جراحی پیوند قرنیه چشم (کراتوپلاستی) و مراقبت بعد آن

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در گفتگوی اختصاصی با هرازنیوز با بیان اینکه قرنیه لایه بیرونی شفاف جلوی کره چشم است و مانند پنجره ای به چشم عمل می کند تصریح کرد : قرنیه به تمرکز پرتوهای نور روی شبکیه کمک می کند. سپس این “تصویر” به مغز منتقل می شود. هنگامی که قرنیه آسیب می بیند، می تواند کمتر شفاف باشد یا شکل آن تغییر کند.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود:جراحی پیوند قرنیه، یکی از انواع عمل چشم است که به‌منظور جایگزینی بخشی از قرنیه خود فرد با بافت قرنیه اهدایی انجام می‌شود،به‌وسیله پیوند قرنیه، بینایی فرد بازیابی می‌شود، درد کاهش می‌یابد و ظاهر قرنیه‌ی آسیب‌دیده بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اکثر جراحی‌های پیوند قرنیه موفقیت‌آمیز هستنداظهار کرد: اما مانند دیگر انواع عمل‌های پیوند عضو خطر بروز عوارضی مانند رد قرنیه اهداکننده وجود دارد.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) با  بیان اینکه در این نوع جراحی مانند تمام انواع جراحی، خطر عوارض ناشی از پیوند قرنیه وجود دارد مطرح کرد:این عوارض می تواند شامل پس زدن قرنیه جدید توسط بدن، عفونت و مشکلات بینایی بیشتر باشد. اغلب پیوند قرنیه موفقیت آمیز بوده و حداقل تا 10 سال بدون عارضه عمل می کند.

وی با اذعان به این مطلب که بعد از پیوند قرنیه زمان بهبودی پیوند قرنیه به نوع پیوند بستگی داردگفت:  حدود 18 ماه طول می کشد تا از نتایج نهایی پیوند تمام ضخامت لذت ببرید، اگرچه معمولاً می توان عینک یا لنز تماسی را خیلی زودتر تهیه کرد.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر درادامه با اشاره به اینکه پیوند قرنیه معمولاً برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از شرایط پزشکی خاص انجام می شود تصریح کرد: این پیوند همچنین گاهی اوقات برای تسکین درد در چشم آسیب دیده یا بیمار یا برای درمان موارد اضطراری مانند عفونت شدید یا آسیب نیز استفاده می شود.

وی در ادامه برخی از رایج ترین دلایل نیاز به پیوند قرنیه را عنوان کرد و افزود دلایلی همچون قوز قرنیه،شرایط دژنراتیو،زخم‌های ناشی از عفونت‌ها، مانند تبخال چشم یا کراتیت قارچی،عوارض نادر ناشی از عمل جراحی لیزیک،تورم بیش از حد (ورم) قرنیه و رد پیوند به دنبال پیوند قرنیه قبلی می توانند موجب جراحی پیوند قرنیه شوند.

اپتومتریست مرتضی بصیرت با بیان اینکه بیمار باید پس از پیوند قرنیه به خوبی از چشم خود مراقبت کنید تا خطر عوارض را کاهش دهد افزود: وقتی پس از جراحی پد برداشته می شود، ممکن است فرد متوجه شود که بینایی اش تار شده است، این امری طبیعی است و پس از عمل نباید درد جدی وجود داشته باشد، اما ممکن است کمی تورم و ناراحتی وجود داشته باشد.

این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت:قرنیه‌های مورداستفاده در پیوند قرنیه، از چشم افرادی که فوت کرده‌اند، جدا می‌شود، قرنیه افرادی که به دلایل ناشناخته فوت کرده‌اند یا مبتلا به بیماری‌هایی بوده‌اند که قابل‌گسترش است، از طرف جراحان رد می‌شود و همچنین قرنیه افرادی که جراحی چشم و یا بیماری‌های مرتبط با چشم داشته‌اند، هم پذیرفته نمی‌شود،برخلاف اندام‌هایی مانند کبد و کلیه، برای پیوند قرنیه نیازی به تطبیق بافت نیست، به همین دلیل برای این کار نیاز به زمان انتظار زیادی نیست.

وی با اشاره به اینکه عمل پیوند قرنیه نیازی به آمادگی قبل از عمل خاصی ندارد اظهار کرد: بیمار بعد از عمل باید داروهای تجویزی را طبق دستور پزشک مصرف کند و تا مدتی از عینک استفاده کند.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر با بیان اینکه به‌طورکلی پیوند قرنیه یک روش جراحی نسبتا بی‌خطر است عنوان کرد: این عمل مانند دیگر جراحی‌ها، احتمال بروز عوارض وجود داردو مشکلات و عوارض احتمالی آن شامل پس‌زدن پیوند قرنیه
،عفونت شدید چشم (اندوفتالمیت)،خونریزی،فشار بالا در چشم (گلوکوم)،کدر شدن عدسی چشم (آب مروارید)،تورم قرنیه،التهاب چشم
و عیوب انکساری می شود.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) مطرح کرد: ما با بهره گیری از مجرب ترین کادر و  تکنولوژی روز دنیا در کلینیک آماده ارائه طیفی وسیع از خدمات بینایی سنجی چشم و تشخیص بیماریهای چشمی هستیم و بیماران مبتلا به مشکلات قرنیه جهت بررسی کامل و جامع و در صورت نیاز برای جراحی   به نزد استادمان دکتر دریاباری  جراح و متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه و سلولهای بنیادی در تهران ارجاع می دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *