رسول کربکندی

دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین معتقد‌ است ضعف دروازه‌بانان ایرانی با توجه به امکاناتی که در اختیار آنها قرار دارد غیر قابل قبول است.

 آنا، لیگ چهاردهم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که یک نکته منفی در تمام‌ هفته‌هایی که مسابقات لیگ در آن برگزار شد به چشم آمد؛ ضعف دروازه‌بان‌ها. این اتفاق در حالی در فوتبال ایران افتاده‌ که تا چند سال پیش تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ما از این جهت احساس امنیت می کردند اما لیگ چهاردهم نشان داد که اگر باشگاه‌های ما فکری برای تقویت این پست حساس نکنند در آینده‌ای نزدیک اوضاع از این هم که هست بدتر می‌شود.

رسول کربکندی دروازه‌بان اسبق تیم ملی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا که از وی پرسید چرا ضعف دروازه‌بان‌ها تیم‌های لیگ‌برتری در لیگ چهاردهم به اوج خود رسید گفت: «پاسخ به این سوال خیلی سخت و پیچیده‌ است. با خودم می گویم چرا به رغم داشتن امکانات خوب، پول خوب، زمین تمرینی خوب و وسائل تمرینی خوب باز هم دروازه بان ما نمی توانند خودشان را اثبات کنند و نوسان زیادی دارند.»

وی ادامه داد: «در لیگ چهاردهم دروازه‌بانان خوب ما هم خوب نبودند. آنها که اسمی‌تر بودند اتفاقا عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند. دروازه‌بانی که سال گذشته یکی از ستون‌های موفقیت تیمش بود امسال گل‌هایی خورد که شاید یک گلر معمولی هم نخورد. لیگ امسال این حقیقت تلخ را دوباره به ما گوشزد کرد که فوتبال ایران گلر خوب و شش دانگ ندارد.»

کربکندی دروازه‌بانان را در به وجود آمدن این شرایط مقصر دانست و گفت: «متاسفانه گلر‌های ما دیگر کار سخت نمی کنند. تمرکزشان روی کارشان نیست. به همین دلیل وقتی که تمرین می ‌کنند فقط می‌آیند چند ساعتی را سپری کنند. خب مشخص است وقتی گلری اینگونه تمرین‌می کند نمی تواند در جریان مسابقه به خوبی از دروازه‌ تیمش محافظت می‌کند و گل‌های بچه‌گانه می‌خورد. معتقدم این نگاه گلر‌های ما باید عوض شود.»

دروازه‌بان اسبق تیم ملی یکی دیگر از دلایل افول دروازه‌بانان ایران را زود رسیدن آنان به تیم ملی دانست و گفت: «طی سال‌های اخیر بار‌ها شاهد بودیم که مربیان تیم ملی دروازه‌بانی را فقط به خاطر چند بازی خوب به تیم ملی دعوت‌ کرده‌اند. این دعوت زودهنگام باعث‌ شد تا این دروازه‌‌بان خیلی زود اشباع شود و دیگر دل به تمرین ندهند. مربیان تیم ملی باید به این موضوع دقت کنند و با دعوت بیجا از یک دروازه‌بان، او را از مسیر اصلی خارج نکنند.»

به اعتقاد کربکندی مربیان دروازه‌بانان تیم های لیگ برتری هم در به وجود آمدن این شرایط مقصر هستند. وی دلایل خود را در این باره اینچنین بیان کرد: «مربی گلر‌ها برای اینکه موقعیتش به خطر نیفتد با دروازه‌بان‌های تیمش تعامل دارد. به جای اینکه در تمرینات به او برنامه‌ بدهد و کار بکشد این گلر‌ها هستند که برنامه‌ تمرینی خود را مشخص‌ می‌کنند. این نقص بزرگ بابد برطرف شود. سرمربیان تیم ها باید به این قضیه ورود کنند و تمرین دروازه‌بانان تیمشان را حتی جدی‌تر از سایر بازیکنانشان برگزار کنند.»

کربکندی ادامه داد: «متاسفانه باید اعتراف کنم دروازه‌بانان امروز فوتبال ایران لوس شده‌اند. البته حق هم دارند. وقتی یک تیم فقط یک دروازه‌بان خوب داشته باشد باید ناز آن را هم بخرد. همین خریدن ناز باعث شده تا کمی که فشار تمرینات بالا می‌رود گلر تیم از چند ناحیه مصدوم شود. تا زمانی که اینگونه باشند و گلر‌ها نوع نگاه خود را تغییر ندهند و مربیان تیم‌ها هم با جدیت تمرینات آنها را زیر نظر نگیرند نباید توقع افتادن اتفاق خوب در این پست حساس در فوتبال را داشته باشیم.»

وی در ادامه متذکر شد: «سوشا مکانی در پرسپولیس، محسن فروزان در استقلال، دروازه‌بان فولاد و سپاهان و دیگر تیم‌های حاضر در لیگ هیچ کدام نتوانستند خودشان را به عنوان یک گلر شش دانگ ثابت کنند. نوسان تمام دروازه‌بانان تیم‌های لیگ برتری زیاد بود. شما گل‌هایی که دروازه‌بانان پرسپولیس و استقلال در لیگ خوردند را دوباره نگاه‌کنید می‌‌بینید گل‌هایی خوردند که گلرهای آماتور نمی خورند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *