خوراک ۱۰ سال آینده ارکستر سمفونیک را تأمین می‌کنیم

هرازنو: رهبر و عضو هیات‌ موسس «ارکستر نوجوانان ایران» درباره فعالیت‌های این ارکستر تا پایان سال، گفت: در بهمن و اسفند امسال دو اجرا برای بزرگداشت استاد دهلوی و شب سال نو خواهیم داشت.

شهرام توکلی توضیح داد: قرار است با همکاری سفارت اتریش به‌مناسبت بزرگداشت استاد دهلوی از آثار ایشان و دیگر آهنگسازان ایرانی، اجرایی را در برج آزادی داشته باشیم. از طرفی نواختن آثار آهنگسازان اتریشی نیز در برنامه ماست.

او با اشاره به اجرای اسفندماه این ارکستر به‌مناسبت سال نو، اظهار کرد: سنت کنسرت‌های سال نو در همه جای دنیا وجود دارد. اگر نگاه کنید در کشورهای غربی و اروپایی ارکسترها قطعات سنگینی را در طول سال اجرا می‌کنند، اما در شب سال نو، رپرتوارهای سبکی را می‌نوازند که بیشتر شامل موزیک‌های مردمی است. ما هم به تبعیت از همین سنت تصمیم گرفتیم امسال در اسفندماه برنامه‌ای را اجرا کنیم که موسیقی مردمی‌تر و فضای ایرانی‌تری داشته باشد.

توکلی ادامه داد: ما برای این اجرا حتی تصمیم داریم در کنار آثار بی‌کلام ایرانی، آثار باکلام نیز اجرا و از خواننده در کنسرت‌مان استفاده کنیم.

رهبر ارکستر نوجوانان ایران درباره حضور در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر، گفت: ابتدا تصمیم داشتیم در جشنواره فجر شرکت کنیم، اما بعد دیدیم گویا آقایان خودشان برنامه‌ریزی و گروه‌های خاصی را دعوت می‌کنند. بنابراین این برنامه منتفی شد.

توکلی با بیان این‌که نزدیک به یک‌ونیم سال است که این ارکستر را تاسیس کرده‌ایم، گفت: اعضای ارکستر حدود یک سال در طبقه ششم بنیاد رودکی تمرین می‌کردند و مدیریت قبلی بنیاد، نگاه مثبتی به این کار داشت و ارزش آن را درک می‌کرد، به همین دلیل، آن سالن به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته بود؛ اما پس از روی‌ کار آمدن مدیریت جدید، مهلتی برای تحویل دادن سالن برای ما مشخص شد و گفتند دیگر نمی‌توانند آن را در اختیار ما قرار دهند. ما با هیأت موسس به آنجا رفتیم و با مدیر بنیاد رودکی صحبت کردیم، اما آن‌ها متوجه نشدند ما چه کار انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: این بچه‌ها درست است ۱۲ تا ۱۹ ساله هستند، اما  نوازندگانی عالی و با توانایی بالا به‌شمار می‌آیند و این ارکستر برای‌شان سکویی است که به ارکسترهای رده بالاتر راه پیدا کنند. ارکستر نوجوانان ایران خوراک ۱۰ سال آینده ارکستر سمفونیک را تأمین می‌کند.

توکلی با بیان این‌که تمام هزینه این ارکستر را هیأت موسس (پنج نفر) بدون اسپانسر از جیب خود پرداخت می‌کند، گفت: ما محل دیگری را برای تمرین پیدا کردیم و دست‌مان روی زانوی خودمان است. هیچ حمایتی از سمت دولت برای این ارکستر انجام نمی‌شود و همه کارهای آن به‌شکل شخصی پیش می‌رود. اگر این ارکستر توانسته تا به حال  فعالیت کند به‌خاطر شخصی بودن آن است.

رهبر ارکستر نوجوانان ایران اضافه کرد: ما به‌صورت فصلی عضوگیری می‌کنیم، چند وقت پیش نیز یکسری نوازنده جدید به ارکستر اضافه کردیم و به‌زودی فراخوانی دیگر را منتشر خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *