آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

اپتومتریست مرتضی بصیرت( متخصص بینایی سنجی ) در گفتگو با خبرنگار هراز نیوز با بیان اینکه بیماری آب مروارید با تيره و كدر شدن عدسي چشمها همراه است اظهار کرد: شايع ترين نوع این بیماری  كاتاراكت وابسته به سن است و به واسطه افزايش سن احتمال ابتلا به اين بيماري افزايش پيدا مي كندوتقريبا تمام افراد بالاي 65سال به درجاتي از اين بيماري مبتلا مي شوند .

 

 

این عضو آکادمی اپتومتریست ایران و آسیا با اشاره به اینکه از علایم بالینی این بیماری تاری دید تدریجی و بدون درد است افزود:
پخش نور،عدم توانایی تشخیص بین رنگها ،کاهش دقت بینایی،تیرگی رنگها هم از دیگر علایم این بیماریست .

وی با بیان اینکه  هیچ روش اثبات شده‌ای برای پیشگیری از آب مروارید  وجود ندارد خاطر نشان کرد:چنانچه فردی  دچار دیابت و بیماری‌هایی دیگری باشد باید این بیماریها را کنترل و درمان کند چرا که این بیماریها خطر ابتلا به کاتاراکت را افزایش می‌دهد .
این متخصص بینایی سنجی معاینه‌ی منظم چشم‌ها توسط اپتومتریست ها را توصیه کرد و افزود: ترک سیگار ,انتخاب رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف الکل از راههای کنترل و درمان این بیماریست.

 

وی با تاکید بر اینکه استفاده از عینکهای آفتابی مناسب با تجویز اپتومتریست ازمهمترین راههای  پیشگیری این بیماری است مطرح کرد:اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید در پیشروی آب مروارید کمک کننده است و استفاده از عینک آفتابی مناسب می‌تواند مانع رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم‌ها شود.

این عضو آکادمی اپتومتریست ایران و آسیا  تنها راه درمان موثر در افراد مبتلا به آب مروارید را جراحی دانست و اظهار کرد :جراحی کاتاراکت معمولا به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌شودو با این حال خطر عفونت و خونریزی را نیز به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *