وزیر سابق امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات آتی مجلس نهم، آمریکا را رقیب بیرونی این انتخابات دانست که سعی می‌کند مانع این مشارکت شود.

“منوچهر متكي” در مصاحبه با شبكه العالم گفت: صحنه انتخابات در ايران يك رقيب بيروني دارد؛ و این رقیب هميشه نظام سلطه و آمريكا بوده است.

وی افزود: متأسفانه آمريكا در 30 سال گذشته هميشه در جايگاه رقيب انتخابات ملت ما قرار گرفته، و هميشه هم از يك استراتژي پيروي كرده.

متکی خاطرنشان کرد: استراتژي آمريكا و غرب در تعامل با انتخابات ايران در گام نخست تحريم بوده، اما چون مي دانست كه با وجود تحريم، مردم بازهم در انتخابات شركت مي كنند، استراتژي دیگری را برای كاهش مشاركت مردم به کار گرفته.

متکی اظهار داشت: آمریکا براي اين دوره از 6 ماه قبل تبليغات بسيار گسترده اي را شروع كرده، ولی با اینحال ما نوعي عصبانيت را در آمريكايي ها مشاهده مي كنيم.

متکی گفت: آمریکایی‌ها سعي كردند كه فشارها علیه ايران را افزايش دهند، تبليغات منفي را تشديد كنند، و موضوع حقوق بشر را پس از 30 سال باز در دستور كار قرار داده، و در ارتباط با مسأله هسته اي كه مسير عادي خود را طي مي كند، سرو صداهاي بيشتري ايجاد کنند.

وی ادامه داد: همه اين فشارها براي تأثير بر بدنه اجتماعي ايران بود، تا مردم يا به دليل رعب و يا مشكلات، مشاركت جدي نداشته باشند.

رقابت آمریکا بی نتیجه است

متکی تأکید کرد: رقابت آمريكا در اين دوره هم نتيجه نخواهد داد، چراکه خود آمریکایی‌ها ديدند كه حدود دو هفته پيش، در 22 بهمن مردم چه حضوري در صحنه داشتند.

تحلیل اشتباه غرب از مردم ایران

متکی خاطرنشان کرد: غربي‌ها به دليل عدم شناخت از مردم ایران، تحليل نادرست مي كنند.

وی ادامه داد: مردم ما مانند مردم هر كشوري ممكن است مشكلاتي داشته باشند، و انتقادهايي از مسئولان داشته باشند؛ اما آنها در يك نظام دمكراتيك اين انتقادها را مطرح کرده و نمايندگان آنها در مجلس اين انتقادها را اعلام مي كنند.

متکی اظهارداشت: با این حال مردم ایران  در رابطه با اصل نظام و دستاوردهاي انقلاب كه مهمترين آن نقش مردم در تعيين سرنوشتشان است، هيچگاه كوتاه نمي آيند.

انتخابات مظهر جمهوريت نظام است

وی با بیان اینکه انتخابات مظهر جمهوریت نظام است، تأکید کرد: در ایران مردم خودشان نمايندگان و مسئولان را تعيين مي كنند، لذا نقش مردم محوري است و نه فرمايشي.

متکی گفت: در مجلس ما طی 8 دوره گذشته گاهي اصلاح طلبان بودند كه حضور اكثريتي داشتند، و در برخي دوره ها اصولگرايان در اکثریت بودند.

طیف وسیع کاندیداها در انتخابات مجلس نهم

متکی خاطرنشان کرد: در اين دوره تعداد كسانيكه ثبت نام كرده و از شورای نگهبان تأييديه گرفته اند، به مراتب از دوره هاي قبل بيشتر است؛ كه اين امر نشان مي دهد شوراي نگهبان اين دوره با گشايش بيشتري به موضوع نگاه كرده، و طيف وسيعتري از كانديداها وارد رقابتهاي انتخاباتي شوند.

وی با بیان اینکه در اين دوره از انتخابات تقريبا همه گرايش هاي سياسي حضور دارند، تأکید کرد: در این دوره مجلس حدود 40 تا 50 نفر از نمايندگان حضور داشتند که در گروه اصلاح طلبان تعريف مي شوند؛ اين افراد به جز تعداد كمی از آنها ثبت نام كرده، و اكثرا در رقابتهاي انتخاباتي مجلس نهم حضور دارند.

متکی تأکید کرد: رييس فراكسيون اصلاح طلبان مجلس و چهره هاي شاخص آنها در ليست نامزهاي انتخابات هستند و تأييد شده اند.

جامعه ایران پرنشاط است

وزیر سابق امورخارجه ایران، گفت: جامعه ايران پرنشاط است، بصورتیکه به لحاظ سياسي طي 30 سال گذشته كمتر ملتي را مي بينيد كه به اندازه ملت ايران در صحنه هاي سياسي حضور مؤثر و پر رنگي را داشته باشد، به همين دليل جريان هاي سياسي هم در کشور فعالند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *