اشعه ماوراء بنفش هستند اظهار کرد :  برخی از گروههایی که بیشترین تماس و آسیب ناشی از اشعه UV را دارند شامل گروههای زیر می باشند:

*افرادی که  ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می گذرانند: مانند کارگران ساختمانی، جوشکاران،کارگران تابلوهای الکترونیکی، غریق نجات ساحل، اسکی بازان ، کوه نوردان ، شاغلین مغازه های روباز،  رانندگان تاکسی، و…   )
* کسانی که مدتهای طولانی  از حمام افتاب و یا تخت برنزه استفاده می کنند.
* افرادی که در کوهستان یا مناطق کویری زندگی می کنند.
*افرادی که سابقه انجام  جراحی آب مروارید (در یک یا هر دو چشم) انجام داده  یا دچار اختلال شبکیه هستند.
* افرادی که از داروهای خاص مانند تتراسایکلین، داروهای سولفات، قرص های ضد بارداری، داروهای ادرارآور و آرامبخش استفاده می کنند (این داروها حساسیت چشم را به نور افزایش می دهد).

وی با اذعان به این مطلب که میزان اشعه ماوراء بنفش تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله زمان روز، زمان سال، پوشش ابر، ارتفاع، موقعیت و سطوح اطراف است.  سازمان بهداشت جهانی میزان اشعه ماوراء بنفش را در مقیاسی از 0 (پایین) تا 11 (شدید) اندازه گیری می کند.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر درادامه با اشاره به اینکه قرار گرفتن طولانی مدت و کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به چشم ها آسیب برساند اظهار کرد : مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش منجر به تمایز غیرطبیعی سلول های اپیتلیال عدسی و افزایش پروتئین های تجمع یافته در لنزهای موش در طی چند ماه شده  و آب مروارید قشری تنها پس از 1.5 سال ایجاد می شود.

این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: تابش اشعه فرابنفش عوارضی بر تمام سطوح چشم بر جای می‌گذارد و شایع‌ترین دلیل شناخته شده برای سرطان‌های پلک و ملتحمه چشم است ،ایجاد تومور بر روی پلک و ملتحمه، سوختگی روی سطح قرنیه و ناخنک در چشم از دیگر عوارض اشعه فرابنفش است.

وی ادامه داد: ناخنک ضایعه خوش خیمی است که تغییراتی بر سطح چشم ایجاد می‌کند به صورتی که از ملتحمه شروع شده و قرنیه را می‌پوشاند و باعث کاهش دید و قرمزی چشم می‌شود و باید عمل جراحی شود.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر با بیان اینکه خشکی چشم، آب مروارید در سن پایین، عوارض بر روی شبکیه و در نتیجه ایجاد بیماری استحاله در چشم (تخریب لکه زرد)در سن پایین از دیگر اثرات منفی اشعه فرابنفش است.

دکتر مرتضی بصیرت در ادامه اذعان کرد: ممکن است سالها طول بکشد تا آب مروارید و سرطان چشم ایجاد شود. هر بار که بدون محافظ چشم در معرض آفتاب قرار می گیرید، خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش می دهید.  به همین علت نوزادان و کودکان باید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند. افراد در هر سنی هر زمان که در خارج از منزل هستند باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود:معاینات جامع  و دوره ای چشم  توسط اپتومتریست یا چشم پزشک به متخصصان این امکان را می دهد تا هرگونه آسیب چشمی را پیگیری کنندبه طور کلی، بهتر است از فعالیت در فضای باز بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید ،حتما از عینک آفتابی استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *