خارج کردن انگشتر از معده کودک زیرابی در بابل

فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل از خارج کردن انگشتر از معده کودک زیرابی توسط تیم پزشکی و تیم تخصصی آندوسکوپی بیمارستان کودکان امیرکلا خبر داد.

به گزارش  هرازنیوز از  دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر ساناز مهربانی با اعلام این خبر افزود: انگشتر مادر که به صورت اتفاقی در حین بازی توسط این کودک بلعیده ‌شده بود از معده وی خارج شد.

دکتر ساناز مهربانی ، فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل، در این خصوص گفت: جسم خارجی توسط دختر ۴ ساله اهل زیراب حدود ۱۱ روز قبل بلعیده شده بود که با توجه به سایز جسم خارجی بلع شده و سن و جثه کودک دفع نگردید و برای خارج کردن انگشتر به بابل ارجاع داده شد.
وی افزود: با انجام رادیوگرافی و آندوسکوپی جسم خارجی در معده، رؤیت و با آندوسکوپی بدون هرگونه عوارضی با همکاری دكتر اسماعيلي متخصص بيهوشي و همکاران آندوسکوپی خارج شد، بیمار پس از هوشیاری و با حال عمومی مناسب مرخص شد.
وی اظهار کرد: بیش‌ترین موارد بلع اتفاقی جسم خارجی در کودکان بین سنین ۶ ماه تا ۴ سال رخ می‌دهد که  سکه و اسباب‌بازی‌های کوچک شایع‌ترین موارد جسم خارجی را تشکیل می‌دهند.

 

فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: از بین اجسام خارجی بلع باتری بسیار خطرناک بوده و باعث پارگی مری در طی چند ساعت می‌شود. اجسام نوک‌تیز نیز می‌تواند باعث آسیب به مری و بافت‌های اطراف مری به خصوص عروق و معده شده و ممکن است باعث خونریزی شدید شوند.
وی با اشاره به اینکه اجسام نوک‌تیز و باتری باید به وسیله آندوسکوپ اورژانسی خارج شوند، بیان کرد: به والدین توصیه می‌شود اجسام کوچک قابل بلع به خصوص اجسام تیز و سربی و باتری های دیسکی وماگنت یا آهن ربا از دسترس کودکان   خارج شود.
دکتر مهربانی ادامه داد: والدین همچنین ، فرزندان خود را از مواد شوینده اسیدی و قلیایی دور نگه داشته باشند چون می تواند گاهی منجر به عوارض جبران ناپذیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *