برج آزادی

رئیس برج آزادی نحوه بازسازی و برنامه‌های برج آزادی در سال 1394 را تشریح کرد.

غلامحسین‌ شاه‌علی رئیس برج آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا و در تشریح مراحل اقداماتی که برای بازسازی شده است عنوان کرد: «قبل از عید بازسازی‌ها آغاز شد. خوشبختانه بعد از پی‌گیری‌های دو سه ساله‌ای که داشتیم و نگرانی‌هایی که بحث آبریزش‌ها ایجاد کرده بود، کمیته مشترکی تشکیل داده شد که اعضای آن سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و شهرداری مرکز و منطقه 9 هستند. با تشکیل این کمیته مشکلات مورد مطالعه قرار گرفت و آسیب‌ها به صورت علمی بررسی شد و کار به جایی رسید که شورای شهر بحث آبریزش‌ها را در اولویت قرار داد و با همکاری معاونت فنی مهندسی شهرداری تهران تصمیم جدی برای بازسازی اتخاذ شد.»

وی ادامه داد: «اوایل سال 1393 مطالعات درباره مسائل برج آزادی آغاز و بررسی‌های اولیه انجام شد و پروژه به پیمانکار واگذار شد. با آمدن مهندسان مشاور کارهای مطالعاتی به پایان رسید و بعد از 22 بهمن بازسازی شروع شد.»

غلامحسین شاه‌علی اظهار کرد: «در حال حاضر هم بازسازی زیر سازه اصلی و محوطه موزه اصلی شروع شده است و با برداشته شدن سنگفر‌ش‌ها و ایزوله‌ها به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید، البته از آنجا که کار حساس است و ظرافت‌های خاص خود را دارد باید دقت شود تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. من فکر می‌کنم تا پایان پاییز امسال بخش اعظمی از این مشکل رفع خواهد شد.»

وی در اشاره به کیفیت بازسازی برج نیز اعلام کرد: «از شرکت‌های مختلفی استعلام گرفته شده و مطالعاتی که روی ایزوله‌هایی که در ایران وجود دارد، انجام شده ، فکر می‌کنم مهندسان مشاور با مقایسه اینها یکی از بهترین متریال‌ها که برای ایزوله محوطه بام می‌توان به کار برد را انتخاب خواهند کرد.»

وی اعلام کرد: «بازسازی برج غیرقابل پیش‌بینی است و بستگی به روند کار پیمانکاران و عملکرد مهندسان دارد ولی امیدواریم تا قبل از 22 بهمن امسال به پایان رسد. خوشبختانه تیم بازسازی در برج آزادی متعهد است و هر هفته جلسه برگزار می‌کند و کارشناسان موارد را آنالیز و بررسی می‌کنند.»

شاه‌علی همچنین در خصوص همکاری سازمان‌های مختلف در بازسازی برج آزادی بیان کرد: «در حال‌حاضر کار بازسازی و هزینه‌های آن از طریق شهرداری تقبل می‌شود. قول مسجد جامعی در شورای شهر این بود که نگران بازسازی نباشیم و هر میزان که اعتبار لازم است در دو یا سه فاز برای بازسازی و رفع این معضل هزینه کنیم که این صحبت‌ها تا کنون به خوبی عملیاتی شده است.»

گنبد و نوار پایه‌های برج

وی افزود: «پس از تمام شدن این بخش از بازسازی، مرمت بخش داخلی و گنبد فیروزه‌ای می‌ماند که برای گنبد هنوز بحث تامین اعتبار و منابع مالی‌اش مشخص نشده است ولی تاکنون 4 تیم از اساتید سفال و کاشی کشور آمده‌اند و برآورد کرده‌اند که طبق اعلام انها تقریباً بالغ بر یک میلیارد تومان برای نوار کاشی‌ها و کاشی‌های گنبد فیروزه‌ای هزینه دارد، که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.»

رئیس برج آزادی درباره بخشی از کارهای انجام شده گفت: «سال گذشته بام برج با اعتبارات بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرمت شد. بام برج با هزینه‌ای بالغ بر 200میلیون تومان بازسازی شد.»

نقش سازمان میراث فرهنگی

او درباره همکاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: «میراث فرهنگی بیشتر نگاه نظارتی و دیدگاه کارشناسی داشته است و در اجرای بازسازی و مرمت بام میراث در مراحل مختلف نظارت کرده است. در حال حاضر نیز در بخشی که شهرداری بازسازی آن را آغاز کرده کارشناسان میراث نظارت و کنترل دارند.»

طرح شهرداری و شورای شهر

شاه‌علی در معرفی طرح ارائه شده از سوی شهرداری و شورای شهر نیز تشریح کرد: « شورای شهر و شهرداری طرحی دارد که در درازمدت قابل اجرا است و الان در حد یک پیشنهاد است. بر اساس این طرح بخش‌هایی از فضای اطراف را خالی خواهد شد برای مثال ترمینال غرب باید به جای دیگر منتقل ‌شود، رینگ اول میدان آزادی به جای این‌که ماشین‌رو باشد به پیاده‌رو با سنگفرش تبدیل می‌شود و زمین‌های ضلع جنوبی میدان را و به مجموعه آزادی ملحق می‌کنند و امکانات رفاهی و تجاری ایجاد می‌شود.»

وی تاکید کرد: «تاکنون این زمزمه‌ها شده است و شاید در طرح جامع شهر تهران این طرح عملیاتی شود چراکه این برنامه از سوی شورای شهر و شهرداری مورد پیگیری قرار گرفته است.»

رئیس برج آزادی در سخنانش خاطرنشان کرد: «این طرح طرحی زمان‌بر است و در حوزه اختیارات ما نیست و زمان بهره‌برداری به زمان آغاز کار بستگی دارد. به عقیده من این طرح دیر یا زود اجرایی می‌شود، مدیران در تلاش‌ هستند تا دسترسی‌ها به میدان را اضافه کنند.»

حفاظت از برج

وی درباره برنامه‌هایی که برای نگهداری از برج در دست اجرا قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: «بحث حفاظت بحث روتین و همیشگی است. بنایی که بالای 40 سال عمر دارد در نگهداری نیاز به دقت بیشتری دارد، بر همین اساس کارشناسان و سازمان میراث فرهنگی سعی می‌کنند که در این امر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

شاه‌علی افزود: «در حفاظت از بخش داخلی و تعبیه فضایی برای دست‌نوشته‌ها نیز تصمیم داریم و پس از بازسازی و جلوگیری از آبریزش‌ها به مرمت فضای داخلی می‌پردازیم.»

بازدید از موزه

رئیس برج آزادی با اشاره به تعامل بسیار قوی با آژانس‌های گردشگری و بازدید قابل توجه افراد در ایام نوروز اعلام کرد: « خیلی از گروه‌های تهران‌گردی از طریق آژانس‌ها به صورت تیمی از برج بازدید کرده‌اند. ما در تعطیلات نوروزی بالغ بر 30 هزار نفر بازدیدکننده داشتیم فقط چون در دوره بازسازی بودیم، یک روز آبریزش‌های نوروزی ما را غافلگیر کرد ولی بجز این مورد مشکل خاصی نداشتیم که البته متاسفانه سایت‌های خبری این موضوع را خیلی پررنگ انعکاس دادند.»

افزایش کاربری

شاه‌علی همچنین در خصوص افزایش برنامه‌های فرهنگی هنری تشریح کرد: «ما مشغول پیگیری طرحی هستیم که بر اساس آن موزه آزادی تبدیل به ویترینی برای معرفی موزه‌های کشور شود. این علاوه بر آن چیزی است که الان وجود دارد. بر اساس این طرح قرار است تعدادی از اشیا دیگر موزه‌ها در به برج آزادی آورده شود تا وقتی توریست‌ها به این مکان مراجعه می کنند گنجینه‌ای از دیگر موزه‌ها را در مقیاس کوچک مشاهده کنند.»

وی ادامه داد: «ما تاکنون تبلیغات خوبی از سوی رسانه‌ها داشته‌ایم و امسال نیز تلاش می کنیم بعد از غنای محتوایی، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای خوبی هم داشته باشیم.»

برنامه‌های برج ازادی در سال جدید

شاه‌علی در تشریح برنامه فرهنگی برج نیز تصریح کرد: «همچون سال گذشته اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌ها در سالن اصلی خواهد بود، ضمن این‌که اردیبهشت ماه سال جاری هفته فرهنگی استان فارس را نیز برگزار خواهیم کرد. بازدید‌های دانش‌آموزی و دانشجویی هم طبق برنامه روتین درطول سال خواهیم داشت.»

او یادآور شد: «این هفته‌های فرهنگی که بر اساس تفاهم‌نامه با استان‌ها مشخص می‌شود، در سال 1394 با استان فارس آغاز می‌شود.»

سالن تئاتر برج کاملا استاندارد و مجهز است

وی درباره سالن برج برای اجرای نمایش و تمرین گروه‌های تئاتری نیز گفت: «سالن آزادی یکی از بهترین سالن‌های تئاتری کشور است و تمام گروه‌هایی که تاکنون در این مکان اجرا داشته‌اند بدون استثنا از کیفیت سالن راضی بوده‌اند. پیش از این ما مشکل پارکینگ در این مکان داشتیم که از سال گذشته با در نظر گرفتن فضایی برای 300 خودرو این مسئله رفع شده است. ما اکنون آمادگی داریم تا همه هنرمندان و دوستانی که علاقه‌ دارند نمایش‌هایشان را در برج آزادی اجرا کنند با مراجعه به معاونت هنری برج و انجام هماهنگی، زمانی را برای اجرا مشخص کنند.»

شاه‌علی ادامه داد: «اجراها طبق روند دیگر سالن‌ها انتخاب و اجرا می‌شود. همچنین با توجه به این‌که روند بازسازی فاز به فاز است، لطمه‌ای به فعالیت سالن وارد نخواهد کرد و به راحتی پلاتوی برج برای تمرین به گروه‌های نمایشی اختصاص می‌یابد.»

او همچنین در معرفی برنامه‌های هنری که تاکنون قطعی شده است، اظهار کرد: «تاکنون اجرای 3 اثر نمایشی و 22 کنسرت در جدول برنامه‌های سال جاری برج آزادی قرار گرفته است. قیمت بلیت بر اساس میزان فعالیت حرفه‌ای گروه تئاتر یا کنسرت و با نظر مدیران گروه‌ها تعیین می‌شود. بابت تخصیص سالن برج، هزینه‌ای به تناسب گروه‌های متقاضی در نظر گرفته می‌‌شود و با برخی گروه‌ها به صورت اجاره‌ای و با برخی دیگر به صورت درصدی قرارداد بسته می‌شود.»

رئیس برج آزادی درباره نمایشگاه‌‌ سنگ این برج نیزگفت: « قرارداد درباره نمایشگاه سنگ صناعی تا اواخر خرداد ماه است و احتمال دارد که تمدید شود. به طور کلی درتلاش هستیم به صورت دوره‌ای از اشیای سایر موزه‌های سایراستان‌های دیگر نیز استفاده کنیم که منوط به تفاهم‌نامه‌ای است که البته این امر بین ما و میراث فرهنگی بسته خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *