رئیس جمهور گفت: ترویج و بیان دین به عهده شما است و رسالت شما فهم بهتر دین به فرزندان کشور است.

سخنرانی رئیس جمهور در مراسم نکوداشت مقام معلم سی‎ویکمین آیین بزرگداشت مقام معلم صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور، جمعی از فرهنگیان و برگزیدگان فرهنگی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری آغاز به کار کرد.
* تقویت نظام این است که هرکس کار خود را انجام دهد
رئیس جمهور کشورمان در ابتدای سخنان خود اظهارداشت: تقویت نظام به این است که هر کس کار خودش را انجام دهد بنابراین نمی‌شود به هر کسی گفت که تو مجتهدی و می‌توانی اجتهاد کنی ، در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود از طرفی نمی‌توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت به همراه دارد بگوییم بیا و اجتهاد کن.

وی تصریح کرد: علم و آزاداندیشی از اسلام و ایران به غرب رفت و مسلمانان طی قرن‌های متمادی علم را بی‌منت صادر کردند و به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودند.

* باید جوانان را مصون کنیم نه محدود

دکتر روحانی با بیان اینکه باید نور ایمان را در دل بچه‌ها بنشانیم خاطر نشان کرد: ما همیشه به دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم اما بالاتر از مسئله محدودیت مصون کردن اهمیت دارد، مصون کردن هنر است و باید جوانان را با قدرت و توانمندی به بار بیاوریم.

* نشاندن نور ایمان در دل فرزندان مهمترین رسالت معلم است

وی اظهار داشت: نشاندن نور ایمان در دل فرزندان مهمترین رسالت معلمان است اما از طرفی رسانه، خانواده و مدرسه نیز در امر آموزش نقش دارند و لذا چنانچه درباره یادگیری زبان و یا هنر در مدارس سخت‌گیری شود یادگیری آن منحصر نیست و خانواده و رسانه و فضای مجازی نیز در آن نقش دارند بنابراین باید یاد بگیریم چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه آموزش و پرورش نقش رهبری ایفا کند.

دکتر روحانی ادامه داد: اگر توانستیم جوان‌هایی توانمند و مصون بسازیم هنر کرده‌ایم البته پیش از انقلاب و در شرایط آن زمان در محیط‌های خارج از کشور بچه‌های مسلمان تبلیغ دین می‌کردند و محیط خارج در آنها اثرگذار نبود و مصون بودند.

رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: یادمان نرود امروز برخی از زبان‌ها زبان علم است یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان ما راه به علم و اعماق آن پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: علم را باید جهانی بیاموزیم و از طرفی پرورش و اخلاق را با آموزه‌های دینی و اسلامی آموخته و در مهارت‌ها از دنیا یاد بگیریم.

* آموزش و پرورش باید قدم به قدم از دولتی بودن خارج شود

دکتر روحانی افزود: آموزش و پرورش باید به تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شود و ما باید آموزش را خرید خدمت کنیم و هدف ما تربیت جوانان است و هدایت و نظارت و برنامه کلی آن به عهده معلمان است.

*حق اعتراض را برای معلم به رسمیت می‌شناسیم

دکتر روحانی گفت: ما می‌دانیم که معلمین و آموزش و پرورش ممکن است از لحاظ اقتصادی مشکلاتی داشته باشند که جای بحث نیست. دولت خادم شماست ما هم شاگردان معلمان همین جامعه هستیم. همه تلاش دولت این بوده که در حد توانش کمک کند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف به رسمیت می‌شناسیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شما برای اولین بار دیدید که کارگران راهپیمایی کردند. با من هم مشورت کردند و گفتند که بیایند. ما باید تحمل کنیم. من برای معلمین هم حق اعتراض را محترم می‌شمارم.

* افزایش اعتبار آموزش و پرورش به 24 هزار میلیارد تومان در سال 94

رئیس جمهور افزود: این دولت در حد توانش کار زیادی را انجام داده در سال 90 اعتبار مصوب آموزش و پرورش 12 هزار میلیارد تومان بود. در سال 94، 24 هزار میلیارد تومان است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما اعتبارات آموزش و پرورش را دو برابر کردیم در حالی که تعداد معلمان، پرسنل و دانش آموزان هم عوض نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: سال 92 که این دولت مسئولیت را برعهده گرفت، بودجه‌ای که آموزش و پرورش داشت، 15 هزار میلیارد بوده و ما بیش از 17 هزار میلیارد پرداخت کردیم یعنی 112 درصد پرداخت کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در سال 93 بودجه مصوب 19 هزار میلیارد بوده و ما 21 هزار میلیارد پرداخت کرده‌ایم یعنی آنچه که ما با مصوب پرداخت کردیم 107 درصد بوده است پس ما بیش از مصوب پرداخت کردیم. بودجه ما در سال 93 آنچه که حاصل شده 174 هزار میلیارد حاصل شده یعنی ما نتوانستیم اعتبارات را تأمین کنیم. مصوب ما 211 هزار میلیارد بوده. در عین کسری ما نه تنها 100 درصد پول آموزش و پرورش را پرداخت کردیم بلکه بیشتر هم پرداخت کرده‌ایم.

رئیس قوه مجریه گفت: در اواخر فروردین ما در دولت تصویب کردیم 690 میلیارد تومان پول در اختیار آموزش و پرورش برای مواردی همچون مطالبات معلمین قرار دهیم.

*تمام توانمان را برای ادای دین به آموزش و پرورش به کار برده‎ایم

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: در شرایطی که ما کسری داریم، قیمت نفت نصف شده، تمام توانمان را به کار برده‌ایم که نسبت به آموزش و پرورش ادای دین کنیم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: هرچه معلمان از نظر معیشت آسوده خاطر باشند، کلاس‌ها با نشاطتر خواهند بود. ما هم در این شرایط کشور، باید راه را ادامه دهیم. شرایط مطلوبی نیست. ولی طوری است که مردم ما با امید و نشاط هستند دولت هم در حال فایق آمدن بر مشکلات است، هنوز تحریم هست، مذاکرات هسته‌ای در جریان است و در شرایطی هستیم که قیمت نفت را به نصف می‌فروشیم و وضعیت منطقه هم باثبات نیست.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: مردم ما آنقدر آشنا به شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه هستند که هر استانی هم که می‌رویم در مقابل مهمان‌نوازی مردم شرمنده می‌شویم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: ما دست در دست هم خواهیم داد از این گردنه عبور خواهیم کرد و ان شاء الله خداوند از ما خشنود و مردم راضی باشند.