هرازنیوز: فردا محاكمه «حسني مبارك» مقابل ديدگان مردم مصر آغاز مي‌شود؛ ديكتاتوري كه30 سال با مشت آهنين بر مردم مصر حكومت كرد در قفسي آهنين محاكمه مي‌شود تا عبرتي باشد براي همقطاران عرب خود.
به گزارش فارس، مردم جهان عرب، بويژه مردم مصر، اين روزها انتظار مي‌كشند تا موعد محاكمه «حسني مبارك»، كسي كه اكنون وي را ديكتاتور مصر مي‌نامند، فرا برسد.
اولين موعد دادگاه و محاكمه وي فردا چهارشنبه (سوم آگوست) اعلام شده است. اين محاكمه در نوع خود نه تنها در مصر، بلكه در جهان عرب بي‌سابقه است. محاكمه يك رئيس جمهور عرب به دست مردم همان كشور. بي‌سابقه‌تر از آن قفسي آهني است كه براي محاكمه وي آماده كرده‌اند و قرار است وي به هنگام محاكمه در آن حاضر باشد.
فردا، مبارك 83 ساله كه 30 سال با سياست مشت‌آهنين بر مردم خود حكومت كرد و به گفته كارشناسان مصري، اسرائيل و آمريكا را به مردم خود ترجيح داد در قفسي آهنين در جايگاه متهم، مقابل قاضي دادگاه كشور خود مي‌ايستد. هر چند برخي خبرها از عدم حضور وي در دادگاه حكايت مي‌كند. در ذكر كوچك‌ترين نمونه از ارادت وي به اسرائيل بايد فروش گاز مصر به اسرائيل را ذكر كرد كه حتي با قيمتي كمتر از بهاي تمام شده استخراج و توليد گاز به تل‌آويو فروخته مي‌شد.
مبارك اين روزها با اتهاماتي روبه‌روست كه به گفته افراد حقوقدان، كيفر آن به حد اعدام نيز خواهد رسيد. اتهاماتي مانند صدور دستور شليك و قتل مردم تظاهرات‌كننده در روزهاي انقلاب 25 ژانويه كه منجر به سقوط دولت وي شد. اتهام‌هايي درباره فساد گسترده مالي و سوء استفاده از نفوذ و قدرت خود.
بي‌شك جداي از چند و چون محاكمه حسني مبارك و حواشي داغ و متعدد احتمالي آن، تاثيري كه محاكمه او در دل و قلب مردم جهان عرب بخصوص مردم مصر باقي مي‌گذارد قطعا بيش از هر چيز ديگر اهميت دارد و شايد مهم‌تر از اين موضوع «سابقه‌» و «الگويي» است كه از اين پس بر جا خواهد ماند. «سابقه‌» و عبرتي براي حاكمان فعلي جهان عرب و الگويي براي مردم كشورهاي عرب.
نكته ديگر اين است كه محاكمه مبارك با چنين وضعي، اعتمادبه‌نفس مردم مصر و جهان عرب را تقويت خواهد كرد. مردم ليبي، بحرين و يمن كه انقلابشان هنوز به نتيجه نرسيده است. زيرا با اين محاكمه مردم مصر اولين مزه شيرين انقلاب خود را خواهند چشيد و مي‌توانند آن را اولين دستاورد ملموس انقلاب خود بدانند.
البته محاكمه مبارك، رئيس جمهور مخلوعي كه مانند رؤساي جمهور پيشين مصر، برآمده از نهادهاي نظامي مصر است، براي شوراي عالي نظامي مصر كه اكنون حاكم بر مصر است، نوعي چالش است. اين چالش خود را در تاخير محاكمه مبارك نشان داد. تاخيري كه سبب شد مردم مصر در يك ماه اخير بار ديگر در ميدان تحرير تجمع كنند و شوراي نظامي حاكم بر كشور خود را به همدستي با مبارك و عناصر وي متهم كنند اما شوراي نظامي براي رفع اين اتهام سرانجام وعده كرد كه محاكمه مبارك بسرعت آغاز خواهد شد.
كار تا جايي پيش رفت كه «احمد رفعت» رئيس دادگاه جنايي قاهره اعلام كرد كه محاكمه بسرعت انجام مي‌شود و حتي جلسه دادگاه به صورت مستقيم از تلويزيون اين كشور پخش خواهد شد تا به مردم مصر اطمينان‌بخشي كرده باشند.
فردا مبارك در سالن مقر آكادمي پليس در حومه قاهره جديد در شرق قاهره كه گنجايش 600 نفر را دارد حاضر مي‌شود اما هنوز بسياري از مردم مصر محاكمه وي را باور ندارند مگر اينكه اين اتفاق رخ دهد تا بدينوسيله به اولين دستاورد انقلاب خود برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *