ظرفیت سرزمینی و زیست‌پذیری گردشگری مازندران در معرض خطر است

ظرفیت سرزمینی و زیست‌پذیری گردشگری مازندران در معرض خطر است

هرازنیوز به نقل از ایسنا/مازندران یک کارشناس گردشگری و استاد دانشگاه معتقد است: زیست پذیری شهری و روستایی استان مازندران با توجه به تغییرات اقلیمی و منابع آبی و محیطی و توانایی های سرزمینی در آینده نزدیک با خطرات و بحران ها مواجه خواهد شد.

محمدرضا اورمزدیضمن اظهار به اینکه سفر باید بر اساس ساختارها و اصول نظام‌ مند باشد، به ظرفیت های ویژه مازندران اشاره کرد و افزود: حجم زیاد مسافر باعث به وجود آمدن پدیده چادرخوابی در شهرهایی که مقصد گردشگری هستند به ویژه غرب مازندران شده است.

اورمزدی با بیان اینکه زیست پذیری شهرها به ویژه در غرب مازندران جوابگوی حجم عظیم مسافر نیست، افزود: خدمات زیربنایی آب، برق، تلفن، گاز و جاده، شبکه ترافیکی، سوخت، ارزاق و غیره جوابگو نیست و باید برنامه ریزی وسیعی در این موارد صورت گیرد. همچنین باید مبادی ورودی و خروجی استان کنترل شود و مدیریت در سفر صورت و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: شبکه موجود حمل و نقل جاده ای مازندران پذیرای این حجم مسافر نیست و مردم این استان در زندگی روزمره خود دچار مشکل شده اند که نگاه ویژه مسئولین طلب می کند.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه طرح جامع مدونی برای پیکیج های مسافرتی وجود ندارد، گفت: باید شبکه وسیع خدمات گردشگری در سرتاسر ایران ایجاد شود تا مردم، میل سفر به یک نقطه و منطقه را نداشته باشند.

اورمزدی تصریح کرد: ۸۰ نوع گردشگری در بخش های مختلف وجود دارد که شبکه آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی در این زمینه می توانند کمک بسیار بزرگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروزه فضاها و کسب و کارها به سمت دیجیتال و الکترونیک پیش می رود و رویکردها عوض شده است بنابراین باید یک سری قوانین بروزرسانی شوند.

این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری ادامه داد: در سال های اخیر بیشتر مردم، تمایل سفر به شمال کشور (مازندران، گیلان و گلستان) به دلیل شرایط خاص و مواهب الهی مانند جنگل و کوهستان و دریا و ساحل دارند اما با این حجم مسافر در آینده نزدیک این زیبایی ها را از دست خواهیم داد چون با توجه به تنش های آبی که در کشور رخ داده سیل مهاجرت به شمال کشور بسیار زیاد شده و چند سال آینده شاهد بحران های مختلف خواهیم بود.

پتانسیل های گردشگری مذهبی

اورمزدی تاکید کرد: در همه جای دنیا فضاهای مذهبی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محسوب می شوند و گردشگری مذهبی در استان مازندران ظرفیت بی نظیری است و با توجه به اینکه کشور ایران جمعیت مسلمان و شیعه دارد و همین طور جمعیت کشورهای همسایه می توان از این پتانسیل استفاده کرد.

وی تصریح کرد: ظرفیت گردشگری مذهبی باید به صورت یک برنامه سفر و دستور کار از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به استان ها به ویژه مازندران ابلاغ شود؛ همچنین لازم است با هماهنگی اوقاف، سازمان تبلیغات و نهادهایی که عهده دار تبلیغات امور مذهبی هستند برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر باید انجام شود.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی یکی از زیرشاخه های صنعت توریسم است، خاطرنشان کرد: استان مازندران هر ساله پذیرای میلیونی گردشگران داخلی و خارجی است و در حقیقت سرویس ملی را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *