هراز : دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بصیرت یک‌شبه به دست نمی‌آید، گفت: اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اسلام مربوط به حوزه عمومی و حکومت نمی‌شود، به خدا و پیغمبر دروغ بستند.

 جواد لاریجانی در مراسم سخنرانی خود در دانشگاه علوم قضایی که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، گفت: در ماهیت نظام اسلامی ما جنبه قضایی اهمیت بسیاری دارد و از این روست که 50 درصد قضات از دانشگاه علوم قضایی انتخاب می‌شوند و این نشانه توجه نظام به دانشجویان این دانشگاه است.وی ادامه داد: اسلام دینی است که براساس بصیرت بنا شده و غیر از آن، راه به جایی نمی‌برد. در مجموع، رکن توحید براساس بصیرت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بصیرت یک چیز من‌درآوردی نیست، گفت: اینطور نیست که افراد شب بخوابند و صبح بصیر شوند، اساس بصیرت، تفقه است که باز هم تفقه نیز من‌درآوردی نیست و با چند ترجمه به دست نمی‌آید.

وی تأکید کرد: ما به عنوان مسلمان باید در هر کاری بصیرت داشته باشیم و همچنین برای بصیر شدن نیاز داریم تا از وضعیت جهان و جامعه اطلاع کافی داشته باشیم. اگر امروز کسی می‌خواهد تصویری از جامعه ما داشته باشد، می‌تواند با تصویرسازی و استفاده از امکانات، تصویر مطابق میل خود را به دیگران القا کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تکنولوژی کنونی خیلی خوب است و همه می‌دانند که اینترنت زمانی که من رئیس مرکز ریاضی فیزیک بودم، توسط این مرکز وارد کشور شد و من مخالف اینترنت نیستم، اما سخنم این است که بدانیم چگونه باید از آن استفاده کنیم.

وی سخن مارشال مک‌لوهان در مورد تبدیل جهان به یک دهکده کوچک به علت گسترش ارتباطات را نادرست عنوان کرد و گفت: اکنون نه تنها دنیا کوچک نشده، بلکه تکنولوژی خانواده‌ها را از هم گسسته کرده به طوری که اعضای یک خانواده هرکدام گوشی‌های همراه خود را به دست گرفته و در گوشه‌ای از خانه مشغول کار با آن می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اطلاعات موجود در اینترنت گفت: جست‌وجو در گوگل انسان را در مقابل بهمن اطلاعات قرار می‌دهد، در حالی که ما تصور می‌کنیم این داده‌ها اطلاعات هستند، در اصل آنها اطلاع‌نما می‌باشند و این خیلی خطرناک است که مردم فکر کنند می‌دانند، اما در حقیقت چیزی ندانند.

به گفته وی، در خانه لاریجانی استفاده از تلفن و لب‌تاپ و تلویزیون بعد از حضور وی در منزل ممنوع است و تمام اعضای خانواده باید در کنار هم و به دور از وسایل ارتباطی قرار داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: حتی یک متفکر فرانسوی در زمان جنگ اول خلیج فارس در واکنش به اطلاعاتی که تنها از سوی دولت آمریکا در خصوص جنگ منتشر می‌شد اعلام کرد؛ ما در اینکه جنگی اتفاق افتاده باشد باید شک کنیم و خود مردم فرانسه باید تحقیق کنند تا متوجه شوند آیا واقعاً جنگی اتفاق افتاده یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضروریات اینکه انسان را بهمن اطلاع‌نماها تحت تأثیر قرار ندهد، این است که فرد به مانند شخصی که به کوهنوردی و بیابانگردی می‌رود، برای خود نقاط مرجع تعیین کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه نقاط مرجع برای جوانان امروز ما انقلاب اسلامی است، گفت: برای فهم وضعیت، همه افراد چه ایرانی، چه غیرایرانی، چه آنهایی که نظام را قبول دارند و چه مخالفان نظام و حتی یهودیان صهیونیست نیز باید انقلاب اسلامی را نقطه مرجع خود قرار دهند و وضعیت را براساس آن بسنجند.

وی در ادامه سخنان خود، فقهای امروزی را دارای ذهن بازتری از فقهای زمان پیامبر عنوان کرد و گفت: فقه امروز را مقایسه کنید با آنچه که در اوایل اسلام بود، به طور مثال؛ دقتی که در آثار شیخ انصاری هست، در اثار شیخ طوسی به عنوان مؤسس وجود ندارد.

لاریجانی انقلاب اسلامی را یک حادثه تاریخی عنوان کرد که هم‌زمان با آن دو جریان اجتماعی کلید خورد، وی در این ارتباط گفت: تأسیس یک نظام سیاسی مدنی جامع براساس فقه اسلامی در ایران جریان اول است و نهضت بیداری اسلامی نیز جریان دوم که ربط زیادی با جریان اول دارد، به طوری که من در سال 65 در کتاب تئوری «ام‌القری» نوشتم اگر چه این ربط دیده نمی‌شود، اما روزی رؤیت خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مورد جریان اول، یادآور شد: انقلاب مهمترین دستاوردش، تأسیس یک نظام مبتنی بر اسلام بود که البته من در مورد آن، واژه بنا را به کار نمی‌برم، چرا که بنا به چیزی گفته می‌شود که ساختش تمام شده باشد، اما انقلاب ادامه دارد و من برای آن، واژه تجربه را به کار می‌برم.

وی یادآور شد: تجربه ادامه دارد تا به سرانجام برسد و در این میان، اگر این تجربه دراختیار افراد نالایق قرار بگیرد به بی‌راهه می‌رود و اگر به دست افراد لایق باشد، به سر منزل می‌رسد.

لاریجانی با طرح این سؤال که تجربه انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی از کجا آمده است، پاسخ داد: نکته مهم در این میان، این موضوع است که اسلام دین زنده است نه مندرس، همچنین اسلام یک دین جامع و جهان‌شمول است که مربوط به حوزه خصوصی یا عمومی نیست.

وی با اشاره به صحبت‌های اصلاح‌طلبان در مورد دوگانه حوزه خصوصی و عمومی گفت: در زمان دولت اصلاحات گفته شد که اسلام مربوط به حوزه خصوصی است و در حوزه عمومی کارآیی ندارد. البته این تفکر در اصل مال غربی‌ها است که می‌گویند حکومت تنها مسئول حوزه عمومی است و نباید در حوزه خصوصی دخالت کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه نباید مسلمانی به خدا و پیغمبر دروغ ببندد، گفت: امام صادق فرموده یک تک دروغ است که مجازات آن خیلی سنگین است و انسان را از دین خارج  می‌کند و آن این است که به اسلام چیزی را نسبت دهیم که در آن نیست و اینکه ما بگوییم اسلام حوزه عمومی است و حکومت ندارد و تنها به حوزه خصوصی مربوط می‌شود، دروغ بستن به خدا و پیغمبر است.

وی در مورد جهان‌شمولی اسلام نیز یادآور شد: در سال گذشته مقالاتی نوشتند و گفتند که احکام اسلام خشن است و بعد خودشان جواب دادند که چون اعراب خشن بودند، این احکام برای اعراب خشن صادر شده است، این جمله آنها به این معنی است که اسلام تنها برای اعراب است، در حالی که اسلام عرب و عجم ندارد و برای همه مردم آمده است.

لاریجانی با بیان اینکه از زمانی که تجربه نظام اسلامی ایران شروع شد، چالش‌های درونی و بیرونی برای آن پیش آمد، گفت: اوایل انقلاب، در داخل کسانی می‌گفتند که اسلام نمی‌تواند حکومت کند، به طور مثال؛ مرحوم بازرگان که از سیاسیون صریح بود، در حالی که درک ناقصی از اسلام و فقه داشت، می‌گفت که نظام سوئیس را بگیریم و با حذف شرب خمر و زنا، آن را در ایران اجرا کنیم.

وی ادامه داد: غربی‌ها نیز در آن زمان می‌گفتند این نظام اسلامی خیلی پیشرفت کند، از آن چیزی مانند میانمار درمی‌آید، اما 30 سال گذشت و آنها دیدند که ایران تبدیل شده به قوی‌ترین کشور دفاعی دنیا و تأثیرگذارترین کشور منطقه.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به موضوع انرژی هسته‌ای، یادآور شد: یک جوان عرب نگاه می‌کند که تنها در منطقه ایران است که بعد از اتمام انرژی نفت برای سالیان سال با انرژی هسته‌ای، چراغ منزل‌ها در آن روشن است و با خود سؤال می‌کند که ایرانیان چرا پیشرفت کرده‌اند و چگونه جیک و پوک هسته‌ای را می‌دانند و سفینه به فضا می‌فرستند. او با خود می‌گوید که حتماً ایرانیان فهمی دارند که باعث شده پیشرفت کنند.

وی ادامه داد: من به طور قطع می‌گویم در هیچ دوره‌ای شرایط پرده‌برداری از تفکر اهل‌بیت مانند امروز فراهم نبوده است و فرقه‌های ساخته شده توسط اسلام آمریکایی به علت موفقیت اسلام ناب محمدی(ص) است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مکتب اهل‌بیت همین است و اینکه ما تا اینجا و تنها درجه‌ای از آن را که در حد توانمان بود اجرا کرده‌ایم، یک چیز کوچک از تجربه‌ای عظیم است.فارس

2 thoughts on “بصیرت یک‌شبه به دست نمی‌آید/ اصلاح‌طلبان به خدا و پیغمبر دروغ بستند/ باید راه درست استفاده از اینترنت را یاد بگیریم”
  1. شما برارون خله بابصیرت هسسنی و لا غیر (پناه بر خدا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *