به گزارش هرازنو به نقل از سیدرضا نجفی‌زاده، روماتولوژیست در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به اینکه روماتیسم به تمام بیماری‌های بافت همبند، مفاصل، استخوان‌ها و عضلات گفته می‌شود که شامل تعداد زیادی اختلال است، اظهار داشت: شناخته شده‌ترین روماتیسم، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی است.

وی افزود: در این بیماری التهابی مفاصل بافت‌های نرم اطراف آن عروق، اعصاب، تاندون‌ها و  عضلات گرفتار می‌شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: آنچه مردم به عنوان روماتیسم می‌شناسند آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و تب روماتیسمی است که 50 درصد مبتلایان به تب روماتیسمی دچار روماتیسم قلبی می‌شوند.

* 3میلیون نفر در کشور به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند

نجفی‌زاده گفت: شیوع آرتریت روماتوئید در کشور حدود 0.4 درصد است بنابراین اگر جمعیت را حدود 80 میلیون نفر در نظر بگیریم حدود 3 میلیون نفر به این نوع روماتیسم مبتلا هستند البته شیوع دقیق آن در کشور 0.34 درصد است.

* نقش زمینه ژنتیکی و عوامل محیطی و درونی در ابتلا به آرتریت روماتوئید

وی ادامه داد: فردی که زمینه ژنتیکی برای ابتلا به آرتریت روماتوئید داشته باشد با برخی عوامل محیطی که شایع‌ترین آنها ویروس‌ها هستند دچار این اختلال می‌شوند. ویروس‌ها در افرادی که از نظر ژنتیکی زمینه مناسب ندارند اصلاح می‌شوند ولی در افرادی که زمینه ژنتیکی برای ابتلا به آرتریت روماتوئید را دارند اصلاح نمی‌شوند و موجب فعال شدن سیستم ایمنی و حمله به بافت‌های مفصلی و اطراف مفصل می‌شوند که در نهایت ابتلا به روماتیسم مفصلی را در پی دارد.

این فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: بنابراین در مبتلایان فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی علیه بافت‌های مفصلی و اطراف مفاصل به وجود می‌آید و در هنگام پیشرفت بیماری علاوه بر اینها بافت‌های داخلی و احشایی نیز گرفتار می‌شوند.

* شیوع روماتیسم مفصلی در زنان بیشتر از مردان است

نجفی‌زاده تصریح کرد: شیوع آرتریت روماتوئید در زنان بیشتر از مردان است و این اختلال در هر سنی می‌تواند خود را نشان دهد اما شایع‌ترین سن ابتلا به آن 30 تا 50 سالگی است.

* علایم آرتریت روماتوئید

این فوق‌تخصص روماتولوژی اظهار داشت: درد و تورم در مفاصل کوچک مانند مچ‌ها، آرنج‌ها و زانوها جزو مهمترین علایم روماتیسم مفصلی است همچنین درد تدریجی بوده و بیمار خشکی صبحگاهی بارز و طولانی را تجربه می‌کند که برخلاف آرتروز با فعالیت و کار کردن شدت درد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: خشکی صبحگاهی معمولاً بیش از 30 تا 60 دقیقه است و فرد علایمی مانند ضعف، بی‌حالی و بی‌اشتهایی را نیز تجربه می‌کند معمولاً این افراد می‌گویند وسط روز انگار کوه کنده‌اند و فاقد انرژی به شکل بیمارگونه هستند.

* درمان ‌آرتریت روماتوئید

نجفی‌زاده گفت: روماتولوژیست بهترین پزشک برای درمان آرتریت روماتوئید است زیرا این بیماری در 15 تا 25 درصد موارد می‌تواند موجب تخریب مفاصل در دو سال اول خصوصاً 6 ماه تا یک سال نخست شود.

وی افزود: تخریب مفاصل می‌تواند موجب کاهش کارایی مفاصل شود بنابراین درمان به موقع و زودهنگام از چنین عارضه‌ای پیشگیری می‌کند.

این فوق‌تخصص روماتولوژی ادامه داد: دو گروه درمان وجود دارد که برخی علامتی و برخی زمینه‌ای هستند که داروهایی که به شکل زمینه‌ای اختلال را درمان می‌کنند مؤثرتر هستند. توصیه می‌شود مبتلایان به آرتریت روماتوئید تحت هر شرایطی دارو را ادامه دهند و در صورتی که با عوارض جانبی آن روبه‌رو شدند پزشک را در جریان بگذارند تا با تغییر دارو یا دوز آن نسبت به کنترل عوارض جانبی دارو اقدام شود.

* قطع دارو موجب عود بیماری می‌شود

نجفی‌زاده گفت: قطع دارو موجب عود بیماری می‌شود متأسفانه اغلب بیماران پس از چند ماه مصرف دارو و بهبودی نسبی دارو را قطع و زمینه عود مجدد بیماری را فراهم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناامیدی دردی را درمان نمی‌کند بهتر است مبتلایان به روماتیسم مفصلی با امید به بهبودی و درمان و صبر و اعتماد به روماتولوژیست خود مراحل درمان را تکمیل کنند.

 

One thought on “۳ میلیون نفر در کشور به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند”
  1. با سلام
    اینقدر به ملت ماست دادن بخورن ….
    تقریبا میشه گفت کسی روبا داروی شیمیایی درمان نکردند
    همش کرتون تجویزمیکنند…..
    کرتونها هم فقط آب زیرپوست جمع می کنند وضد حساسیت هستند و جذب کلسیم رو متوقف می کنند ….
    دلیل اصلی این بیماری تغذیه و رعایت نکردن یک سری آداب زندگی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *