بحث پروژه‌هاى اقتصادى و کابینه جدید در دیدار فرماندهان سپاه با رئیس جمهور مطرح نشد دیدار رئیس جکهور با فرماندهان سپاه

برخلاف آنچه بعضى از رسانه‌هاى خاص مطرح کرده‌اند، دو بحث در این دیدار از سوى فرماندهان سپاه مطرح نشده است، یکى بحث‌هاى مرتبط با پروژه‌هاى اقتصادى و دیگرى بحث‌هاى مرتبط با شکل‌گیرى کابینه جدید.

به گزارش هراز نیوز از تسنیم، دیدار روز دوشنبه چند تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى با رئیس‌جمهور، در کانون توجه رسانه‌هاى داخلى و خارجى قرار گرفت. این جلسه که به درخواست فرماندهان ارشد سپاه برگزار شد، محور اصلى آن چگونگى همگرایى نیروهاى داخل نظام جهت تأمین مصالح ملى، امنیت‌آفرینى و صیانت از ارزش‌هاى بنیادى انقلاب اسلامى بوده است.

در این میان سپاه براى اثبات حسن‌ظن خود به رئیس‌جمهور و دولت، درصدد برآمد دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى که از ناحیه ادبیات و رویکردهاى تبلیغى دولت پدیده آمده است را بدون واسطه و صریح با رئیس‌جمهور درمیان بگذارد.

روز دوشنبه تعدادى از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامى با حجت‌الاسلام حسن روحانى دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار سرلشکر جعفرى (فرمانده کل سپاه)، سرلشکر سلیمانى (فرمانده سپاه قدس)، سردار حاجى‌زاده (فرمانده نیروى هوافضاى سپاه)، سردار غیب‌پرور (رئیس سازمان بسبج) و سردار کوثرى (جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله) حضور داشتند.

براساس گزارش سایت ریاست‌جمهورى، رئیس‌جمهور در دیدار فرماندهان عالی‌رتبه سپاه، با قدردانى از تلاش‌هاى نیروهاى مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهاى نظام و تلاش براى تحقق رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تأکید و ابراز امیدوارى کرد که در دوره مسؤولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهاى مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌هاى مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌هاى مسؤول، با شفافیت کامل در حوزه‌هاى تخصصى خود بر کارآیى مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمى سپاه و ارتش با بهره‌گیرى از فناورى‌هاى نوین، امنیت ملى کشور را بیش از پیش تضمین نماید.

براساس این گزارش رئیس‌جمهور هم‌چنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه مأموریت خود تأکید کرد.

این گزارش هم‌چنین آورده است: در این دیدار سردار سرلشکر محمدعلى جعفرى فرمانده کل سپاه، انتخاب مجدد دکتر روحانى و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگى سپاه براى همکارى همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامى را اعلام کرد.

فرماندهان بخش‌هاى مختلف سپاه نیز گزارشى از فعالیت‌ها و آمادگى‌هاى سپاه پاسداران را به رئیس‌جمهور ارائه و از حمایت‌هاى دولت براى تقویت بنیه دفاعى کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کردند.

دیدار رئیس جمهورى با فرماندهان عالى‌رتبه سپاه، نشانگر ضرورت وحدت و همکارى همه‌جانبه نیروها و نهادها براى پیشبرد اهداف عالیه کشور است. در این‌زمینه به ذکر چند نکته مى‌پردازیم؛
1-     بى‌شک وحدت و وفاق ملى یکى از ضرورت‌هاى مهم و اصلى براى هر کشور به‌شمار مى‌آید و هر جامعه‌اى براى رویارویى با تهدیدهاى بیرونى و چالش‌هاى درونى، ناگزیر از حرکت به‌سوى انسجام و وحدت است. بر این اساس، اولویت دادن به منافع ملى و الزام عملى به آن، امرى حتمى و گریزناپذیر است.

هم‌گرایى و حرکت در جهت تأمین منافع ملى موجب هم‌افزایى شده و به اقدامات سرعت مى‌بخشد؛ هم‌چنین واگرایى، رسیدن به پیشرفت را ناهموار مى‌سازد. پس براى این‌که بتوانیم کشور را از آسیب‌ها و گزندها مصون داشته و شاهد رونق باشیم، ناگزیر باید به سمت همدلى و وحدت حرکت کنیم. در واقع نهادها و قواى کشور به تنهایى‌ نمی‌توانند بار توسعه و پیشرفت کشور را به دوش کشند بلکه این امر نیازمند همدلى همه‌جانبه میان آن‌ها است.

2-     برخلاف آنچه بعضى از رسانه‌هاى خاص مطرح کرده‌اند، دو بحث در این دیدار از سوى فرماندهان سپاه مطرح نشده است، یکى بحث‌هاى مرتبط با پروژه‌هاى اقتصادى و دیگرى بحث‌هاى مرتبط با شکل‌گیرى کابینه جدید.

قطعا سپاه پاسداران ورود در این دو حوزه را مسؤولیت خویش نمى‌داند و آن‌را بخشى از حوزه صلاحیت‌ها و اختیارات رئیس‌جمهور مى‌داند و به آن نمى‌اندیشد تا در این حوزه‌ها پیشنهادى ارائه کند. فعالیت سپاه در حوزه اقتصادى که از اواسط دوره اول ریاست‌جمهورى آیت‌الله‌ هاشمى رفسنجانى شروع شد، هیچگاه داوطلبانه نبوده و همواره و ازجمله در دولت دکتر روحانى با اصرار دولت صورت‌گرفته است.

در این میان دکتر نوبخت در هفته پیش با صراحت اعتراف کرد که سپاه در آن‌دسته از پروژه‌هایى فعالیت خواهد کرد که بخش خصوصى ایران‌ بی‌انگیزه یا توان انجام آن‌ها را ندارد.

3-     دیدار دکترروحانى با فرزندان پاکباخته ملت در فرماندهى سپاه را باید به فال نیک گرفت. درعین حال لازمه عمق و محتواى بیشتر بخشیدن به این دیدار، نمایش اراده دولت براى تکریم عملى جایگاه اقتدارآفرین و گره‌گشاى سپاه است.

عمل به توصیه‌ها و دغدغه‌هاى فرماندهان ارشد سپاه که در جلسه دوشنبه بیان شده است، دولت را تقویت مى‌کند و به آن اعتبار تازه‌اى مى‌دهد، ازاین‌رو با توجه به شناخت عمیق و دیرپاى آقاى روحانى نسبت به سپاه، انتظار مى‌رود تحولى در همه آنچه طى یکى دو سال اخیر در ادبیات و بعضاً رفتار دولت شاهد بوده‌ایم، پدید آید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مجموعه‌اى متشکل از نیروهاى با ایمانى است که برابر قانون اساسى «نگهبانى از انقلاب و دستاوردهای آن» را برعهده دارد، مسؤولیتى که از بدو تأسیس تا کنون به بهترین صورت دنبال شده است. این جمله زیباى بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامى پیرامون این نهاد مقدس، گویاتر از هر استدلالى است که «اگر سپاه نبود کشور نبود.»

به اعتقاد کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسى، پیام این دیدار در مجموع مى‌تواند نشانگر همدلى و انسجام میان مسؤولان در عین وجود برخى اختلاف سلیقه‌ها باشد. ازاین‌رو هرچند اگر در برخى زمینه‌ها سلیقه‌هاى متفاوتى وجود دارد اما این دلیل نمى‌شود که منافع ملى نادیده گرفته شود.

این وحدت به‌مثابه پادزهرى است که کشور را در برابر آفت‌ها و آسیب‌ها واکسینه مى‌کند و مى‌تواند نقطه آغازى براى تسریع در روند پیشرفت همه‌جانبه کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *