به گزارش هرازنو به نقل از  فارس، رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی امروز در نشست خبری با اشاره به اقدام اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در استقرار بازرسان سازمان حمایت در کارخانجات و الزام به پرداخت قیمت 1440 تومانی به ازای هر کیلو گرم شیر خام به دامداران گفت: این مصوبه در تیرماه سال 93 در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: به دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر جامعه که سهم عمده‌ای از این رکود را قدرت خرید پایین خانوار تشکیل می‌داد، اجرای مصوبه مذکور محقق نشد.

باکری تصریح کرد: بعد از ابلاغ مصوبه به دلیل عدم توانایی خرید صنایع به قیمت مذکور، شیر خام به قیمت بین 1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اظهارداشت: تقاضای ما از مسئولان دولت اعم از صنعت، معدن و تجارت و معاونت اجرایی رئیس جمهور این است که راه حل‌های اقتصادی، درخور و شایسته اتخاذ کنند و از پرداختن به روش‌های غیر اقتصادی امتناع ورزند.

باکری اظهارداشت: وقتی دولت بنگاه‌های تولیدی را مکلف به خرید کالای اولیه به قیمت بالاتر از توان آنها می‌کند، این امر موجب ضرر و زیان به صنایع می‌شود.

باکری اظهارداشت: اگر دولت صنایع لبنی را وادار به خرید شیر با قیمت 1440 تومان بکند، از آنجا که ما توانایی خرید به این قیمت را نداریم، صنایع متحمل 1200 میلیارد تومان ضرر می‌شوند و این امر نتیجه‌ای جز ورشکستگی ندارد.

وی افزود: دولت برای جبران مابه‌التفاوت هزینه تمام شده شیر به دامداران مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه را در سال‌های قبل پرداخت کرد، در حالی که از ما انتظار دارد مبلغ 1200 میلیارد تومان پرداخت کنیم و تامین چنین مبلغی برای کارخانجات امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: ما هیچ گونه تفکر کاهش تولید و توقف تولید را نداریم، زیرا این کار را به معنای نابودکردن بنگاه‌ها و اقتصاد کشور می‌دانیم، اما رقم 1440 تومان برای خرید شیر خام از دامداران نیز مورد پذیرش ما نیست، زیرا توان خرید نداریم.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: ما با ظرفیت کامل به تولید ادامه می‌دهیم و در راستای تصمیمی که در مورد خرید شیر با قیمت 1440 تومان برای صنایع لبنی گرفته شده موضوع را از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری می‌کنیم و خواهان اصلاح آن هستیم.

وی با بیان اینکه دولت با مصوبه 1440 تومان شیر به خودش آسیب زده و یک تکلیف قانونی به وجود آورده که توان اجرای ان را ندارد، گفت: در حقیقت همه این چالش‌ها معلول اتخاذ سیاستهایی است که در پیش گرفته‌ایم.

وی افزود: ما بارها به مسئولان اعلام کرده‌ایم که قیمت‌گذاری باید براساس عرضه و تقاضا انجام شود و باید به بنگاه‌های تولیدی اجازه داد که قیمت تعادلی تعیین کننده داد و ستدها باشد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: برای خرید شیر خام از دامداران به قیمت 1440 تومان باید قیمت محصولات لبنی 16 درصد افزایش یابد که بازار توان و کشش افزایش قیمت را ندارد.

وی افزود: 3 کالای اصلی شیر، ماست و پنیر حداقل 80 و در برخی فصول 85 درصد سهم تولید را تشکیل می‌دهد و مابقی فراورده‌های لبنی سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید ندارند، به طوری که در یکسال گذشته تولید بستنی به دلیل عدم توانایی قدرت خرید این محصول 12 درصد کاهش یافته است.

باکری بیان داشت: تا پایان امسال واردات چوب بستنی به طور کامل قطع می‌شود و تولید آن در داخل انجام می‌شود.

وی همچنین به خرید شیر خام مازاد توسط سازمان تعاون روستایی اشاره کرد و گفت: روزانه 2500 تن شیر مازاد تولید می‌شود که تقریباً 1000 تن آن توسط سازمان تعاون روستایی برای تعادل‌بخشی به قیمت خرید شیر خریداری می‌شود.

باکری تصریح کرد: پیشنهاد ما برای تعادل‌بخشی به قمیت شیر خام این است که روزانه حدود 3500 تن شیر در قالب شیر مدارس بین دانش‌آموزان و دانشجویان که حدود 17 میلیون و 800 هزار نفر هستند توزیع شود.

وی افزود: اگر روزانه 200 سی‌سی شیر رایگان در اختیار این قشر قرار گیرد  مازاد شیر جمع‌آوری و به این ترتیب مشکل دامداران و صنایع حل می‌شود، اما چون اعتبار این کار در حال حاضر از سوی دولت تامین نشده، این پیشنهاد اجرایی نشده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: پیشنهاد انجمن صنایع لبنی برای این مسئله این بوده که روی فیش‌های آب، برق، گاز و تلفن به صورت ماهانه مبلغ 1400 تومان اضافه شود و در ازای آن، کارتهای الکترونیکی در اختیار هر خانوار به ازای هر دانش‌آموز قرار گیرد و خانوارها با مراجعه به فروشگاه‌های مختلف بتوانند روزانه به ازای هر دانش‌آموز 200 سی‌سی‌شیر رایگان با برند دلخواه خود دریافت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *