میرسعید نیکزاد لاریجانی، عضو اسبق هیات مدیره بانک توسعه صادرات  و معاون اسبق حقوقی و امور مجلس  وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد

به گزارش پایگاه خبری هرازنیوز عضو اسبق هیات مدیره بانک توسعه صادرات  و معاون اسبق حقوقی و امور مجلس  وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار نامه ای از مسوولان دولت خواست تا از کاله حمایت کنند .

 

وظیفه دولت در قبال آتش سوزی در کارخانه شرکت کاله در کربلا

 

1-    در بانک توسعه صادرات با آقای سلیمانی آشنا شدم. به یمن کار در بانک توسعه صادرات (این بدهی را به آقای مهندس مظاهری دارم که در دوران تصدی بانک توسعه صادرات، از من برای حضور در این بانک دعوت کرده بودند) و به عنوان عضو هیات مدیره صادرات با بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ و خوشنام کشور آشنا شده بودم و آقای سلیمانی یکی از این افراد بزرگ بود. در کشوری که به دلیل تکیه بر درآمدهای سهل الوصول نفتی، اکثریت قاطع مدیران دولتی، نه با تولید و الزامات و سختی های آن آشنایی دارند و نه برای آن ارزشی قایل هستند، این افراد تنها به دلیل عشق با تولید و این مرز و بوم خواب و خوراک را بر خود حرام کرده اند با اتکا به توانایی و خلاقیت های خود، در پی تولید و حل مشکلات آن بوده و هستند.

2-    پس از بازنشستگی با دعوت آقای سلیمانی به مجموعه بزرگ و افتخار آفرین کاله ملحق شدم و این شانس را داشتم که مدت نزدیک به سه سال از نزدیک با ایشان و جمعی از نخبگان دانش، تولید، بازرگانی و صادرات همکاری داشته باشم و امروزه هم که از این گروه جدا شده ام دلم برای موفقیت های این گروه بزرگ و افتخار آفرین می تپد و از شنیدن بروز مشکلات و اتفاق هایی مانند انفجار و آتش سوزی اخیر به لرزه در می آید.

3-    این مجموعه با حدود 17000 نفر نیروی کار و تولید حدود 1800 نوع محصول و صادرات قابل توجه به کشورهای مختلف در اقصی نقاط کشور یکی از بزرگترین و شاخص ترین واحدهای کاملا خصوصی در کشور و اولین شرکت صنایع غذایی در کشور با حجم بالای تنوع، تولید و صادرات در کشور است.

4-    در طول بیش از دو دهه، تولیدات شرکت کاله که در بسته بندی های چشم نواز، تنوع گسترده، کیفیت بالا و نوآوری مستمر به بازار عرضه می شد، موجب بالارفتن سطح انتظار مردم و شهروندان از محصولات غذایی گردید و با پیشتازی این شرکت بود که امروزه در سوپرمارکت ها، فروشگاه های مواد غذایی و …، شاهد حضور بسته بندی های متنوع مواد غذایی از شرکت های متعدد و پرشمار هستیم و این جانب اعتقاد دارم نقش کاله به عنوان پیشتاز و به ویژه آقای سلیمانی به عنوان سکاندار و موتور محرکه این مجموعه قابل چشم پوشی نیست.

5-    گروه کاله پس از فتح بازارهای داخلی، به درستی بازارهای صادراتی را هدف قرار داد و در میان کشورهای متعدد، تمرین و آزمون حضور در کشورهای دیگر را با صادرات مواد غذایی به کشور عراق و افغانستان آغاز کرد. این تشخیص از چند جهت درست و منطقی بود. تولید کنندگان بی تجربه و کم تجربه کشورمان که از هیچ گونه حمایت حاکمیتی و دولتی برخوردار نیستند نمی توانند تولیدات خود را به کشورهای پیشرفته که از نظر استانداردهای متعدد (از منظر کیفیت محصول، میزان مواد مختلف در آن، نوع بسته بندی، وزن بسته ها و رنگ و جنس بسته بندی …) در سطوح غیر قابل دسترس قرار دارند صادر کنند و به همین دلیل باید در یک فرایند بلند مدت با آزمون و خطا، راه های افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها، ارتقای سطح بسته بندی مناسب، توسعه بازاریابی و بازارسازی  و … راه های حضور در بازارهای کشورهای پیشرفته را یاد بگیرند و هم از این رو است که شرکت کاله آزمون حضور در بازارهای بین المللی و تمرین صادرات را از عراق و افغانستان شروع کرد و پس از سال ها تحمل زیان و مشکلات ناشی از فقدان تجربه و دانش صادراتی و جلب اعتماد مصرف کنندگان توانست جای پای خود را در بازار عراق محکم نماید و سپس به بازارهای دیگر منطقه ای و فرامنطقه ای بیندیشد. امروزه محصولات کاله به کشورهای متعددی در قاره های امریکای شمالی، اروپا، آسیا (خاورمیانه، کشورهای تازه استقلال یافته، آسیای جنوب شرقی و …) صادر می شود.

6-    پس از کسب موفقیت در جلب اعتماد مصرف کنندگان عراقی و به دست آوردن آن چه که در بازاریابی به وفاداری مشتری و مصرف کننده نهایی معروف است، در یک گام پیشتازانه دیگر، احداث کارخانه تولید محصولات لبنی در عراق (کربلا) در دستور کار شرکت کاله قرار گرفت.

7-    توسعه صادرات و سرمایه گذاری در بخش های تولیدی سایر کشورها مقوله پیچیده و بسیار ظریفی است، ولی همین امر بسیار مشکل و پیچیده راه ناگزیرِ تمامی شرکت هایی است که سودای حضور در بازارهای جهانی را دارند. شرکت های ایرانی بدون توجه به توسعه صادرات و در گام های بعدی احداث مجموده های تولیدی در سایر کشورها، و تنها با محصور ماندن در بازارهای داخلی، امکان بقا نخواهند داشت.

8-    یکی دیگر از دلایل اهمیت صادرات و سرمایه گذاری کاله در کشورهای دیگر، بی ثباتی نرخ ارز، تعدد و تورم بخشنامه ها و مقررات متعدد، پیچیده، ناکارامد و دست و پاگیر در کشور ما است که تنها گره بر گره می زنند و مشکلی از تولیدکنندگان صادرکنندگان را حل نمی کنند. وابستگی ساختاری مدیریت کلان کشورمان به درآمدهای سهل الوصول نفتی، موجب ناکارمدی سیستم حکومتداری در کشورمان شده است و در این میان بخش خصوصی، در اقتصادی که بیشتر از 80 درصد آن در سیطره حاکمیت و دولت قرار دارد در واقع، در کف شیر نر خونخواره ای اسیر است و از این رو است که شرکت کاله با تلاش برای افزایش حضور در کشورهای دیگر و سرمایه گذاری سعی کرده است بند ناف خود را از دولت قطع کرده و تا حدی تعیین سرنوشت خود را در دستان خود گیرد.

9-    شرکت کاله با صادرات روزانه حدود 600 تن محصول به عراق و دارا بودن حدود 23 درصد سهم بازار عراق به عنوان اولین شرکت مواد غذایی، در خانه های مردم و بر سر سفره های آنان (جمله ای که وزیر تجارت عراق به وزیر صنعت و معدن و تجارت وقت کشورمان که به عراق سفر کرده بود گفته است) حضوری مطمئن و بالنده داشته است و تمامی کسانی که به عراق سفر کرده اند به طور حتم مانند نگارنده این سطور، با دیدن تابلوهای تبلیغاتی کاله در مسیر نجف، کربلا احساس غرور و شعف کرده اند.

10-مجموعه بزرگ و معظم کارخانه کاله در کربلا، با تولید روزانه حدود 200 تن محصولات لبنی و برنامه افزایش تولید تا 1000 تن و متنوع کردن آن (تولیدات گوشتی، سوسیس، کالباس، همبرگر، نوشیدنی، بستنی و …) برنامه بلندمدتی را برای افزایش حضور در بازار عراق طراحی کرده و در دست اجرا داشت و تا زمان انفجار و آتش سوزی بالغ بر 100 میلیون دلار بدون حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و تنها از محل منابع داخلی کاله در این مجموعه سرمایه گذاری گردیده بود.

11-شرکت المراعی عربستان سعودی تلاش های زیادی برای حضور در بازار کشور عراق داشته است و بر خلاف شرکت کاله که از حمایت های عملی جمهوری اسلامی برخوردار نبوده است، از حمایت های جدی دولت عربستان از یک سو و حمایت ضمنی کشور عراق از سوی دیگر هم بهره مند بوده است. از همین رو، در فاصله زمانی کوتاهی، حقوق ورودی مواد غذایی از ایران به عراق از 10 درصد به 35 درصد و بعد به 60 درصد و برای برخی محصولات به 135 درصد افزایش یافت. این در حالی است که حقوق ورودی مواد غذایی در میان کشورهای اتحادیه عرب 5 درصد است. این به معنای افزایش چند برابری حقوق گمرکی و سود بازرگانی صادرات به عراق بوده و در عمل به معنای گرانتر شدن محصولات کاله در برابر  محصولات شرکت المراعی و سایر شرکت ها در کشورهای عربی است که به طرز نگران کننده ای قدرت رقابتی شرکت کاله را کاهش می دهد.

12-تلاش های صورت گرفته برای استفاده از منابع نظام بانکی کشورمان و صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات به منظور گسترش سرمایه گذاری و افزایش تولید در عراق به جای صادرات و پرداخت حقوق ورودی ناعادلانه، به دلایلی مانند نداشتن رویه برای سرمایه گذاری در خارج از کشور، مشکل اخذ وثیقه، عدم آمادگی مدیران نظام بانکی برای اتخاذ تصمیم در این خصوص و … در عمل و تا کنون، نتیجه ای در بر نداشته است. بارها در مکاتبات مختلف به این موضوع اشاره شد که برای حمایت از حضور موثر
شرکت های ایرانی در کشورهای دیگر، لازم است دولت به موضوع ارایه تسهیلات به شرکت های متقاضی معتبر و دارای اهلیت های حرفه ای توجه کرده و در این خصوص سازوکار مشخص و گره گشایی پیش بینی کند که در عمل راه به جایی نبرده است.

13-اکنون که  سرمایه گذاری صد میلیون دلاری یک شرکت پیشگام و پیشتاز ایرانی با این اتفاق روبرو شده و در خطر قرار گرفته است، بر حاکمیت جمهوری اسلامی و دولتیان کشورمان فرض است در حمایت از حضور اقتصادی شرکت کاله در کشور عراق در بالاترین اولویت تدابیری را بیندیشند و راه را برای حضور شرکت های بزرگ و خوشنام در کشور عراق و سایر کشورها باز کنند.

14-بی تردید افزایش ارتباطات بازرگانی و تجاری و اقتصادی با سایر کشورها می تواند منجر به گسترش مبادلات تجاری شده و از این طریق ضمن ایجاد یک رابطه دو طرفه سود آور و برد برد، هزینه چالش های سیاسی افزایش یابد. امروزه گسترش ارتباطات بازرگانی به عنوان یک راه حل مطمئن برای افزایش دوستی و ارتباط سالم و موثر کشورها مورد توجه قرار گرفته است. افزایش سطح و عمق این ارتباطات هزینه چالش های سیاسی را بسیار بالا می برد و سیاستمداران را به انتخاب راه های کم هزینه تر و مناسبتری (به جای درگیری نظامی و جنگ) سوق می دهد.

15-به طور یقین، شرکت کاله به عنوان اولین شرکت و پیشگام و پیشتاز صنایع غذایی در حضور در بازارهای
بین المللی  آخرین شرکت نخواهد بود و سایر شرکت های بزرگ کشورمان نیز همین رویه را انتخاب خواهند کرد و از این رو بر اولیای حاکمیت جمهوری اسلامی فرض است این گونه شرکت ها را در انجام این هدف مقدس که تضمین کننده بقای صنعت و اشتغال در کشور بوده و در عین حال پیام آور صلح و دوستی برای سایر کشور ها است و چهره ای دوستانه و متفاوت از جمهوری اسلامی ایران را در بازارهای رقابت جهانی به نمایش می گذارد، یاری کند و با تدوین مقررات و قوانین مناسب راه را برای توسعه صادرات و توسعه سرمایه گذاری هایی باز کند که بر تعداد دوستان کشورمان خواهد افزود و بقای صنعت،  تولید، اشتغال را برای امروز و نسل و نسل های آینده تضمین خواهد کرد.

 

 

میرسعید نیکزادلاریجانی

عضو اسبق هیات مدیره بانک توسعه صادرات

و معاون اسبق حقوقی و امور مجلس

وزارت امور اقتصادی و دارایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *