به گزارش هرازنو محمدرضا فریوری در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر بخش صنعت با یک بحران فراگیر شامل عدم سفارش برای خرید محصولات و پُر شدن انبارها از کالای ساخته شده، روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به رکود موجود در بخش صنعت، افزود: در شرایط فعلی انبار کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی مملو از کالاهای تولید شده است و بازار کششی برای خرید محصولات را ندارد.

وی تصریح کرد: دولت با هدف کنترل تورم، از تزریق نقدینگی به جامعه خودداری می‌کند و اگر هم نقدینگی تزریق شود، به سمت و سوی تولید نخواهد بود که این مسئله باعث ایجاد رکود در بخش‌های تولیدی شده است.

فریوری با بیان اینکه کارخانه‌های تولید‌کننده لوازم خانگی میزان تولید خود را به شدت کاهش داده‌اند، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان در صدد تعدیل نیروی کار خود هستند و اگر مشکل فعلی صنعت برطرف نشود، طی دو ماه آینده خطر بزرگ تعطیلی قطعی کارخانه‌ها، بخش صنعت را تهدید خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به واردات رسمی و غیر رسمی محصولات صنعتی به کشور، گفت: این واردات که گاهی با دور زدن قوانین و یا با اعمال تعرفه‌های غیر منطبق صورت می‌گیرد، باعث تشدید بحران در صنایع داخلی شده است.

فریوری ادامه داد: در عین حال مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و دریافت سود بالاتر از نرخ تورم راغب هستند و برای خرید در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران و در نتیجه، کاهش قیمت تولیدات صنعتی هستند.

عضو انجمن لوازم خانگی تأکید کرد: این وضعیت، صنایع را از پا در می‌آورد و بسیاری از واحدهای تولیدی طی 2 ماه آینده با تعطیلی روبه‌رو خواهند شد.

به گفته وی، در حال حاضر انبار کارخانه‌های لوازم خانگی جایی برای تولیدات جدید ندارند و تولید‌کنندگان مجبور به توقف بخشی از تولیدات خود هستند.

فریوری اظهار داشت: در این وضعیت، واردکنندگان لوازم خانگی با برنامه‌ریزی، میزان واردات را کاهش داده‌اند و در برخی موارد نیز برای خالی کردن انبارهای خود به دامپینگ کالا روی آورده‌اند که این مسئله صنعت داخلی را به نقطه کیش و مات رسانده است.

عضو انجمن لوازم خانیگ تصریح کرد: در حال حاضر اکثر کارخانه‌های تولید لوازم خانگی به صورت موقت تعطیل شده‌اند و اگر رکود فعلی ادامه داشته باشد، با تعطیلی کامل کارخانه‌ها مواجه خواهیم شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *