يادداشت تخصصي تورنگ را در مجله پنجره متعلق به زاكاني رئيس جبهه متحد اصولگرايان كشور بخوانيد:

 

 

عنایت‎الله تورنگ – معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی

محدود نگری

درباره نمایندگی مجلس در ایران، معمولا دو نگاه وجود دارد. عده‎ای معتقدند که نماینده یک شهر، صرفا باید به آسفالت کوچه‎ها یا گازرسانی به مناطق شهر خود بپردازد و کاری به مسائل کلان و سراسری نداشته باشد. نگاه دیگر این است که نماینده، علاوه‎بر پیگیری مسائل شهر خود، باید نگاه ملی داشته و علاوه‎بر رصد مسائل ملی، تحلیل کلان داشته باشد. در دوره‎‎های مختلف مجالس شورای اسلامی بعد از انقلاب، برای هر دوی این دو نگاه و بینش، مصداق عینی هم داشتیم.

با توجه به قانون اساسی، نمایندگان مجلس اساسا مسئوليتي ملی دارند و در مقابل آحاد ملت مسئولند. طبیعی است قوانینی که نمایندگان در مجلس تصویب می‎كنند، در تمام نقاط کشور لازم الاجراست، نه فقط در شهر و روستای یک نماینده. از آن‎جايی که آثار آن قانون بر همه کشور مترتب است، همه مردم از آن متأثر می‎شوند؛ پس اولویت اول کاری نمایندگان و مسئولیت آن‎ها در مقابل ملت، پرداختن به مسائل کلان جامعه است. اما از طرف دیگر دسته‎اي از افراد با توجه به دیدگاه‎‎های نماینده به او رأی دادند و طبیعی است که نیاز‎‎هایی داشته باشند. نمایندگان مردم در مجلس، به‎مثابه نمایندگان مطلع از حوزه‎ای که انتخاب می‎شوند، باید مراقب باشند که به آن حوزه انتخابیه رسیدگی شود و در تخصیص امکانات و اعتبارات مدافع آن منطقه باشند. این موضوع در کل کشور هم مصداق پیدا می‎کند. یعنی یک نماینده ناظر بر کار‎های اجرایی سراسر کشور هم هست. اگر اعتباری برای یک پروژه بزرگ ملی، مثل سد یا فرودگاه در گوشه‎ای از کشور، تصویب کردند و احتمالا انحرافی در آن پروژه دیده شد، همه نمایندگان مجلس مسئولند جلوی آن انحراف را بگیرند و بر اساس جایگاه نظارتی خود، اعمال وظیفه کنند.

معمولا نیروی انسانی را مهم‎ترین سرمایه یک کشور می‎دانند. یعنی نیروی انسانی کارآمد، باتجربه و خوش‎فکر را طرد كرده و کنار زدن این‎‎ها از سیستم، خسراني جبران نشدنی برای کشور است. متأسفانه، این موضوع در این سال‎‎ها تا حدودی در دولت‎‎های نهم و دهم اتفاق افتاده و توجیه هم این بود که این‎‎ها همراه نیستند! در این سال‎ها شاهد تعداد کثیری از افراد بوديم که می‎خواستند خدمت کنند. باید از وجود و دانش آن‎‎ها استفاده بشود.

درباره ارزیابی کلی دولت، باید گفت که در بدنه دولت همراهی با رهبری را شاهد هستیم؛ اما در جزئیات، مثل هر جای دیگری، نارسایی‎‎هایی هست. یکی از مشکلاتی که در این چند سال مشاهده می‎کنیم این است که متأسفانه نیرو‎های اصول‎گرا دچار انشقاق شده‎اند؛ یعنی کسانی‎که بدون شك خود را سرباز ولایت فقیه می‎دانند و عملکرد‎های خوبی هم در مواقع مختلف داشتند و ما برای‎شان احترام قائل بودیم و از نیرو‎های ارزشی کشور هم هستند، در یک جناح‎بندی شفاف با دولت احمدی‎نژاد و با یکدیگر قرار گرفتند .

درباره جریان نفوذی در دولت نیز باید گفت که هر انقلابی، در هر مرحله‎ای با آفاتی مواجه است. در تاریخ، خصوصا تاریخ اسلام، از این نمونه‎‎ها زیاد داریم. به هر حال، افرادی به‎طور حساب‎شده و با برنامه وارد مجموعه‎اي مي‎شوند و روز به روز از موضع خود برای آینده‎شان سوءاستفاده می‎کنند. این مسائل فقط پایداری و روشن‎بینی و استقامت مردم را می‎طلبد که بدانند آن‎چه همواره سرمایه این کشور بود و از اين به بعد نیز نتیجه خواهد داد، وحدت حول محور ولایت فقیه است. ولی‎فقیه در کشور ما نعمتي بسیار بزرگ و بی‎نظیر است. باید تبیین کنیم که هر چیزی که همراه با رهبری و تابع رهبری است، برای ما ارزشمند است. فکر می‎کنم که دیگر زمان آن رسیده که نهاد‎های مسئول بیایند و با یک آسیب‎شناسی جدی، قاطعانه به اين مسأله بپردازند. آن‎گونه که پیداست، مردم راه خودشان را یاد گرفته‎اند و در بسیاری از مواقع از مسئولان و خواص هم جلو می‎زنند.

منبع :مازندرانی ها

One thought on “گفتگوی عنایت الله تورنگ با مجله پنجره”
  1. دانش و دانشوری ونگاه زیر بنایی داشتن و طراح مسایل ملی بودن رمز نجات کشور از بن بستهاست و خرسندیم که جناب تورنگ که مسایل اداری و سازمانی را ازبن تا راس چشیدهاند اگاهی مقتدرانه ای در ارایه طرحهای ملی دارند و در مسایل ناچیز و اختلاف بر انگیز حضوری کم رنگ دارد همان چیزی دامنگیر مجلس کنونی شده بود اختلاف شدید و بی مایه با دولت تضعیف دوستان به جای پرداختن به دشمنان فراموش کردن امور زیر بنایی وبر جسته کردن دشمنی های داخلی و خارجی و عدم ارایه حتی یک طرح ملی وسر انجام محیط مجلس را با بوکس و کتک آمیختن آری نگاه ما باید برای نجات کشور باشد که حفاظت از کشور و ارایه طرحهای نوین و علمی امروز رمز نجات ماست اگر هراز نیوز دیدگاه مارا سانسور نکند ودر معرض دید بگذارد تقرییا”حرف همه روشن فکران است اری نجات کشور مهمتر از ریختن چند تن اسفالت در ایجا و آنجا ست ایا نه چنین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *