دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود.

منطقه ایلام، غلامحسین کرباسچی در جمع تعدادی از خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص انتخابات اگر گروه‌هایی که در طیف اصلاح‌طلبان می‌گنجند مثل سال 92 وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند می‌توانند موفقیت خود را در تعیین مجلسی همراه دولت جهت تحقق وعده‌های دولت رقم بزنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان علاوه بر وحدت و یکپارچگی درونی باید چهره‌هایی را معرفی کنند که با همین شرایط موجود بتوانند در انتخابات به موفقیت برسند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت اظهار کرد: برون‌رفت از شرایط بحرانی حاصل از تحریم‌ها مهم‌ترین مانع پیش روی دولت برای دست‌یابی به اهداف اقتصادی است و چنانچه وضعیت تحریم‌ها به همان شکل ادامه می‌یافت مخاطرات جدی برای کشور در برداشت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در این مدت دولت خوب پیش رفته و اگر باقی‌مانده مسیر هم به این خوبی طی شود، می‌توان به موفقیت دولت امیدوار بود.

وی با اشاره به مشکلات به جا مانده از دولت قبل گفت: تورم، رکود و بیکاری و سقوط قیمت نفت طرح‌های نیمه‌تمام و کمبود بودجه، ساماندهی معضلات اقتصادی را به یکی از مهم‌ترین و دشوارترین کارهای پیش روی دولت تبدیل کرده است.

وی انتظارات سیاسی و اجتماعی را سومین چالش پیش روی دولت برشمرد و گفت: آقای روحانی در انتخابات وعده‌هایی در خصوص فعالیت‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها، مبارزه با فساد اداری و تقویت نظارت و دفاع از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی داد که امیدواریم با تدبیر این وعده‌ها عملی و مسائل این عرصه حل شود.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که «این مشکلات یک‌شبه درست نشده‌اند و حل آن‌ها نیازمند زمان است» تاکید کرد: مردم باید با صبر و بردباری به دولت کمک کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، کرباسچی هم‌چنین طی سخنانی در گردهمایی تعدادی از فعالان سیاسی استان ایلام با اشاره به گستردگی فضای رسانه‌ای و آگاهی مردم از تحولات سیاسی اظهار کرد: من نمی‌خواهم اینجا بحث سیاسی کنم چون به مدد گسترش جهانی اطلاعات مردم خود در جریان اخبار و اطلاعات سیاسی هستند و با همه تلاش‌هایی که برای سانسور، بستن، نگفتن و نشنیدن می‌شود همه در جریان حرف‌های سیاسی هستیم و در ارتباط با مسایل استان و گرفتاری‌ها نیز در دیدارهای محدودتر با اعضاء حزب و فعالان سیاسی استان صحبت کردیم.

وی افزود: در ارتباط با بحث حزب و مجموعه اصلاح‌طلبی می‌خواستم چند نکته را یادآوری کنم، این نکنه‌ها نیز خیلی جدید نیستند و من و شما در جریان هستیم و تمام این حرف‌ها در تمام دقایق شبانه روز از طریق امکانات رسانه‌ای در اختیار همه هست و به اطلاع همه می‌رسد ولی من برای تاکید و یادآوری بیشتر و سپردن به ذهن که در این ایام تاثیرگذاری بیشتری دارد عرض می‌کنم.

وی با بیان این‌که «فکر می‌کنم که بحث اصلاح‌طلبی که کارگزاران نیز به عنوان بخشی از مجموعه اصلاح‌طلبان کشور است در این سال‌ها کم و بیش فعال بوده و گاهی بیشتر و گاهی کمتر فعالیت داشته است» افزود: مجموعا آن‌چه که در این سال‌ها مشاهده شده چهره سیاسی فعالیت‌ و تلاش اصلاح‌طلبان در کشور است. در بعد انتخابات و مراسماتی که به مناسبت‌های مختلف انجام شده یا اتفاقاتی که می‌افتد، اطلاعیه‌هایی که داده می‌شود بیشتر چهره سیاسی مجموعه است که مدعی اصلاح‌طلبی هستند. اما اگر به واقع بخواهیم نگاه کنیم اصلاح‌طلبی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصلت‌هاست که با هم معنا می‌دهند و ما چه دوستان کارگزار که در خدمت آن‌ها بودیم و چه مابقی دوستان حتما لازم است که خودمان و جامعه را به این نکاتی که بسیار کارساز هستند گوشزد کنیم.

کرباسچی ادامه داد: هر حزب، گروه، دسته و جمعیتی مجموعه آن مرام‌نامه و اعتقادات و افکاری که دارند باید در چهره ظاهری خودش نشان دهند.

وی در ادامه با بیان این‌که «اصلاح‌طلبی اگر اندیشه اعتدالی در عمق آن هست باید در تک تک اصلاح‌طلبان این اندیشه اصلاح‌طلبی و اعتدال، همدلی و همکاری وجود داشته باشد» گفت: ما از مخالف‌ترین مخالفین سیاسی خودمان حاضریم به گرمی استقبال کنیم، ما در کشور دعوا نداریم ما چیزی نداریم که از دست بدهیم و یا از دست آن‌ها بگیریم. وضعیت کشور و نارسایی‌ها را باید با عقل و تدبیر و اندیشه و استفاده از امکانات اصلاح کنیم و نباید فراموش کرد که اصلاح‌طلبی باید در وجه و سیمای افراد اصلاح‌طلب به عنوان آدم‌هایی با گفت‌وگو، منطق و استدلال قوی دیده شود.

وی تاکید کرد: فریاد و مشت زدن نشان دهنده این است که استدلال قوی ندارند. به اعتقاد من اصلی‌ترین چهره اصلاح‌طلب کشور جناب هاشمی رفسنجانی است. یک وقتی جمله‌ای را از قول یک غریبه‌ای درباره ایشان شنیدم که گفت: «ایشان کسی است که برای دشمنانش نیز خیرخواهی می‌کند» و زمانی که آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان آمدند ایشان گفته بودند که «عراق و افغانستان یک منجلاب است و چاله‌ای است که بیرون آمدن از آن آسان نیست» و در بسیاری از وقایع داخلی نیز حتی برای مخالفین سیاسی داخلی و حتی کسانی که که بدترین برخوردها را با ایشان دارند خیرخواهی را در کلام و بیان ایشان می‌بینید.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم‌چنین یادآور شد: یادم نمی‌رود که در آخرین و اولین روزهای کار سیدمحمد خاتمی که خواستند به پست ریاست جمهوری بیایند و یا از وزارت ارشاد بروند آن شعر سعدی را خواندند که «ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم» و روزی که ریاست جمهوری رفت گفت: «هر کسی که با ما بد بود بدخواهی نداریم». به هر حال اصلاح‌طلبی فقط در یک خصلت و بعد سیاسی ابتر است؛ چراکه این چهره اصلاح‌طلب است که فردی با این چنین چهره‌هایی در مقابل خود داشته باشیم به عنوان رهبران اصلاح‌طلب که با بدترین رفتارها که مواجه می‌شوند بهترین عکس‌العمل را نشان می‌دهند برای این‌که راه اصلاح از اصلاح افراد و اصلاح اخلاق افراد می‌گذرد.

وی معتقد است: امروز فاجعه‌ای به نام شکاف نسلی که تهدیدی برای سیاست کشور است وجود دارد نه ما حرف جوانان را می‌فهمیم و نه آن‌ها حرف ما را متوجه می‌شوند (افراد متولد دهه 70) و نباید از یاد برد که 80 درصد شهدای ما در دوران دفاع مقدس را جوانان زیر 25 سال تشکیل می‌دهند یعنی کسی که جنگ را و آن حماسه عظیم را به فرجام رساندند جوانان بودند ولی امروز اگر جوانان در عرصه مدیریت قرار بگیرند ایراد می‌گیرند ما این ایراد را به دولت تدبیر و امید نیز داریم.

وی خاطرنشان کرد: موتور محرکه جامعه ما نسل جوان هستند که ما از آن استفاده نمی‌کنیم و به دلیل این‌که ما برای نسل جوان فکری نکردیم وضعیتی که امروز در دنیا برای نسل جوان هست با زمان ما فرق دارد. همه چیز در اختیار جوان امروزی است امروز یک جوان یک کلید را می‌زند همه اطلاعات در اختیارش قرار می‌گیرد ولی در دوران ما حتی تلفن برای زنگ زدن در خوابگاه به خانه نبود. هفته‌ای یک بار زنگ نمی‌زدیم که آن وضعیت ارتباطات آن زمان بود و وقتی که یک نسل می‌آید با این دنیای عظیم آدمی که مطلع نیست می‌تواند آن را گیر داد ولی وقتی مجموعه‌ای عظیم جهانی را با آن روبرو کنید سخت است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: در فضایی که همه جور اطلاعات دینی، مذهبی و علمی وجود دارد ولی اگر کسی مد لباس شود خیلی‌ها به دنبال آن مد می‌روند،این خیلی خطرناک است. اصلاح‌طلبی و احزاب اصلاح‌طلب نمی‌شود فقط به وجه سیاسی فکر کنند، بلکه مسایل فرهنگی و نسل جوان باید مورد تاکید قرار گیرد. آیا مجلس شورای اسلامی الان با این داد و فریادها اسلامی است؟ هر چند در پارلمان‌های دنیا ممکن است سر و کله هم را بزنند ولی از ما انتظار نمی‌رود. امروز بعضی از نمایندگان مجلس به رییس جمهور و وزیر توهین می‌کنند، چون مخالف آن‌ها حرف زده، چهره اصلاح‌طلبی باید چهره جاذبه‌داری باشد.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح‌طلب باید به دنبال منافع شخصی نباشد بلکه باید مردم‌دار و مدافع منافع عمومی باشد. نگاه ما نباید با برخورد حذفی باشد، دوره آقای احمدی‌نژاد خیلی‌ها خلاف کردند، اصلاح‌طلب‌ها نباید چهره انتقام‌جویی به خود بگیرند، چهره اصلاح‌طلب فقط سیاسی و شعاردهی نیست. بخشی هم به مسایل اخلاقی و فرهنگی و برخوردی برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *