رتبه‌بندی ۱۱۰ دانشگاه کشور توسط ISC

رتبه‌بندی و ارزیابی ۱۱۰ دانشگاه کشور توسط گروه رتبه بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) با اعلام این خبر گفت: نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۵۸ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز یکشنبه به تاریخ ۱۵ آبان ماه جاری تأیید و مصوب شد که رتبه مطلق هر دانشگاه اعلام شود.

دکتر فاضل‌زاده گفت: در این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین‌المللی‌سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است.

وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌­شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می‌شود، جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است.

فاضل‌زاده ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع‌آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع‌آوری آن بر عهده گروه رتبه‌بندی ISC است، خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطین در دانشگاه‌ها به دست می­‌آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می‌شود.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، وی گفت: در رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مجموعا تعداد ۱۱۰ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و براساس ماموریت، هر یک دسته‌بندی شده و مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. تفاوت این دسته‌بندی با رتبه‌بندی سال‌های پیش این است که در این دسته‌بندی، دانشگاه‌های زیرنظام به صورت مستقل هستند.

آمار حضور دانشگاه‌­ها براساس نوع دانشگاه به شرح زیر است:

رتبه مطلق دانشگاه‌های جامع کشور در جدول زیر نشان داده شده است.

 

 

 

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *