برگزیدگان دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم معرفی شدند

پس از سه روز رقابت نفس گیر 294 هنرمند هفت رشته ساز، گروه نوازی، آواز و مقاله هیات داوران نفرات برگزیده را معرفی کردند.

به گزارش هرازنیوز آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم با معرفی برگزیدگان به شرح زیر به کار خود پایان داد:

گروه “مازرون” به سرپرستی رضا دیوسالار از شهرستان نور برترین گروه و احسان پژوهنده در رشته مقاله با عنوان “ردپای مقام امیری در ردیف موسیقی دستگاهی ایران”حائز رتبه اول شدند.

در بخش دوتار در رده بالای ۱۹سال فرهاد محمدی، خسرو اسحاقی گرجی رتبه برترین و امیرحسین مرادی بالف و اسفندیار عابدی رتبه برتر را از آن خود کردند.

در همین حوزه در رده زیر۱۹سال نیز محمد حسین ابراهیمی، پارسا گلستانی، امیرعلی جهانبخش و هومن جعفری کلیجی به رتبه برتر دست یافتند.

امیرحسین رضازاده نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کرد.

با رای هیات داوران دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان در بخش غرنه در رده سنی بالای ۱۹سال حسین جهانی نسب به عنوان نفر برتر اعلام شد و امیرمحمد خطیبی عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

در سرنا نیز محمد الیاسی سرکتی و نورالله یوسفی مقام برتر را کسب کردند.

در رشته آواز محلی در رده سنی بالای ۱۹سال میثم شیخ نژاد، محمد دست افکن کرمانی عنوان برترین و یونس جعفری، ذات الله استوان عمران و احمد طالبی دادوکلایی مقام برتر را کسب کردند.

در همین رشته در رده سنی زیر۱۹سال یونس قریشی ، آرمان فلاح پور رتبه برتر را کسب کردند.

در رشته لگن نوازی بر اساس رای هیات داوران این رشته در رده سنی بالای ۱۹سال خدیجه گلستانی برترین نوازنده این رشته شد و راضیه کاظمی ،سکینه اسکندری رتبه برتر را از آن خود کردند.

در رده زیر۱۹سال نیز آیدا طاهری، هستی حسن نژاد و نیایش حسن نژاد موفق به کسب رتبه برتر شدند.

در رشته لله وا در رده سنی بالای ۱۹سال، پویا محسنی و خلیل مختاری سنگدهی رتبه برترین و جواد محسن تبار، فرزاد یونسی رتبه برتر را کسب کردند.

در رده زیر۱۹سال نیز زمان عابدی، محراب قیاسی برتر این رشته شدند.

با رای هیات داوران رشته دسرکوتن مجید بتیار رتبه برترین و سجاد پاریاو فلاح عنوان برتر را در رده بالای ۱۹سال بدست آوردند و در رده سنی ۱۲تا۱۹سال نیز محمدرضا کاظمی لهمالی عنوان برترین و سید همایون حسینی، امیرضا طیبی و محمدحسین طیبی رتبه برتر را کسب کردند.

در رده سنی زیر ۱۲سال این رشته نیز نگین غفوری و امیررضا محمدی حایز عنوان برتر شدند.

در کمانچه محلی نیز خشایار اسحاقی، علی فتحی و فرشید اسکندری در رده بالای ۱۹سال حائز عنوان برتر و حسام بتیار و نیایش طالبی در رده زیر ۱۹سال مقام برتر این رسته را از آن خود کردند.

یادآور می شود؛ عسگری آقاجانیان، کیوان پهلوان،بهمنیار شریفی،فضل الله دهقان، محمد ابراهیم عالمی، نصیر شیردل ،مسلم فهیمی ،جمشید نیکوزاد، ارسلان طیبی، یحیی قدیری ،علی حسن نژاد و پرویز عبداللهی اعضای هیات داوران دومین جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم بودند.

 

احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در اختتامیه دومین جشنواره لیلم تاکید کرد :هنرمندان بومی، سفیران صلح و دوستی

احد جاودانی گفت: هنرمندان بومی سفیران صلح و دوستی هستند و باید همواره از آنها حمایت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم افزود: سال گذشته اولین سنگ بنای جشنواره موسیقی محلی لیلم درحالی نهاده شد که برگزارکنندگان این جشنواره بر این باور بودند که اقبال کمتری این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های زیرزمینی و غربی صورت می گیرد.

جاودانی خاطرنشان کرد: اما حرکت به سمت سوق یافتن به موسیقی بومی در حالی آغاز شد که سرانه مطالعه در کشور هشت تا چهارده دقیقه اما سرانه گوش دادن به موسیقی دو ساعت بود و همین برگزارکنندگان جشنواره بومی لیلم را کمی امیدوار کرد.

وی تصریح کرد: با برگزاری دور نخست جشنواره و استقبال زیاد جوانان و نوجوانان به موسیقی محلی، برگزارکنندگان جشنواره لیلم را بر آن داشت تا دور دوم این جشنواره را با گامهایی بلندتر برپا کنند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد مازندران افزود: امسال که دومین سال برپایی جشنواره لیلم است می بینیم که این جشنواره قدم در مرحله بین المللی گذاشت و علاوه بر مازندران، استانهای گیلان، گلستان، سمنان و قزوین نیز در این جشنواره شرکت کرده اند.

جاودانی گفت: به علاوه هنرمندان بومی کشورهای آذربایجان و افغانستان نیز در این جشنواره به هنرنمایی پرداختند.

وی افزود: برداشتن این گامهای بزرگ آن هم در دومین سال برپایی جشنواره مایه مسرت است و می تواند به انتقال موسیقی بومی استان و جذب جوانان و نوجوانان کمک شایانی کند.

 

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم نیز در این مراسم گفت: هدف از برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم حفظ فرهنگهای ارزشمند بومی و ملی است.

محمد غلامی در آیین اختتامیه دومین جشنواره بومی البرزنشینان لیلم یادآورشد: با غفلت ورزیدن به هنر بومی در واقع به بدنه فرهنگ و هنر کشور آسیب جدی وارد می شود.

غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره هایی مانند لیلم موجب زنده شدن انگیزه و رقابت در میان نسل جوان موسیقی شده و فضا را از سکون و خاموشی به در می آورد.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم تصریح کرد: به علاوه گرد آمدن اساتید موسیقی فولکلور می تواند منجر به ارزیابی قابل اعتنا در خصوص سطح کیفی موسیقی بومی مازندران شود.

وی افزود: طی سه روز برگزاری جشنواره 294 هنرمند به رقابت پرداختند و در مجموع 44 اجرای گروهی در شهرهای ساری، بهشهر، آمل و سمنان به انجام رسید.

در ادامه اختتامیه جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان لیلم بیانه ای توسط هیات داوران تهیه و توسط محمد ابراهیم عالمی با این مضمون قرائت شد:

در متن این بیانه به هدف اصلی برگزاری جشنواره موسیقی بومی لیلم که همان توجه به فرهنگ بومی ،یافتن ریشه ها و حرکت بر مدار اصولی با کیفیتی صحیح برای دسترسی به آینده ای روشن است اشاره شد و این جشنواره را عاملی برای برانگیختن انگیزه هنرمندان برای دستیابی موسیقی اصیل مازندرانی ،تمرین و ممارست در فراگیری قطعات بومی، دقت در کوک سازها و ایجاد حساسیت و هیجان، رقابت را چاشنی جشنواره کرده می داند.

بر باور داوران دومین جشنواره لیلم رقابت سالم مسبب ایجاد انگیزه ،شور و هیجان می شود و از سوی دیگر این رقابتها منجر به همدلی و دوستی ها خواهد شد.

 

اسلامی، استاندار مازندران در آیبن اختتامیه جشنواره لیلم:

زنده نگهداشتن هنرهای اصیل بومی یک تعهد اجتماعی/جشنواره ها باید جریان ساز باشند

استاندار مارندران گفت: زنده نگه داشتن هنرهای اصیل بومی یک تعهد اجتماعی است.

محمد اسلامی در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم گفت: طوفانی به نام موسیقی و فیلم هالیودی در قالب تهاجم فرهنگی در حال نابود کردن داشته ها و آثار اصیل دیگر کشورها است .

وی افزود: غرب با نفوذ فرهنگ هالیودی درآمد کلانی از این راه بدست آورده است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ما دارای غنای فرهنگی بی نظیری هستیم و نباید اجازه نفوذ به این فرهنگ را بدهیم.

اسلامی یادآورشد: زنده نگهداشتن هنرها و فرهنگهای اصیل بومی از تعهدات اجتماعی هر شهروندی است.

وی گفت: احیا و انتقال داشته ها و ارزشهای فرهنگی یک تکلیف بوده و باید با قدرت در برابر تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنیم و به سمت فرهنگ اصیل بومی خود پیش برویم.

اسلامی با تاکید بر اینکه جشنواره های اینچنینی باید جریان ساز باشند تصریح کرد: موسیقی معناگرای بومی در جریان همین جشنواره ها زنده می ماند، رشد کرده و انتقال می یابد.

وی افزود: باید با برگزاری چنین جشنواره هایی این موسیقی معناگرا و اصیل را سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان منتقل کنیم.

بدین ترتیب پروندۀ لیلمِ دو بسته شد. بزرگ‌ترین این رویداد را می‌تواند تازه شدنِ دیدار هنرمندان و هنردوستان مازندرانی و حتی دیگر استان‌ها دانست. امید آن‌که در سال‌های آتی شاهد گسترۀ وسیع‌تری از این رخداد میمون باشیم.

در ادامه عکس های مهدی کیهانی را از این رویداد فرهنگی مشاهده می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *