۷هزار زائر پیاده امام رضا (ع) در جاده‌های ورودی خراسان رضوی

هرازنو: معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تا امروز بیش از هفت هزار زائر پیاده برای شرکت در مراسم عزاداری ایّام ۲۸ صفر و همچنین سالروز شهادت امام‌رضا (ع) راهی مشهد مقدس هستند.

، محمد حسن واحدی با اعلام این خبر اظهار کرد : این زائران در قالب ۷۶ کاروان از استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و سمنان به سوی مشهدالرضا (ع) در حال حرکت هستند.

وی افزود: اغلب این کاروان‌ها در مبادی ورودی به این استان هستند و ایستگاه‌های صلواتی نیز همزمان با ورود زائران خدمات‌دهی خود را آغاز کرده‌اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ۲۶۰ ایستگاه صلواتی در طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر جاده‌های اصلی منتهی به مشهد با کمک مردم، خیران و نهادهای مختلف فعال می‌شوند که تا پایان ماه صفر و سالروز شهادت حضرت امام‌رضا (ع) به زائران خدمت‌رسانی کنند.

واحدی خاطرنشان کرد: بسیاری از کاروان‌های زائران پیاده در مسیرهای نزدیکتر نیز طی روزهای آینده حرکت خود را به سوی مشهد آغاز می‌کنند و به مرور جمعیت زائران درون استان هم به این تعداد افزوده می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بخشی از زائران کربلا و شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی هم در بازگشت به شهرهای خود به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود دست‌کم ۳۰۰ هزار زائر پیاده در ایام پایانی ماه صفر به مشهدالرضا (ع) مشرف شوند.

وی همچنین از تشکیل قرارگاه فرهنگی با محوریت آستان قدس رضوی به منظور رصد فعالیت‌های فرهنگی برای زائران پیاده مشهد مقدس خبر داد.

محمد حسن واحدی با بیان اینکه موضوعات حوزه فرهنگی زائران پیاده در کارگروه تخصصی مرتبط و در قالب دو کمیته پیگیری می‌شود، گفت: یکی از این دو کمیته، ارتقای فرهنگ میزبانی و دیگری کمیته فرهنگی دهه پایانی صفر است که برای تمامی زائران ورودی به مشهد مقدس به طور عام و برای زائران پیاده، به صورت خاص برنامه دارد.

واحدی خاطرنشان کرد: اعزام مُبلغان خانم و آقا همراه کاروان پیاده و حضور آنان در ایستگاه‌های مسیر و در محل‌های اسکان توسط مدیریت حوزه‌های علمیه استان از جمله اقدامات فرهنگی است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: صدور دستور تشکیل ستاد به فرمانداران و ابلاغ الزامات فرهنگی، دستورالعمل خودحفاظتی، بهداشتی و ترافیکی به آنان و برگزاری نشست توجیهی برای مبلغان، از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی زائران است.

وی یادآور شد: در فرهنگ میزبانی نیز تاکنون طراحی و رونمایی از سامانه خادمان افتخاری و ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر تا کنون پیش‌بینی آموزش برای داوطلبان خدمت، ساماندهی متقاضیان خدمت و توزیع بین ایستگاه‌ها ضمن نیازسنجی و بررسی همه جانبه، پیش‌بینی خدمتگزاری به زائرین پیاده در مدارس اطراف حرم توسط دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان و تهیه اقلام فرهنگی و توزیع میان زائران از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است

منبع: بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *